Anbefalte innlegg

Skulle bytte til vinterhjul på Golf,en min i dag.

Bakhjula gikk greit. Alt oppheng, fjærer, støtdempere og lager er nytt der bak.

 

Men framme....

Heiste bilen opp (mer opp i forhold til bak) og tok av sommerhjulet.

Fjærbeinet kjentes noe løst ut...?

Åpnet panseret og kunne ta den store gullfarga skiva med en mutter i senter til fjærbeinet og skyve den litt til den ene og andre siden?

Dette på begge sider framme.

Er det fjærbeinslageret som ikke sitter fast?

Går det an å stramme/tighte på mutteren? Da selvsagt med VW speisalverktøy leste eg i Haynes boka.

 

Hvis noen har liggende nye/pent brukte komplette frambein er eg interessert.

 

Bilen er en Golf II 1985 - 1.6/75.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjærbenslager ja, bytte dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har løsnet så mye at øvre fjærskålen har begynt å falle ned så blir det slark der, dette sitter kun på kon.

Den skiven som holder alt på oppsiden gir som regel rom for at det kan falle ned.

 

Skal ikke avslå at det er lageret, men det kan fint bare være slark pga at foringen har falt ut av konen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Egentlig så har eg ikke løsnet på noe.

Når bilen sto på jekken så åpnet eg panseret og kunne skyve den gullfarga skiva litt til den ene siden og den andre.

Den var da lenger nede i forhold til når bilen er på hjula.

 

Geir: Man kan nok si at foringen har falt ut av/seget ned når bilen var heist opp.

Når den kom ned på hjula var lageret på plass i hullet igjen....slik det skal være.

Men dette vil/kan nok lage "klunke" lyder ved kjøring f.eks over fartshumper...?

 

Tenker at istedenfor å skifte bare lageret så vil eg sanke deler slik at eg har et komplett nytt fjærbein med demper/fjær og lager.....bare til å sette på nytt. Dempere og fjærer vil nok med tiden bli slakke de også.

Man må jo ned med hele pakka uansett bare for å bytte det lageret.....hvis det er det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler sterkt på at det er noe poeng i å bytte hele fjærbeinet, da "baller det på seg" også - du må jo da skifte minst begge demperne og fjærene fremme. Helst alle 4 ....

 

Hvis du kjører så fort over dumpen at hjulene frier så vil det muligens komme et klunk ja :)

( hvis ikke så er det jo spenn i fjæren som holder foringen på plass)

Om det kommer lyd nå så er nok lagrene defekte.

 

Jekk bilen opp men stopp før dekket er oppe ( slik at det er press på foringen ) og prøv igjen da om det er slark.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.