#1 Skrevet November 30, 2009 Hei. Bilen min koker rimelig fort om dagen. Det er nok kjøleveske, og vannpumpa fungerer. Det blåser kaldt inni bilen når den går. Stopper jeg motoren, starter after run pumpa. Da blåser det også varmt i kupeen. Ingen spesiell røyk fra potta. KAN det være kun toppakning? Bilen lader jo som den skal... Ser at det er mange tråder ang. topper til 20v her inne. Sikkert min topp som har gått føyken også. Hvor og hvilke topper kan jeg sette på? Priser? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 30, 2009 (endret) Legger til at når det røde symbolet for temp. lyser opp, kommer også Check engine lampa. Fremdeles ingen som har forslag? Jeg vil jo helst slippe å plukke av toppen, hvis det er noen som har peiling på dette? Idag hengte den seg også opp på 2,200 omdr. en liten stund. EDIT: det ser ut som om vannpumpa ikke fungerer likevel. Kan den bare plutselig ryke? Hvis det er mulig, kan jeg koble inn after run pumpa midlertidig, til delene kommer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 30, 2009 Ingen som har ett usselt forslag? Kan noen fortelle meg hvordan jeg kobler om after run pumpa da? Hvilken føler går den på? Sjekka ny pris på topp, bare for gøy. 24000. billigste var på 17000. Det er jo grei pris det.................. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 30, 2009 Ikke værre en å høvle toppen som regel da Afterrun pumpa kan kobles på ved å koble sammen de to flatstikkere på vannrailen To vanlige kabelso Men spør som den klarer å holde nok unna da. Vannpumpe er jo hyllevare på mekonomen som regel 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 30, 2009 Syns det skrives mye om dårlige topper, samtidig som de brukes opptil 900 hk? Jeg har ikke så mye erfaring med S4, så jeg må nesten lese meg til det som er ute her, og sjeldent det er "positivt" om 20V toppene. Skulle tru at det er vannrailen under innsuget du mener? Sitter stikkene bak, eller midt under? får prøve meg fram. Må jeg skifte vannpumpe, så kjøper jeg regreim kit samtidig. Kostet 1200 hjem fra us of a. Mot 800 hos mekonomen for kun pumpe. Da skal jeg ihvertfall gå og koble after run etterpå. så har jeg da prøvd å holde det litt nede. Er det vannpumpa, så merker jeg vel at after run holder bittelitt unna? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 30, 2009 vannrailen under innsuget ja sitter ca mitt på den og peker nedover ja Bare holde øye med vanntempen i tilfelle det og se det ann 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 30, 2009 Ja, det skal jeg gjøre. takk skal du ha. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 2, 2009 Jeg koblet inn after run pumpa, og den gikk, så lenge bilen ikke var startet. Når bilen ble startet, sluttet pumpa og gå. Dette ligger vel inne, med releer og styringer i hytt og gevær... Jeg var på Co2 måling igår, og det viste ingen, eller lite Co2 i kjølevannet. Mekanikeren fortalte at de lager vannpumper med plast og støpejernskovler. De som hadde plast, kunne fort RYKE!!! Javel........ Og de i støpejern, kunne erodere bort.... Jeg har aldri hørt om noe sånt før.... Men jeg har vært super heldig, og fått tak i komplett regreimskit og multireim for en blank tusing. Og setter igang med å bytte vannpumpe. Legger inn bilder underveis, hvis det er noe spennende å oppdage, ellers skulle jeg tro at jeg setter tråden til løst etterpå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 8, 2010 Da er saken løst..... Legger ved noen bilder. Jeg har drevet med bil ganske lenge, (riktignok Opel), men jeg har aldri vært borti at vannpumpene ryker...... Legger også ved bilder av knekt tannhjul på veiva. Bilen har ikke gått som den skulle, og jeg har skrevet noen tråder om problemene på forumet her. Det viser seg at kila på det nederste reg.reimhjulet ( på veiva) var knekt av, og veiv var 2 cm til høyre for merket sitt, da toppen stod på sitt merke. Nå går bilen som er drøm, den er jevn og fin i gangen, turbotrykk osv, stemmer. Den holder seg også jevn på vanntemp. Vil takke de som har hjulpet hittil, både med deler og PM`er!!!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 8, 2010 Dette kunne gått skikkelig galt egentlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 8, 2010 Brukte du spesialverktøy/mothold når du løsnet reimhjulet? Hvis ikke er det ikke uvanlig at kilen ryker når du løsner bolten. Det er i hvert fall et must å bruke mothold når du monterer hvis ikke er det umulig å si hvor den havner(Les kilen brekker igjen.) Mvh Leif 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 8, 2010 Akkurat dette tenkte jeg også på Leif, har gjort samme tabben en gang når jeg var lærling på Møller, men jeg brukte spesialverktøyet (motholdet) men det jeg gjorde feil var at jeg tok umbrako boltene før jeg tok stor bolten, og da røyk kila på reimhjulet ved demontering. Så jeg tipper at kila røyk når du demonterte Roy. Stor bolten skal også byttes og trekkes til med 450nm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 8, 2010 Akkurat dette tenkte jeg også på Leif, har gjort samme tabben en gang når jeg var lærling på Møller, men jeg brukte spesialverktøyet (motholdet) men det jeg gjorde feil var at jeg tok umbrako boltene før jeg tok stor bolten, og darøyk kila på reimhjulet ved demontering. Så jeg tipper at kila røyk når du demonterte Roy. Stor bolten skal også byttes og trekkes til med 450nm. Jeg hadde kjøpt bolt og hjul, for sikkerhets skyld. Når jeg skulle time motoren før jeg løsnet noe som helst, så vi at veiva hadde flytta seg 2cm mot høyre. Dette var før vi løsna noe. Brukte eget verktøy når vi strammet til, så jeg håper ikke den har brukket nå. hehe. Det jeg tror kan ha skjedd, er at sist den var inne på reg.reim skift, skiftet de kun reim og strammehjul. Ikke vannpumpe og nedre reimhjul. Det var merker på akslingen, noe lignende som du får ved kaldsveising av gjenger. Det kan indikere at det har flytta seg under hard belastning. Som du skriver, skal bolten strammes 450nm, da burde det sitte godt sammen, hehe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...