#26 Skrevet Januar 18, 2010 Jeg ville uansett aldri ha kjørt min motor 15000 km (eller mer) på samme olje, longlife eller ei. Bruk heller en "vanlig" god olje med gode smøreegenskaper og skift på 7500 km. Har ikke tiltro til longlife-oljer, men det er nå min mening 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet Januar 18, 2010 Erfaringsmessig vet jeg at tyske biler jevnt over holder en vesentlig bedre stand enn tilsvarende norske biler og gjennomsnittsbilisten i Tyskland kjører nok lenger per tur enn Ola Dunk, ja. Riktig. Uansett bygger ikke bilprodusentene bilene for at de kun skal fungere for gjennomsnittsbilisten og de som kjører enda lenger. Tyskere bor i byer de også. De har minusgrader og de kjører til og fra butikken på kald motor som folk i resten av verden. Hermann: Vil du utdype HVORFOR du er uenig med bl.a. VAG-konsernet, Daimler-Benz og BMW? Har du bedre kunnskap om olje- og smøremidler enn ingeniørteamene som bruker millioner av euro på å utvikle oljer og motorer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet Januar 18, 2010 (endret) Hermann:Vil du utdype HVORFOR du er uenig med bl.a. VAG-konsernet, Daimler-Benz og BMW? Har du bedre kunnskap om olje- og smøremidler enn ingeniørteamene som bruker millioner av euro på å utvikle oljer og motorer? Om du leser hele innlegget mitt vil du på slutten kunne lese "Har ikke tiltro til longlife-oljer, men det er nå MIN mening", hvilket betyr at om du har en annen mening så har du full rett til det Og nei, jeg har definitivt ikke bedre kunnskap om oljer enn de som fremstiller den, men man lærer så lenge man lever og trenger ikke gjøre de samme tabbene som andre allerede har gjort Er ikke interessert i å innlede noen diskusjon om hvilken olje som er best, da vi aldri vil komme i mål med den. Ikke alle mener det samme. Men det er jo en tankevekker når en del nye moderne motorer altfor/veldig tidlig plages med utslitte kammer mm, noe som egentlig ikke skulle forekomme. Dette er motorer som ingeniørteamene har anvendt millioner på å utvikle, altså de ingeniørteamene du refererer til. Samtidig blir de kjørt med oljer, gjerne longlife, også et produkt fremstilt av de tidligere nevnte ingeniørteamene, som har klart å anvende millioner på dette også. Til slutt sitter vi igjen med et produkt som har skapt en del hodebry for de overbetalte ingeniørene, samt sinte og irriterte bileiere som har gjort en større bilinvestering og etter noen år sitter igjen med en utslitt motor. Er jeg helt på jordet nå? Bruker man Racingolje fra hvilket som helst merke så anbefaler de oljeskift minst hver 5000 km om bilen brukes til blandet kjøring/hverdagskjøring, dette fordi smøreegenskapene i oljen hele tiden blir nedbrutt og da er sunket til et nivå som er under det de mener er forsvarlig. Det er også en del formeninger om at andre oljer, også longlife, har smøreegenskaper under et akseptabelt nivå etter samme antall kjørte km, samt at oljer generelt (også longlife) har for lav smøreegenskap allerede som ny. Grunnen er det lave innholdet av ZDDP, altså den tilsetningen som skaper smørefilm mellom belastede flater. Innholdet av ZDDP er blitt redusert da det ikke er bra for katalysatoren, men hva med motoren? Kan det ikke tenkes at løsningen på de modrene motorenes slitasjeproblemer ligger her? Så Marius! Om jeg hadde kjøpt meg en sprell ny bil så hadde longlifeolja blitt tappet av ved første hjemkomst. Hadde så fylt på en olje som på sikt (mest sannsynlig) hadde tatt knekken på katalysatoren, samt skiftet olje hver 5000km. Jeg vil heller ha en god motor enn en god katalysator Tråd om oljer-------Mer om oljer-------Enda en tråd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet Januar 18, 2010 (endret) Har selv på ingen måte noe tvil om at longlife olje med lonlife varsling ikke er noe problem, da oljen blir testet av sensoren i bunnpannen hver gang bilen stoppes på en longlife bil. og om denne oljen ikke er god nok i henhold til satte standarder fra vag så varsler bilen, om er er ved 15000 eller 30000km.. det er variabelt. grunnen til at ll olje var et dårlig konsept på feks a4 b5 1,8t var ikke pga oljen men pga at motoren er totalt feil konstruert hva gjelder mengde olje på motor, noe de selv også innså fort og innførte et større oljefilter som rommet nesten en halv liter mere. Noe som igjen med orginal effekt løste problemet på denne biltypen. 2.5tdi kam slitasje problemene på alle motorene med A som første motorbokstav skyldtes på disse motorene en legeringsfeil i selve kammen og hadde ikke noe med ll olje. de gikk også ned fra 50000km til 30000km som max lengde på denne motoren. Er motoren trimmet så blir den utsatt for en høyere termisk belastning og vil brytes ned fortere, men dette fanger sensoren opp og vil som et resultat av dette varsle tidligere enn ved en orginal motor med samme kjøremønster. Så personlig har jeg null tvil på at ll fungerer. Til slutt om man ikke fyller longlife 2 olje på en bil med DPF så ryker dette FORT! da det ikke har lave nok sotverdier. Dette dekkes da ikke av garantien. ei heller har vanlig helsyntetisk olje gode nok smøre egenskaper til å arbeide under de forholdene en pumpedyse diesel jobber under pga det ekstreme trykket vippearmene til dysene skaper mot kammen. Derfor hadde man en delsyntetisk PD olje for de pd bilene som ikke går på longlife. samme olje ble brukt på feks RS6 4.2. LL2 oljen kan brukes på også disse bilene selv om de ikke har longlife muligheten. OBS om man bruker denne delsyntetiske PD oljen på en bil med DPF så ødelegges filteret. Problemer rundt bruk av LL olje pr dags dato på audi er et ikke tema. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet Januar 18, 2010 1l per 1000 km er "godkjent". Helt utrolig spør du meg. 0,5l pr 1000km er godkjent fra vag. ikke 1.0liter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet Januar 18, 2010 Såvidt jeg vet, den sensoren du refererer til kan ikke på noen måte fastsette oljens smøreegenskap. Den "ser" hvor mye partikler det er i oljen (sot, svovel), noe som forteller lite om smøreegenskapen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet Januar 18, 2010 Hør med den lokale Audi-forhandleren å hør hva slags olje de bruker, så finner du den alltid billigere ett sted.Her i traktene har vel Audi-forhandeleren gått fra Mobil 1, til Shell-olje, til Castrol.Husk at bilen med orginalt dieselpartikkelfilter er anbefalt å gå på longlife-olje, med skiftintervall på 15.000km/ett år. Biler med DPF som ikke er E modeller feks 1.9tdie har longlife og inntill 2 år og 30000km. så det er feil det du sier der. det er kun e modellene som ikke har longlife av de audi som har DPF. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet Januar 18, 2010 (endret) Såvidt jeg vet, den sensoren du refererer til kan ikke på noen måte fastsette oljens smøreegenskap. Den "ser" hvor mye partikler det er i oljen (sot, svovel), noe som forteller lite om smøreegenskapen. Den måler tiden på hvor lang tid oljen bruker på å kjøle seg ned fra en fastsatt temp til en annen fastsatt temp. Og utifra det kan den regne ut hvor mye forurensing det er i oljen, og utifra en rekke testinger på fabrikk i over 10 år så veit de hvor gode egenskapene til oljen er utifra det. Tror du virkelig du kan dette bedre enn teknikere på audi fabikken? Som i samarbeide med alle de store olje fabrikatene har testet seg frem til dette systemet, som de er enige om at fungerer? Om du så tror det så skjønner jeg ikke hvorfor du gidder kjøre audi en gang, for da sier du jo at de som har utviklet bilen ikke veit hva de driver med og da må jo resten være like lite gjennomtenkt også på bilen:) Det fungerer enten du vil tro det eller ei. vi har ikke hatt 1 eneste tilfelle på de 9 årene jeg har jobbet på audi hvor det har vært ll oljen som har vært skyld i noe problem som ikke hadde oppstått med en annen oljetype også. (flere tilfeller oljeprøver har blitt sendt til analyse etter skade, hvor resultatet har vært at det har ikke vært oljen som har vært problemet) Mulig du kan mye om oljer men her har du nok gått glipp av noe i timen. for det fungerer enten du vil eller ikke. Gi meg et eksempel på en skade som hadde vært ungått ved bruk av en annen olje på en ll bil? Det er veldig mange faktorer som spiller inn på når en ll bil varsler, thermisk belastning er også overvåket, hvilke temperaturer oljen oppnår under kjøring, mengde drivstoff brukt av motor siden oljeskift osv alltså en bil med mye småkjøring som kjøres hardt vil varsle veldig tidlig, mens en med mye langkjøring på driftsvarm motor og normalt bruk kan kjøre lengre før den varsler, kjører man på mye lavt turtall så viol den varsle tidligere også pga mere sot i olja ved lavt turtall. Systemet er svært utviklet og nøye testet, så har 0 tvil om dets funksjon. Ta et eksempel. om en ny a4 feks i dag varsler for oljeskift. man nuller service indicatoren... hva skjer om man ikke skifter olja alikevel, jo den starter å lyse igjen med en gang omtrent, forde den skjønner at olja har for mye forurensinger i seg å derfor har nedsatte smøreegenskaper. Men utifra din profil kjører du en gammel audi 80, så sånnsett er jeg 100% enig at dn bil ikke kan gå på så tynn olje, trolig ville den ikke fått no særlig oljetrykk engang på varm motor med det, da oljepumpe klaringene er for store på en så gammel bil som aldri var utviklet for ll 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet Januar 18, 2010 (endret) Grenland Auto bruker shell, Erik Arnesen Bryn bruker shell, begge i møller gruppen.. Ingen av de er i møllergruppen. (om ikke grenland auto har byttet navn til møller bil grenland) de bruker samme logistikk systemer bare som de leier av møller bortsett fra det er det frittstående levrandører/aktører. ALLE møller forhandlere heter pr dags dato Møller bil.... og et navn til. De som ikke heter det er det ikke møller som eier. Vi på Møller bil ensjø har shell olje på krana men har castrol på flasker på delelageret om kunde ønsker det.castrol slx longlife 3 er den som er godkjent for biler med DPF, vær obs på det. longlife 1 er ikke det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet Januar 18, 2010 Men utifra din profil kjører du en gammel audi 80, så sånnsett er jeg 100% enig at dn bil ikke kan gå på så tynn olje, trolig ville den ikke fått no særlig oljetrykk engang på varm motor med det, da oljepumpe klaringene er for store på en så gammel bil som aldri var utviklet for ll Ja, kjører bl.a. en gammel Audi 80 som ville hatt topp oljetrykk selv med longlife olje da pumpa er ny! Alderen på bilen forteller ingenting om oljepumpa! Hva oljer angår vet jeg visst null og niks! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet Januar 18, 2010 Ja, kjører bl.a. en gammel Audi 80 som ville hatt topp oljetrykk selv med longlife olje da pumpa er ny! Alderen på bilen forteller ingenting om oljepumpa! Hva oljer angår vet jeg visst null og niks! Prater om klaringene fra fabrikk på bil ment for longlife kontra en gammel bil som oljepumpa som ny ikke konstrueres for å jobbe med så tynn olje, gjelder også ny pumpe til gammel bil.... Da er vi enige da:D God kveld videre: vinke : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet Januar 18, 2010 Om du leser hele innlegget mitt vil du på slutten kunne lese "Har ikke tiltro til longlife-oljer, men det er nå MIN mening", hvilket betyr at om du har en annen mening så har du full rett til det Og nei, jeg har definitivt ikke bedre kunnskap om oljer enn de som fremstiller den, men man lærer så lenge man lever og trenger ikke gjøre de samme tabbene som andre allerede har gjort Er ikke interessert i å innlede noen diskusjon om hvilken olje som er best, da vi aldri vil komme i mål med den. Ikke alle mener det samme. Men det er jo en tankevekker når en del nye moderne motorer altfor/veldig tidlig plages med utslitte kammer mm, noe som egentlig ikke skulle forekomme. Dette er motorer som ingeniørteamene har anvendt millioner på å utvikle, altså de ingeniørteamene du refererer til. Samtidig blir de kjørt med oljer, gjerne longlife, også et produkt fremstilt av de tidligere nevnte ingeniørteamene, som har klart å anvende millioner på dette også. Til slutt sitter vi igjen med et produkt som har skapt en del hodebry for de overbetalte ingeniørene, samt sinte og irriterte bileiere som har gjort en større bilinvestering og etter noen år sitter igjen med en utslitt motor. Er jeg helt på jordet nå? Bruker man Racingolje fra hvilket som helst merke så anbefaler de oljeskift minst hver 5000 km om bilen brukes til blandet kjøring/hverdagskjøring, dette fordi smøreegenskapene i oljen hele tiden blir nedbrutt og da er sunket til et nivå som er under det de mener er forsvarlig. Det er også en del formeninger om at andre oljer, også longlife, har smøreegenskaper under et akseptabelt nivå etter samme antall kjørte km, samt at oljer generelt (også longlife) har for lav smøreegenskap allerede som ny. Grunnen er det lave innholdet av ZDDP, altså den tilsetningen som skaper smørefilm mellom belastede flater. Innholdet av ZDDP er blitt redusert da det ikke er bra for katalysatoren, men hva med motoren? Kan det ikke tenkes at løsningen på de modrene motorenes slitasjeproblemer ligger her? Så Marius! Om jeg hadde kjøpt meg en sprell ny bil så hadde longlifeolja blitt tappet av ved første hjemkomst. Hadde så fylt på en olje som på sikt (mest sannsynlig) hadde tatt knekken på katalysatoren, samt skiftet olje hver 5000km. Jeg vil heller ha en god motor enn en god katalysator Tråd om oljer-------Mer om oljer-------Enda en tråd. Høres kjempelurt ut!! Kaste både penger og god olje rett ut av vinduet. Det eneste du sitter igjen med er en defekt katalysator og en regning på 10-15tusen kr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet Januar 18, 2010 Uvitenhet er flott dere. Merker at det er mange bedrevitere her som ikke vet helt hva de prater om... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet Januar 18, 2010 Uvitenhet er flott dere.Merker at det er mange bedrevitere her som ikke vet helt hva de prater om... Hva mener du da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#40 Skrevet Januar 18, 2010 Høres kjempelurt ut!! Kaste både penger og god olje rett ut av vinduet. Det eneste du sitter igjen med er en defekt katalysator og en regning på 10-15tusen kr. Lurt? Som sagt har jeg definitivt null peil på dette med oljer aller hva den gjør i motoren. 10-15000? Koster under 1500 for en katalysator, jobben gjør jeg selv. Om jeg må skifte en kat hvert 3. år så er det intet stort utlegg, jeg er mer interessert i motorens ve og vel enn i kat'en 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#41 Skrevet Januar 18, 2010 hadde oljekurs fra castrol på jobben forje uke... han sa at longlife var ei olje som var utvikla for at kunden skulle slippe å ta service på bilen hele tia... longlife var helt fint helt til bilen hadde passert 100 000km da kunne man godt bynne å gå over til kortere serviceintervaller! pga slitasjer osv han sa at i norge var klimaet så spessielt at dette gikk hardt utover motorene med kaldstarter å kortturer ! på nyere audi med 2,5tdi v6 var det nesten et must å gå over til vanlige serviceintervaller pga kammer osv... uansett om du kjørte longlife eller ikke så annbefalte han å bytte hvert år da olja ble gammel alikevell om du ikke kjørte så langt som 30 000 km han kom fra castrol så jeg regna egentli med han hadde peiling... hadde hvist holdt på med oljer i 30 år ... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#42 Skrevet Januar 18, 2010 (endret) Hva mener du da? "på lag" med dere.. Folk hører LongLife og tenker automatisk at "nei, det skal vi vertfall ikke ha!" uten å egentilig vite hva det prater om. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#43 Skrevet Januar 18, 2010 "på lag" med dere..Folk hører LongLife og tenker automatisk at "nei, det skal vi vertfall ikke ha!" uten å egentilig vite hva det prater om. Takk!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#44 Skrevet Januar 18, 2010 Lurt? Som sagt har jeg definitivt null peil på dette med oljer aller hva den gjør i motoren.10-15000? Koster under 1500 for en katalysator, jobben gjør jeg selv. Om jeg må skifte en kat hvert 3. år så er det intet stort utlegg, jeg er mer interessert i motorens ve og vel enn i kat'en Hvor får du katalysatorene dine fra? brio? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#45 Skrevet Januar 18, 2010 Lurt? Som sagt har jeg definitivt null peil på dette med oljer aller hva den gjør i motoren.10-15000? Koster under 1500 for en katalysator, jobben gjør jeg selv. Om jeg må skifte en kat hvert 3. år så er det intet stort utlegg, jeg er mer interessert i motorens ve og vel enn i kat'en Og kan jeg spørre om hvorfor du deltar i en diskusjon om olje når du sier du har null peil? For meg virker det ganske døfødt at du deler dine antagelser og synsninger med oss andre når det ikke er noen form for fakta i dem.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#46 Skrevet Januar 18, 2010 Har jeg DPF på min bil da? (2005.5 - B7 chassi med 1,9TDI motor, usikker på motorkode). Tviler ikke at longlife fungerer fint på min bil, men er greit å få forklart hvorfor man skal betale x4 ganger oljeprisen. Oljen på min bil ble skiftet på 60.000km (februar 2009), og jeg fikk beskjed ifra Sortland Auto om at jeg ikke trengte å bytte før på 90.000km, men valgte å ta det nå på 15.000km. Det jeg synes var litt rart, er at ifølge Sortland Auto skal det være 30.000km interval, men FIS sier 15.000km (som var grunnen for at jeg bestilte servicetime nå). Fikk dog beskjed om at bremsevesken ikke var skiftet, og det kan vel være grunnen for at bilen stod på at neste service skulle komme på 75.000? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#47 Skrevet Januar 18, 2010 Hvorfor sluttet VAG i Norge med 50.000 km intervallene på olje da? Var det fordi oljen var for bra og lite problemer? Hvorfor gi f.. i 30.000k intervall? samme grunn.. De som syns det er så forbanna lønnsomt å kjøre på LL olje kan for all del gjøre det for meg.(ser nå bort fra de motorene som SKAL ha LL 507.00 olje!) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#48 Skrevet Januar 18, 2010 De som synes VAG gjør alt rett, og ingenørene der tar aldri feil, kan jo svare på hva som skjedde da de fant ut at det ikke var nødvendig å skifte olje på automatkassene sine? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#49 Skrevet Januar 19, 2010 De som synes VAG gjør alt rett, og ingenørene der tar aldri feil, kan jo svare på hva som skjedde da de fant ut at det ikke var nødvendig å skifte olje på automatkassene sine? Godt poeng;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#50 Skrevet Januar 19, 2010 Og kan jeg spørre om hvorfor du deltar i en diskusjon om olje når du sier du har null peil? For meg virker det ganske døfødt at du deler dine antagelser og synsninger med oss andre når det ikke er noen form for fakta i dem.. Om du leser lenger opp i denne tråden skriver jeg at jeg IKKE gidder å diskutere hvilken olje som er best eller ei, dette har lite for seg da vi aldri blir enige. Skriver også at om noen skulle mene noe annet enn det jeg gjør så er det helt OK. Du skriver at det ikke er noen form for fakta i det jeg skriver, men da kan du meget gjerne få motbevise det jeg skriver, da med henvisninger til uavhengige testrapporter. Siden også du deltar i denne tråden går jeg virkelig ut i fra at du har inngående kunnskaper om oljer. At jeg har null peil skriver jeg fordi noen andre i denne tråden tydeligvis er noen unikum hva olje angår. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...