#1 Skrevet November 29, 2009 Hei, Har demontert en del av motor og satt sammen igjen av div årsaker: bh : Startet den opp igjen om fredagen og startet faktisk rimelig med en gang Men synes den går litt "tungt" samt at jeg føler at jeg må gi en del gass for at den skal henge med. Leste en del om at grunnjustering av dieselpumpe er bare grovt, og at dette må finjusteres via vagcom. FIkk gått inn på vagcom på engine og measuring blocks, så inn på TDI timing og fikk sett en graf der. Sto at timing var innen grensen, men så leser jeg at noe sier de skal ta sikte på grønn linje, og noen sier blå. What to do? Og når den testet forsvant den utenfor grafen?? Legger ved graf så for å se om noen kan si om det er galt eller ei? Takker for all hjelp på forhånd 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 30, 2009 Har du hatt av senterbolt på pumpehjulet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 30, 2009 Har du hatt av senterbolt på pumpehjulet? Denne har ikke vært tatt av Steinar. Skal i garasjen en tur nå snart for å sjekke over hele greiene på nytt, samt å logge mens jeg kjører ned. Er litt usikker på den målingen jeg tok, samt synes det var rart at den forsvant ut av grafen i noen sekunder for så å justere seg inn igjen. Da den forsvant fra grafen sto det "late" så kom den innenfor igjen. Men vet ikke helt om den må finjusteres for å bli 100% Synes bare at den går litt tungt, og sjakler "litt" for mye. Og må gi litt mye gass for at det skal skje noe fremdrift 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 30, 2009 Leste en annen tråd her nå om at hvis med chip så nærmere rød strek som mulig. Kjører ikke med chip, men med større dyser. Tror at grønn linje er 0 punkt, blå er ettertenning, og rød er fortenning. Jo lavere den er på søylen, jo renere går den. Så jeg lurer derfor på om jeg skal prøve å legge meg mot rød strek. Noen som kan bekrefte dette eller avkrefte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 30, 2009 Bra at senterbolt ikke har vært av, dette ville ødelagt grunnstilling av selve pumpen (hjul mot aksel). Det er nok av folk som har dobbeltsjekket at timing er riktig, men så har det senere vist seg at de har bommet med en hel tann. Foreslår at du dobbeltsjekker. Veivlås på. Bolt på pumpe skal da gli lett inn. Dersom dette er riktig så tviler jeg på at den ligger så langt utenfor at dette skulle tilsi at den blir treg. I såfall, sjekk at alle slanger og ledninger er koblet på. Sjekk at VNT klokke på turbo regulerer opp og ned når du napper av/setter på slange ved motor på tomgang. Les av feilkoder i tilfelle dette kan gi deg noe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 1, 2009 Du kjører med større dyser sier du? Kan være den "drukner" og får litt for mye diesel på lavt turtall. Hvordan er Injector Balance? (husker ikke måleblokken i farten). Hva er IQ ved tomgang? Svinger den opp og ned? (28 timers biltur foran meg nå så får ikke hjulpet mer på en stund desverre). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 1, 2009 Du kjører med større dyser sier du? Kan være den "drukner" og får litt for mye diesel på lavt turtall. Hvordan er Injector Balance? (husker ikke måleblokken i farten). Hva er IQ ved tomgang? Svinger den opp og ned? (28 timers biltur foran meg nå så får ikke hjulpet mer på en stund desverre). Kjører med PP683 dyser. Har ikke sjekket injector balance, men skal få funnet ut måleblokk og sjekket. Husker ikke IQ v tomgang. Ha en fin tur, så skal jeg få sjekket opp litt mer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 8, 2009 Da har jeg forsket litt på dette, og har funnet ut at på skalaen min som er på post 1 er at grønn linje er maks tillatt fortenning, blå er middels 0 , og rød er maks tillatt ettertenning. Skal visst gå ann å justere litt via vagcom men ikke funnet ut hvordan enda. Angående motor så går den "tålig" bra nå, men litt vanskelig å sammenligne, men skal ta en tur til vestby og få bekreftet hvordan den går, men har noen småting jeg måå få fikset først, og det er for få timer i døgnet Kommer tilbake med updates etterhvert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 8, 2009 Om du går inn i gruppe 4 under motor. så får du opp timing. Start så "basic settings", da vil motor endre gange med ca 10 sek intervall. Du vil da få opp tenningstidspunkt. Den skal være 2 ATDC med margin på pluss/minus 2. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 8, 2009 Jeg skrev litt om dette her samt et vedlegg med beskrivelse : http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=173984 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 9, 2009 Om du går inn i gruppe 4 under motor. så får du opp timing. Start så "basic settings", da vil motor endre gange med ca 10 sek intervall. Du vil da få opp tenningstidspunkt. Den skal være 2 ATDC med margin på pluss/minus 2. Hvis du så første bilde i posten, så ser du jeg har vært der inne, og også funnet ut at jeg er innen spec! Men det jeg er ute etter er å finjustere via vagcom, og det har jeg ikke funnet ut hvordan gjøres. Altså, justere elektronisk. Vet at jeg kan gå inn å lese av timingen, for så å gå ut å rotere bittelitt på remhjulet så å lese av igjen, men det jeg lurer på er om jeg kan få justert elektronisk? Ellers takker for all hjelp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 9, 2009 Såvidt jeg vet kan du ikke finjustere elektronisk. Det nærmeste er finjustering på kam drevet til pumpa som du nevner. Tungvint, blir jo fort etpar runder med justering og sjekk før en er i mål.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 9, 2009 Såvidt jeg vet kan du ikke finjustere elektronisk. Det nærmeste er finjustering på kam drevet til pumpa som du nevner. Tungvint, blir jo fort etpar runder med justering og sjekk før en er i mål.... I Know Men hvor skal den ligge? Hvis du ser på bildet i første post så ser du at jeg har lagt en "cloud", med hvor han ligger. Ligger den bra der? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 13, 2009 Da har jeg fått forsket litt mer i dette, og det går da ikke å justere elektronisk. Men det som er gangen i det er å settte alt i null, dvs veiv i null, kammer i null, og dieselpumpe i null. Da har man grunnjusteringen i orden og bilen skal starte. Men man har da ikke finjustert den. Dette må gjøres via vagcom på measuringblock i engine, og grupppe 4. Gå inn på basic settings og velg TDI timing nederst til venstre. Da vil bilen gå litt tungt mens den sjekker å så gi deg timingen på et skjema. Bilen må ha driftstemperatur for at alt skal bli riktig. Velg motorkode via vindu menyen. På skjemaet mitt er blå strek 0 punkt, rød maks tillatt ettertenning og grønn maks tillatt fortenning. Jeg satt min rett under maks fortenning. Men denne justeringen må justeres på hjulet til dieselpumpa. Løsne de 3 umbrakoskruene og juster. Til venstre med hjulet blir ettertenning og høyre sett forfra blir fortenning. Men her skal det sies at det er meget lite vriing som skal til. Tror jeg flyttet fra 0 punkt til maks fortenning med å flytte hjulet ca 0.75mm. Så det er så vidt det skal vries. Så skrues umbrakoene fast med 20nm igjen og sjekk timingen igjen. Håper dette gir noen flere litt hjelp ved spørsmål Lettere å beskrive når man har gjort det selv, enn å lese og ikke gjort det men håper dette er behjelpelig. Har et siste problem, og det er at den høres ut som om det er en mercediesel fra 85', men jeg skal ta fra hverandre noen deler og gå over at alt er 100% før jeg vet noe mer om hva det kan være. Men nå vet jeg at timing er 100% og innen spec så da er jo et problem løst 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 14, 2009 Da ser det kanskje ut til at enda et problem er løst. ikke bombe sikker enda, men tror løsningene er på vei. Timing i orden, og jeg sjekket over null punkt på veiv, kammer og dieselpumpe. Det viste seg at kam på passasjerside avvikte ca 1mm fra null. Klarte å justere litt uten større inngrep, (takk til Steinar S ) Satt sammen igjen, og den blei roligere, og var helt annen bil å kjøre. Tror jeg må justere litt til for å få den 100% så dette skal gjøres en kveld snart. Samt at så at det lekker kjøleveske fra røret som går inn til termostat. Sikkert pakningen der som jeg ikke har klart å få rett inn. Dette ble en problemløsningstråd og ikke heeelt bare timingen, men håper det er til hjelp for flere. Angåene hvordan kammen ikke var 100% riktig har jeg ikke helt klart å filosofere frem enda, men tror det kan ha vært at jeg har klart å kludret til deg selv når jeg har skrudd frem og tilbake. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...