#1 Skrevet November 29, 2009 Skal ha en liten IN1 på bilen min nå Tennpluggene er ca 60.000km gamle + at bilen har hatt dårlige ventil tettninger. Så de er nok på tide på bytte. (Har byttet ventil tettninger). Men hva slags tennplugger bør jeg sette inn? Nå så sitter det NGK plugger der, men finnes det noe som er bedre? Også skal jeg bytte olje på bilen. Motoren har gått 260.000km nå. Hva slags type olje skal jeg kjøpe? Idag bruker jeg Valvoline motor olje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 29, 2009 hvis du absolutt vil skåne bilen mest mulig og har råd til det. Så er vel mineralolje og anbefale. den byttes vel rundt 5000 kjørte km (litt usikker på km!?) Bruker du helsyntestisk eller halv av denne typen valvoline olje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 29, 2009 (endret) hvis du absolutt vil skåne bilen mest mulig og har råd til det. Så er vel mineralolje og anbefale. den byttes vel rundt 5000 kjørte km (litt usikker på km!?)Bruker du helsyntestisk eller halv av denne typen valvoline olje? Når ble det bedre å kjøre på mineralolje enn helsyntetisk? Syntetisk har jo evnen til å fjerne smuss og møkk osv bedre enn mineralolje? Og hvor kommer råd til det inn i bildet, når du får 10l mineralolje for samme pris som du får 3l helsyntetisk. Kan mao bytte olje 3. ganger så ofte for samme prisen hvis du i tilfelle bruker mineralolje Når det kommer til plugger kan du bruke hva du vil egentlig. Kan godt kjøre med denzo plugger fra bilextra for den saken skyld. Så lenge de har riktig temp. (passer for motoren din) Men det har jo de som selger oversikt over. Og olje, så er det vel bare å bruke noe 10-40 helsyntetisk vel. Om du bruker biltema, bilextra, felleskjøpet, valvoline, shell, mobil1 eller hva det er burde ikke ha stort å si for din del på en vanlig 1,6l. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 30, 2009 Takker for svar Da blir det shopping imorgen. Bilen går på 5-40 helsyntetisk nå, men har hørt flere si jeg bør kjøpe 10-40. Så da blir det nok helsyntetisk 10-40, og noen nye plugger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 30, 2009 (endret) Det du trenger er en olje med nok sink i, altså et ZDDP-innhold på ca 1800 ppm. Om du skal kjøpe 5W40, 10W40 eller 20W50 kommer mye an på hvilke temperaturer du du kan forvente i ditt område om vinteren, ikke hva "noen" sier. Flyteevnen står i hiddenark for alle oljetyper. 5W40 er helt ok for de aller fleste i Norge. Ang tennplugger vil jeg anbefale NGK Iridium BPR6EIX. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 30, 2009 Takker for svar Da blir det shopping imorgen. Bilen går på 5-40 helsyntetisk nå, men har hørt flere si jeg bør kjøpe 10-40. Så da blir det nok helsyntetisk 10-40, og noen nye plugger. Jeg brukte bare 10-40 som eksempel Selv bruker jeg jo 5-60 mener jeg å huske på audien! Noe overprisa Shell greier (riktignok, når den faktisk går) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 30, 2009 Men er biltema motorolje like bra som hvilke som helst annet merke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 30, 2009 Men er biltema motorolje like bra som hvilke som helst annet merke? Igrunn, så vil jeg påstå at den burde ikke være stort dårligere enn en annen vanlig normalpriset olje nei. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 30, 2009 Biltema-olje duger. Bilen min har gått 315.000 km. Derav 125.000 km på Biltema-olje. Motoren er ikke veldig slitt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 30, 2009 Det er viktigere å bytte olje og filter et par ganger i året enn å bruke den aller mest fancy oljen og ikke ta seg råd til å skifte den, omtrent.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 30, 2009 Det er viktigere å bytte olje og filter et par ganger i året enn å bruke den aller mest fancy oljen og ikke ta seg råd til å skifte den, omtrent.. word! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 30, 2009 Men en helsyntetisk olje bør man spandere på seg allikevel, men det er ikke så dyrt om man ikke vil betale masse ekstra for innpakningen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 1, 2009 Biltema: Helsyntetisk motorolje 5W–50 Helsyntetisk motorolje med stort arbeidstemperaturområde. Har høy viskositet for å gi best mulig smøring ved meget høye temperaturer når motoren må arbeide ekstra hardt, f.eks. ved rally og kjøring med campingvogn. Har også gode lavtemperaturegenskaper som ved kaldstart medfører at oljen lett pumpes rundt og smører alle motordeler. Anbefales for 4-takts bensin- eller dieselmotorer som kjøres ekstra hardt med høye temperaturer. Anbefales også for eldre, slitte motorer som trenger en tykkere olje som tetter bedre. Kan blandes med andre motoroljer. Laveste flyttemp.: -45 °C. Oppfyller følgende spesifikasjoner: API SL/CF, ACEA A3/B3. Skal vel være grei denne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...