#1 Skrevet November 30, 2009 Bror min har en audi a6 2,5tdi 96mod. Idag begynte den plutselig og kakle noe jæ..... så han stoppa den med en gang. har vært ventil tikking i bilen hele tiden, men er ikke sånn lyd. Noen som har noen forslag om hva det kan være og hva vi kan sjekke? Bilen starter lett hvis vi starter den.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 30, 2009 Bror min har en audi a6 2,5tdi 96mod.Idag begynte den plutselig og kakle noe jæ..... så han stoppa den med en gang. har vært ventil tikking i bilen hele tiden, men er ikke sånn lyd. Noen som har noen forslag om hva det kan være og hva vi kan sjekke? Bilen starter lett hvis vi starter den.. Trykk inn bremsen. På pappa sin var det bremsekraftforsterken som kakla noe jæ..., men gir seg så fort du bremser, pumper litt. Kan jo selvfølgelig være noe annet på din da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 30, 2009 Plutselige kaklelyder fra disse motorene kan feks være: (topp 5 først) - løs bolt i front av veiv (kraftig kaklelyd, og registerhavari vil snart skje) - strammehjul/mekanisme til vifterem (et trenet øre hører at lyden er "utvendig" på motoren og fra området rundt vifterem) - vakuumpumpe som nevnt (kakling kan komme og gå på tomgang, lyd vil variere med turtall, vil variere med bruk av brems. vanskelig å lokalisere for en som ikke kjenner lyden, vesentlig hardere banking enn ventiltikk) - varmeskjold eller eksosanlegg som vibrerer borti noe (vil ofte forsvinne/endres ved turtall eller belastning av clutch i gir (slik at motor flytter seg) - slarkete dobbelamsse svinghjul (6 trinns og de fleste A6, ikke 5 trinns 100) - sotavleiringer på toppen av stempel så det banker i toppen - utslitte dyser så tenning skjer til feil tid. - feil tenningstidspunkt - er den riktig sliten så kan det bli skjørte bank, men det er ikke ofte. - sprekt ekosmanifold kan gi underlige lyder ved visse temperaturer, men ikke ofte jeg har sett dette på slike motorer - Rådelager, bærelager eller ventilløftere som er slitt vil lage mer lyd når oljen blir varm/tynn enn når kald. - utløserlager til clutch - girkasse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 1, 2009 Da har jeg noe og sjekke her. takk for innspill så lenge:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...