Anbefalte innlegg

Jeg har en A4 1,9TDI B7 som fikk longlife service utført på 60.000km, og da bilens instrumentbord sier at det er 100km igjen til neste service (75.000km), ringte jeg til Møller for å bestille time. Hvor jeg fikk beskjed om at jeg ikke trengte å ta service på bilen før på 90.000km. Men etterhvert fant dem ut at jeg måtte ta bremsevæskeservice, da det var 2 år siden den var tatt.

 

Hvis jeg da må etterfylle med olje, må jeg vel gjerne dra til Møller og betale x5 av olje enn hos f.eks. Shell, for å få riktig olje på bilen, eller kan jeg kjøpe olje på bensinstasjoner og etterfylle med, isåfall, hvilken olje?

 

Neste jeg lurer på er om jeg mister noe garanti, hvis jeg ber om å få skiftet om til vanlig olje på 75.000km, slik at det faktisk er mulig for meg å kjøpe olje andre plasser enn hos Møller isåfall? Samtidig som jeg da kan skifte olje oftere, uten å bli totalt blakk av prisene dem har..

 

Fikk pris på 4800kr for

Longlife, service m/olje 30 000km (3700)

bremsevæskeservice, tilleggsarbeide (1100)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljen de fleste Audi-verksteder bruker er Castrol, i ditt tilfelle Castrol SLX Longlife 5w-30.

Denne oljen kan jo kjøpes hos fks Torshov en del billigere:)

Mister ingen garanti eller evnt mobilitetsgaranti hvis du kjøper deg en liter olje på torshov og etterfyller selv.

En Longlife-bil kan kodes om til vanlige oljeskiftintervaller hver 15.000/1 år, uten problem.

Bare be fylle vanlig olje og kode vekk longlife, dette gjøres svært fort når de først er inne på diagnose for å nullstille Serviceindikatoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller har vell gått over til Shell-longlife Olje.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøper min olje på fuchs, skifter selv på 10k

har spurt flere mekanikere, mange mener at long life gjerne passer bedre på autobahn enn på svingete vestlands veier..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller har vell gått over til Shell-longlife Olje.. :)

 

Hvor har du det fra?

Vi har nettopp gått fra shell til Castrol. heh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grenland Auto bruker shell, Erik Arnesen Bryn bruker shell, begge i møller gruppen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei i bilen min sitter det en 2L AQY motor og jeg kjører med longlife olje.

 

Problemet er at i løpet av ett år så har jeg etterfylt (pga forbruk) ca 4-5l olje, har ikke noe lekkasje eller noe slikt men motoren bruker bare så mye. (har fått høre at 2L 8v motorene er oljeslukere)

 

Er det i det heletatt noe vits i å kjøre med longlife olje (til 240kr/l) når jeg alikevell har bilen på service hvert år?

 

Ps. Møller tønsberg (horten) bruker også Shell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vist du ikke kjører mer enn 15k så er det ikke noe vits nei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei i bilen min sitter det en 2L AQY motor og jeg kjører med longlife olje.

 

Problemet er at i løpet av ett år så har jeg etterfylt (pga forbruk) ca 4-5l olje, har ikke noe lekkasje eller noe slikt men motoren bruker bare så mye. (har fått høre at 2L 8v motorene er oljeslukere)

 

Er det i det heletatt noe vits i å kjøre med longlife olje (til 240kr/l) når jeg alikevell har bilen på service hvert år?

 

Ps. Møller tønsberg (horten) bruker også Shell.

 

For norske forhold så burde en uansett skifte hver 15.000km/1år, med mindre du har mye langkjøring.

Helt andre forhold for motoren her enn nedover i europa.

Så altså hadde jeg vært deg så hadde jeg kodet om til fixed intervals isteden.

Og som han over her sier så spiller det ingen rolle om du blander oljer av forskjellige fabrikat så lenge du oppfyller spesifikasjonene som kreves til motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det viktige med olje til ny VW/Audi er 5W-30 viskositet, VW 504.00 kvalitet til bensinmotor og VW 507.00 kvalitet til dieselmotor. Biltema VW er ikke helt vanvittig dyr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor har du det fra?

Vi har nettopp gått fra shell til Castrol. heh

 

Beklager visst det er feil-info fra meg Tor Sumstad. Møller Jessheim opplyste meg om at de har avtale med Shell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi bruker nå også hovedsaklig Shell hos oss.. :) MB Forus (audi)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For norske forhold så burde en uansett skifte hver 15.000km/1år, med mindre du har mye langkjøring.

Helt andre forhold for motoren her enn nedover i europa.

Så altså hadde jeg vært deg så hadde jeg kodet om til fixed intervals isteden.

 

Hvilket grunnlag har du egentlig for å kunne uttale deg om det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøyre aldri på longlife. Kjøpte ny Polo, det var det først eg gjorde å endre intervallet på kjøyrekomputeren til 15000. Eg har sett motorer som går på 30 vs 15 og det er ikkje altid pene syn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hør med den lokale Audi-forhandleren å hør hva slags olje de bruker, så finner du den alltid billigere ett sted.Her i traktene har vel Audi-forhandeleren gått fra Mobil 1, til Shell-olje, til Castrol.

Husk at bilen med orginalt dieselpartikkelfilter er anbefalt å gå på longlife-olje, med skiftintervall på 15.000km/ett år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøyre aldri på longlife. Kjøpte ny Polo, det var det først eg gjorde å endre intervallet på kjøyrekomputeren til 15000. Eg har sett motorer som går på 30 vs 15 og det er ikkje altid pene syn.

 

Men du kan jo fint skifte oljen hver 15.000km og fortsatt ha longlife intervall på vanlig service.

Sparer jo endel kroner på å gjøre det på den måten kontra å skulle levere bilen til service hver 15' ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører Shell 5-30 VX( som er berggnet for PD motorer) på min 1,9PD. Bytter olje hver 10-15k. Ble meg fortalt at man skulle bruke olje for longlife intervall selv om man bytter oftere. Dette gjaldt iallefall PD motorer.

Koster ~240kr,- på bensinstasjonene, men tror jeg betalte 90,- + mva hos en lokal maskin forretning..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket grunnlag har du egentlig for å kunne uttale deg om det?

 

Du fikk vel svar i neste post etter deg også, er vel et ganske diskutert tema hvor mange er enige om at Longlife ikke er så gunstig for norske forhold med mye småkjøring og kaldstarter.

Er hvertfall anbefalt fra AGIP leverandøren å skifte hver 15000km i norge(selv om de seff vil selge mer olje...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei i bilen min sitter det en 2L AQY motor og jeg kjører med longlife olje.

 

Problemet er at i løpet av ett år så har jeg etterfylt (pga forbruk) ca 4-5l olje, har ikke noe lekkasje eller noe slikt men motoren bruker bare så mye. (har fått høre at 2L 8v motorene er oljeslukere)

 

Er det i det heletatt noe vits i å kjøre med longlife olje (til 240kr/l) når jeg alikevell har bilen på service hvert år?

 

Ps. Møller tønsberg (horten) bruker også Shell.

 

Nå vet jeg ikke hvor langt du har kjørt siste år, men jeg har fått beskjed om at et oljeforbruk på ca 1 liter per 5-7000km er helt normalt. Fikk også oppgitt hva fabrikken anser som unormalt høyt forbruk, men det har jeg dessverre glemt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor langt du har kjørt siste år, men jeg har fått beskjed om at et oljeforbruk på ca 1 liter per 5-7000km er helt normalt. Fikk også oppgitt hva fabrikken anser som unormalt høyt forbruk, men det har jeg dessverre glemt.

 

1l per 1000 km er "godkjent". Helt utrolig spør du meg. : faint :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hør med den lokale Audi-forhandleren å hør hva slags olje de bruker, så finner du den alltid billigere ett sted.Her i traktene har vel Audi-forhandeleren gått fra Mobil 1, til Shell-olje, til Castrol.

Husk at bilen med orginalt dieselpartikkelfilter er anbefalt å gå på longlife-olje, med skiftintervall på 15.000km/ett år.

 

Er det noe du har funnet på eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du fikk vel svar i neste post etter deg også, er vel et ganske diskutert tema hvor mange er enige om at Longlife ikke er så gunstig for norske forhold med mye småkjøring og kaldstarter.

Er hvertfall anbefalt fra AGIP leverandøren å skifte hver 15000km i norge(selv om de seff vil selge mer olje...)

 

Synes det var ett ganske dårlig svar iforhold til det han spurte deg om. Er det sånn at fordi vi bor i Norge så har vi mye mer småkjøring og kald starter enn andre steder i verden. Er det ikke kaldt i Tyskland eller? Kjører ikke folk småturer der altså?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det var ett ganske dårlig svar iforhold til det han spurte deg om. Er det sånn at fordi vi bor i Norge så har vi mye mer småkjøring og kald starter enn andre steder i verden. Er det ikke kaldt i Tyskland eller? Kjører ikke folk småturer der altså?

 

Støtter Thomas Hovda her. I snitt har en bil i Tyskland et helt annet kjøremønster enn en bil i Norge. Er derfor bl.a. skiftintervallen på registerreim er anbefalt redusert i nordisk klima, dette i forhold til hva som er oppgitt fra fabrikk (for Tysk kjøremønster og klima). En tysk bil har i snitt tilbakelagt en mye lengre distanse pr tur enn en i Norge, er da også naturlig å anta at en norsk motor har en del mer kaldkjøring!?! I tillegg er det vel ikke noen stor oppdagelse at vi gjennomsnittlig har et kaldere klima i Norge enn Tyskland.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter Thomas Hovda her. I snitt har en bil i Tyskland et helt annet kjøremønster enn en bil i Norge. Er derfor bl.a. skiftintervallen på registerreim er anbefalt redusert i nordisk klima, dette i forhold til hva som er oppgitt fra fabrikk (for Tysk kjøremønster og klima). En tysk bil har i snitt tilbakelagt en mye lengre distanse pr tur enn en i Norge, er da også naturlig å anta at en norsk motor har en del mer kaldkjøring!?! I tillegg er det vel ikke noen stor oppdagelse at vi gjennomsnittlig har et kaldere klima i Norge enn Tyskland.

 

Støttes ;) Vesentlige moment som må tas i betraktning i denne diskusjonen ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.