#1 Skrevet November 28, 2009 Hei Har en golf som har en turbo som man hører hele tiden, man hører den spoler med en gang man gir gass. Skal det være slik? Det som er mer rart er at hvis bilen står på tomgang ca et minutt så begynner turbo å lade!! Hører turboen "plystre" Har kjørt diagnose med vagcom og finner ingen feil. Har logget den også, og ser den lader ca 0.3 bar når turbolyden kommer på tomgang. Ved kjøring peaker den ca 1.4-1.6 før den legger seg på 0.8 bar. Skal den lade på tomgang? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 28, 2009 Glemte å nevne at det er en 1.9 TDI 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 29, 2009 En turbo kan ikke gi ladetrykk på tomgang. For lite eksostrykk til det. Om den plystrer veldig kan jo kanskje turbo være sliten? Og hvis den peaker så mye er det kanskje noe galt med actuator? Syntes dette hørtes rart ut jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 29, 2009 Synes det er veldig rart selv. Mulig jeg mistolker loggingen. Men når bilen står på tomgang så leser jeg av Atmospheric Pressure til 958.8 mbar og Boost Pressure er også 958.8 mbar. Etter ca et minutt på tomgang kommer turbolyden, og Boost Pressure har økt til 997.6 mbar. Et lite touch på gasspedalen og Boost Pressure legger seg ned på 958.8 mbar igjen. Jeg ser jeg har regnet feil med 0.3 bar (my bad), men lell, er dette normalt? Jeg tror også turbo kan være sliten. Den kan vel være en svakhet på disse. Bilen har rullet 107.000 km. Men nå var dette en bil jeg hadde sett på å kjøpe, men det ble ikke noe av. Kanskje like greit. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 30, 2009 Synes det er veldig rart selv. Mulig jeg mistolker loggingen. Men når bilen står på tomgang så leser jeg av Atmospheric Pressure til 958.8 mbar og Boost Pressure er også 958.8 mbar. Etter ca et minutt på tomgang kommer turbolyden, og Boost Pressure har økt til 997.6 mbar. Et lite touch på gasspedalen og Boost Pressure legger seg ned på 958.8 mbar igjen. Jeg ser jeg har regnet feil med 0.3 bar (my bad), men lell, er dette normalt? Jeg tror også turbo kan være sliten. Den kan vel være en svakhet på disse. Bilen har rullet 107.000 km. Men nå var dette en bil jeg hadde sett på å kjøpe, men det ble ikke noe av. Kanskje like greit. Er ikke dette din bil du snakker om? Eller en du skal kjøpe? Hvilken turbo står på den? Det går ikke ann å få ladetrykk på tomgang, man vil ikke få nok spool til det, og om du har den lille originale turboen så er den så liten at du nesten ikke kan høre lyd i det hele tatt annet enn ved kraftig pådrag hvis jeg ikke tar helt feil. Og om den lager tydelige plystrelyder på tomgang er det noe som ikke stemmer i det hele tatt med ett eller annet på bilen. Jeg har K03 på min 1.8t, og selv på helt fri eksos kan jeg såvidt høre turboen, men da må jeg stå i garasje og ruse bilen, og når den detter ned på tomgang kan jeg såvidt høre at turboen "spooler ned" i rundt 3 sekund, og så er det helt stille igjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 30, 2009 ...og om du har den lille originale turboen så er den så liten at du nesten ikke kan høre lyd i det hele tatt annet enn ved kraftig pådrag hvis jeg ikke tar helt feil.. Da tar du feil for disse turboene er kjent for å lage lyd, gjerne under spooling før den har fått skikkelig turtall. Verre etter chipping, men som oftest helt ufarlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 30, 2009 Var en bil jeg så på å kjøpe. Men ble ikke noe av kjøpet i første omgang. Men jeg syntes uansett turbo "plystring" på tomgang var noe merkelig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 30, 2009 min bil er også sånn uler voldsomt på tomgang + sakte kjøring og går rett i nødmodus på fullgass. Den står til turbobytte idag. Får se hvordan det går men tipper det blir bra 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 30, 2009 min bil er også sånn uler voldsomt på tomgang + sakte kjøring og går rett i nødmodus på fullgass. Den står til turbobytte idag. Får se hvordan det går men tipper det blir bra Har du testet om vnt mekanismen fungerer som den skal først? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 30, 2009 Om turboen står og "lader" på tomgang, så kan det ofte være p.g.a lekasje før turboen, altså i eksosen. Men i og med at dette er en såpass ny motor og diesel så virker det litt rart. Er vel mer sannsynlig at det er noe galt med styringa til turboen. På tomgang skal man iallefall ikke høre turboen går, uansett hvordan motor det er. (Bortsett fra i eksosen da selfølgelig) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 30, 2009 Har du ikke 1bar trykk på tomgang. altså 1bar absolutt trykk som vil si 0 i ladetrykk? må vel over 1000 mBar for å skape ladetrykk vel? Eller er jeg på jordet her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 30, 2009 Har du ikke 1bar trykk på tomgang. altså 1bar absolutt trykk som vil si 0 i ladetrykk? må vel over 1000 mBar for å skape ladetrykk vel? Eller er jeg på jordet her? Du har helt riktig. Er slik VAG-com måler trykket hvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 30, 2009 Hm, så når turboen plystrer på tomgang har jeg 0 i trykk? Ikke 0,03? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 30, 2009 Du kan begynne og regne ladetrykk ifra 1000 mbar og oppover. 1000 mbar vil si 0 i ladetrykk. Har du under 1000 mbar, så har du undertrykk i innsuget. Atmosfæretrykket varierer jo selvfølgelig, men 0.03 bar, det er ikke noe du skal tenke på og slå noen konklusjon utifra. Det er så lite at det kan komme av hva som helst det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 30, 2009 Da tar du feil for disse turboene er kjent for å lage lyd, gjerne under spooling før den har fått skikkelig turtall. Verre etter chipping, men som oftest helt ufarlig. Men les nå innlegget mitt da. Ved kraftig pådrag hører man spooling, men ved helt vanlig kjøring er det vel heller sjelden at man hører spoolinglyden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 30, 2009 Men les nå innlegget mitt da. Ved kraftig pådrag hører man spooling, men ved helt vanlig kjøring er det vel heller sjelden at man hører spoolinglyden? Ja, jeg leste innlegget ditt. Det er ved litt pådrag jeg oftest har hørt lyd fra disse turboene. Ved fullt pådrag snurrer turboen såpass fort at lyden forsvinner over freksvensområdet mine ører kan høre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 1, 2009 Okei hehe Men da er vi nok enige Jeg hører det best på flat pedal når jeg passerer rundt 3000 omdr. Da høres det skikkelig høyt ut, og det liker vi 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 1, 2009 Har du testet om vnt mekanismen fungerer som den skal først? Nei, har ikke testet noe spesielt, bare at bilen lader for mye og går i nødmodus, er ikke så mye mer jeg får gjort, kjøpte bilen for og sleppe og bruke tid på sånt nå, så verkstedet får ta seg av alt. Møller i Bergen har sagt turboen er gåen også, regner med de kan sjekke sånt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 1, 2009 Møller i Bergen har sagt turboen er gåen også, regner med de kan sjekke sånt. De kan det vel, men om de gjør det er en annen sak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 1, 2009 Et tips. Om vakumklokken på turboen er gåen, så er hele turboen gåen for møller verksted, da VAG ikke leverer løse klokker. Dette er egentlig helt fantastisk, de bytter hele turboen, og kunden betaler, hva, 20 000 ink jobb. MEN, klokken fås kjøpt løs ifra USA for den nette sum av 600 kr!!!! Og en mekaniker bruker 1 time på og skifte denne. Om de tar 1000 kr timen, så er det 1600 kr. Jeg synes virkelig synd i forbrukere som ikke har peiling og bare betaler verkstedet det det koster uansett hva det skal være. Man O man. Jeg hadde aldri hatt råd til slikt. Sikkert derfor jeg vet dette..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 1, 2009 eg har golf v 1,9tdi eg og. etter 2-3 min eg starter motoren så høre man ein suselyd eller rettare sagt høre ut som eit fly som gasser på før take-off. dette hører eg godt etter eg fjerna eksospotta bak. eg har boost måler i tillegg og den beveger seg ikkje på tomgang. rekner med at dette er normalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 1, 2009 Da har jeg ftt igjen min golf 5 2.0 tdi idag etter turbo bytte. Ulelyden er helt borte, bare veldig veldig svak lyd ved full gass. Bilen går mye bedre enn før, den er ikke slapp etter 2500 rpm lenger. Bilen har ikke gått i nødmodus, har bare kjørt noen mil, men jeg regner med alt er som det skal. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 2, 2009 En turbo kan ikke gi ladetrykk på tomgang. For lite eksostrykk til det. Om den plystrer veldig kan jo kanskje turbo være sliten? One point for me hehe neida Fint at det ordnet seg. Hvor mye kostet det? Nå som du har ny turbo er det jo bare å justere opp ladetrykket da, slik at den går skikkelig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Desember 2, 2009 Veit ikke hva det kostet enda, har ikke fått regninga. Tror faktisk bilen griser en 1.8t nå, selv orginal 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...