Anbefalte innlegg

Vil ikke det bli all for varmt uten varme skjold her?

 

Og hvordan lage varme skjold i en RS4? Trangt og fælt?

Så hvordan få mest mulig kald luft inn luftfilteret?

 

SDC10285.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mitt sitter mye høyere en ditt så vil ikke bli så varmt, men er vist optimalt med org boksen med kn innsatsfilter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mitt sitter mye høyere en ditt så vil ikke bli så varmt, men er vist optimalt med org boksen med kn innsatsfilter.

kunne velge mellom en"tunet" orginal luft box og denne typen

Han sa at jeg ville få turbo trykket noe raskere. Så da valgte jeg denne løsningen.

 

Vet ikke om dette er en rs4 motor på bilde her. Men en kan sikkert modifisere det litt slik at det kommer noe høyere???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mitt sitter mye høyere en ditt så vil ikke bli så varmt, men er vist optimalt med org boksen med kn innsatsfilter.

 

Har du noen bilder av ditt opplegg? Så jeg kan sammenligne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har filter kit fra abd racing, det sitter høgre so da trengte eg berre å lage eit skjold mot motoren:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det som får dere til å tro at et slig filter flower så mye bedre enn et originalt papirfilter? Det originale filteret er etter min mening fantastisk bra da det har et veldig stort areal (mye større enn KN innsats) så det flower bra og i tillegg er det ikke dyrt så det er bare å kaste det i stede for å drive å rense disse bomullsfiltrene (gjerne flere ganger i året). I tillegg slipper man denne oljedriten som har en tendens til å rassere LMM.

 

Uansett om man har varmeskjold eller ikke blir det varmt i mottorrom. Varmeskjoldet demper strålevarmen, men om det ikke er meget god tilførsel av frisk/kald luft suger motoren fortsatt unødig varm luft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det som får dere til å tro at et slig filter flower så mye bedre enn et originalt papirfilter? Det originale filteret er etter min mening fantastisk bra da det har et veldig stort areal (mye større enn KN innsats) så det flower bra og i tillegg er det ikke dyrt så det er bare å kaste det i stede for å drive å rense disse bomullsfiltrene (gjerne flere ganger i året). I tillegg slipper man denne oljedriten som har en tendens til å rassere LMM.

 

Uansett om man har varmeskjold eller ikke blir det varmt i mottorrom. Varmeskjoldet demper strålevarmen, men om det ikke er meget god tilførsel av frisk/kald luft suger motoren fortsatt unødig varm luft.

Det var Vastperformance som anbefalte det, dem mente jeg ville få bedre effekt:

I would let us supply you with our 4 inch cold air setup instead of the air box this with give you maxium power with less boost, No extra charge.

 

Så hva bør man velge?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

her er bilder fra min bil

tn_DSC00341_3.JPG

tn_DSC00340_1.JPG

men som sakt hadde jeg hatt org boksen ville jeg kjørt med den og kn innsatsfilter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var Vastperformance som anbefalte det, dem mente jeg ville få bedre effekt:

I would let us supply you with our 4 inch cold air setup instead of the air box this with give you maxium power with less boost, No extra charge.

 

Så hva bør man velge?

 

Skulle gjerne sett hvordan de har funnet ut dette. Kan godt hende det stemmer, men tror ikke på det om det er montert som på bildene. For det filteret suger mye varmluft, står jo montert rett ved eksosmanifold!

 

Om man monterer et slik bomullsfilter må man iallefall være klar over at det innebærer en del vedlikehold (rens et par ganger i året) og at man helst skulle hatt hiddensprut uten LMM så man slipper problemer med den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om noen er interessert i innsatsfilter fra KN kan de få kjøpe mitt om jeg finner det igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Ja det er det eg har, eg seier ingenting om ka som er best, men med eit slikt skjold som eg har laget og ved å bruke luft intaket som kommer orginalt fra fronten, so er mitt filter kaldt, selfølgeleg ikkje når eg står still på tomgang men ved kjøring..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Frode Jeg sendte bildene dine til Vast og spurte om ikke ditt opplegg var bedre, og @Jan jeg sa det som du skrev til Vast, fikk dette til svar(2 svar i et):

The filter doesnt require oil it's a aem dry flow filter and were its placed is the absolute coldest place in the engine bay, the pic you showed me is the worst place possible to stick the filter especially since heat rises.. The filter really isn't as close to the manifold as you think and theres a shield there anyway..*We tune cars for a living guys on the board usually have no clue what there talking about, I can look at the grams per second moving through the system and tell you they flow far more air then any box..*If you notice all the serious cars use the open filter because of this reason, trust me it's far better..*

 

Ikke for å snakke/skrive ned om noen men jeg ønsker bare det "beste" til bilen min, jeg ønsker innspill fra alle kanter :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

at åpent filter flower mer en org boksen er jeg enig i men er ikke enig i at du får mere efekt av den grunn. du får jo mye kaldere luft i en org boks en det du klarer med et åpent filter. vet ikke helt om jeg er enig med han du har fått mail ifra om at det er kaldere luft der nede ved manifoilen en det er oppe der mitt sitter. varmen stiger opp det er greit men når man kjører så blåser det i motorrommet og da stiger ikke varmen opp til filteret like mye som strålevarmen fra manifoilen tror jeg. bare mine meninger. jeg har filteret der pga det satt der når jeg kjøpte bilen forr hadde det vært opp til meg hadde det sittet org boks med kn innsatsfilter i.

 

tar meg ikke nær av hva folk sier om min løsning og jeg er også int i det beste til min bil så derfor håper jeg du informerer oss andre om hva du finner ut av så kanskje flere kan bruke den løsningen:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et åpent filter tror eg kun funker i de tilfellene der filteret KUN har tilgang til kald luft.

 

Slik som man f.eks ser på enkelte biler som kjører på bane der filteret stikker ut der en ene lykten har vært.

Har vært borti 2 tilfeller der bilene heller fikk en styggerere gange både på tomgang og ved pådrag ved påsetting av et slikt filter.

I begge tilfellene gikk motoren merkbart bedre etter at den orginal luftfilterboksen ble satt på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er enig med både VAST, Frode og Helge.

 

OM filteret får tilført tilstrekkelig med kaldluft der det sitter på bildet så er det jo greit. At filteret ikke er avhengig av olje er positivt med tanke på LMM, men mulig det da filterer litt dåligere enn et med olje. Det filtrere neppe lite bra som originalt da det ikke har samme areal og om et da skal flowe bedre i tillegg må det gå utover noe. Dette begynner å bli veldig fintenking så jeg skal ikke påstå at motoren din slites mer med et mer åpent filter.

 

Det samme gjelder faktisk flow (blir litt fintenking). Det kommer jo an på om det er 450hk som skal hentes ut eller om det er 600hk. Det eneste som er sikkert er at RS4 er levert med originalt papirfilter som har et meget bra areal og det holder iallefall til 381hk og sikkert 450, men ser at det KAN bli anneledes med 600hk. Noe som jeg tror holder igjen flow før selve filteret er den "guiden" fra fronten av bilen og inn i luftfilterboksen da den ikke er særlig stor!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk BCM carbonboks eller lignende om du absolutt ikke vil bruke originalløsning.

Carbonboksen skjermer meget bra mot varme, og så kan du trekke rør fra boksen og ned i front av fanger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så hvordan lage det kaldt i motor rommet? Fortsette med det som går orginalt opptil luft filter boxen, evt bytte ut / bygge om til større / bedre rør slik at det kommer mer/kald luft inn og Cold air filteret får kaldt og nok luft.

 

Jeg har nå orginal luft filter boksen med KN filter i nå, så i værste fall om det ikke er / blir bedre så bytter jeg det ut.

Det 2 plasser i Stavanger området som har 4 hjul rulle så dette skal jeg teste ut etterhvert:-)

+ at eg kan teste/leke litt med GTech RR måleren min:-)

 

@Frode

Godt at du ikke tar deg så lett "nær" :-) all diskusjon er sunt nesten uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker ikke helt hvordan det var men det har og noe med massevolum av varmluft og kaldluft å gjøre.

Dette kan ha en innvirkning på LMM.....ergo at LMM tror den har mindre eller mer luft enn den trenger.

Dette slik at LMM egentlig blir lurt....mer eller mindre bensin vil bli gitt ut dysene.

 

Sent på kvelden....husker ikke helt riktig akkurat nå. Tipper det var at varmluft har en større massevolum.

Det var noe sånn som dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker ikke helt hvordan det var men det har og noe med massevolum av varmluft og kaldluft å gjøre.

Dette kan ha en innvirkning på LMM.....ergo at LMM tror den har mindre eller mer luft enn den trenger.

Dette slik at LMM egentlig blir lurt....mer eller mindre bensin vil bli gitt ut dysene.

 

Sent på kvelden....husker ikke helt riktig akkurat nå. Tipper det var at varmluft har en større massevolum.

Det var noe sånn som dette.

Ja det er noe der, men mener kald luft har mer luft i seg enn varm luft. Da til mer varm luft er til mer utvider den seg. Derfor man bruker intercoolerne.

Men jeg mener at man kan lure lmm på et vis, er ikke sikker. Men det er vel en tunet ecu som tar seg av????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er enig med både VAST, Frode og Helge.

 

OM filteret får tilført tilstrekkelig med kaldluft der det sitter på bildet så er det jo greit. At filteret ikke er avhengig av olje er positivt med tanke på LMM, men mulig det da filterer litt dåligere enn et med olje. Det filtrere neppe lite bra som originalt da det ikke har samme areal og om et da skal flowe bedre i tillegg må det gå utover noe. Dette begynner å bli veldig fintenking så jeg skal ikke påstå at motoren din slites mer med et mer åpent filter.

 

Det samme gjelder faktisk flow (blir litt fintenking). Det kommer jo an på om det er 450hk som skal hentes ut eller om det er 600hk. Det eneste som er sikkert er at RS4 er levert med originalt papirfilter som har et meget bra areal og det holder iallefall til 381hk og sikkert 450, men ser at det KAN bli anneledes med 600hk. Noe som jeg tror holder igjen flow før selve filteret er den "guiden" fra fronten av bilen og inn i luftfilterboksen da den ikke er særlig stor!

Ifølge dem så er det snakk om i under kant av 500hk på hjul, da ca ca 600hk i motor. I såfall må jeg finne på noe med å bygge bedre luft kanaler frem til cold air filteret.

 

Men når det er sakt så tror jeg at jeg IKKE skal gå så langt opp i hk, da jeg har orginal motor bunn del. Bør og ikke ha for mye dreiemoment på lavt turtall da det sliter ekstra på lager og stempelstag.

 

Så et filter som ikke trenger olje er "litt" dårligere enn et som trenger olje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk BCM carbonboks eller lignende om du absolutt ikke vil bruke originalløsning.

Carbonboksen skjermer meget bra mot varme, og så kan du trekke rør fra boksen og ned i front av fanger.

Fikk ikke denne mld med meg her(leser dette på iPhonen min...

 

Men det følger med et deksel(tror jeg), so skal skjerme litt ihvertfall.

 

Men en egen boks av vegger som skiller av varm luft, og at man lager kanaler med kald luft må være bra. Skal se mer på dette.

 

Er nok ikke den eneste med rs4 som har dette, må bare finne dem som har gjort dette før.

Ja jeg må søke på goolge :-)))

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk BCM carbonboks eller lignende om du absolutt ikke vil bruke originalløsning.

Carbonboksen skjermer meget bra mot varme, og så kan du trekke rør fra boksen og ned i front av fanger.

 

ligner det dette?

phpThumb_generated_thumbnailjpg.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.