Biltilsynet: Varebil kl 2 ---> Personbil. Sjekker de mer enn de "skal"?

Anbefalte innlegg

Etter et uhyggelig møte med Biltrangsynte som igjen ringte tollvesenet som igjen medførte en liten innbetaling til statskassen så skal Rs2'n nå få hvite skilter:)

Men spørsmålet er om det er noen god idë å stikke ned der med bilen som pr i dag har Miltek anlegg uten katter... De nevnte ikke noe om dette da jeg ble stoppet i kontroll, men etter det møtet så taes det ingen sjanser gitt:)

Alle svar mottas med stor takk! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, i utgangspunktet sjekker de at bakseter og sikkerhetsbelter er på plass.

Fort gjort på fatterns A6 iaffal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet av tilfeller der det har blitt sjekket både etter turbo på non turbo biler, og eksos anlegg uten papirer/godkjenning..

Bør ikke gamble, men det verste som kan skje er vel at du må tilbake med org anlegget på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet av tilfeller der det har blitt sjekket både etter turbo på non turbo biler, og eksos anlegg uten papirer/godkjenning..

Bør ikke gamble, men det verste som kan skje er vel at du må tilbake med org anlegget på.

Jau... men om jeg bare må ned å vise den med original anlegg og ikke risikerer effektmåling og innbetaling av enda mer penger til den forbanna statskassen så er det jo greit å gamble...

hmmm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk mangellapp på for breie hjul da jeg viste transporteren min for godkjenning med baksete.

Jan Brede

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som å gå til legen og sjekke kolesterolet, og samtidig bli testa for herpes og klamydia uten og ha bedt om det. At det er mulig.........

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vist to biler i Drammen med dette formål, og begge ganger kom det en biltilsynsmann ut og kikka inn i bilen, nappet i et belte og sa ok. Så var det å vente 20 min for at han skulle gjøre ferdig papirarbeidet. Dette var først med S4-en uten at jeg fikk noe som helst spørsmål om noe annet og så med A6-en jeg har nå. A6-en var senket uten at dette sto i vognkortet og ettermontert xenon, men dette fikk ingen kommentar. S4-en var enda enklere, den var faktisk helt i henhold, men det er noen år siden, så mulig de har blitt mer oppmerksomme nå.

Var aldri inne i hallen, så startet ikke bilene, så et uoriginal eksosanlegg skulle de ikke bli oppmerksom på av lyden, allefall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men, hadde du satt inn setene? Eller var det bare "statskassa" som ikke passet inn? Skal jo ikke ha tilbakevirkendekraft denne loven???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekka ikke noe på min rs2 når jeg viste min. der var det 3"eksos og senk og 19" og ikke noe spørsmål derfra om noe av dette. er vel ikke noe problem for deg jan da vet du jo vertfall hva du skal bruke penga på:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men, hadde du satt inn setene? Eller var det bare "statskassa" som ikke passet inn? Skal jo ikke ha tilbakevirkendekraft denne loven???

Baksetene var satt inn men slått ned.. Vareveggen og alt var der... : dum :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det var det det da.... blitt glemsom på mine eldre dager gitt:) Lørdag 22 august la jeg bilen ut til salgs og satt i den forbindelse inn baksetene for å sjekke at alt av deler (skinner,skruer og etc) fulgte med siden jeg fikk det med pakket inn i søppelsekker når jeg kjøpte bilen. Jeg lot veggen stå igjen, men fjernet platen der sitteputen stod for å få montert inn setene... Vasket så bilen, tok bilder, la den ut på nett osv osv.. det var da blitt sent på kvelden og planen var å montere inn platen og ta ut baksetene dagen etter..

Men da søndagen kom var jo dette glemt og pga jeg ikke bruker bruker bilen til daglig så stod den slik til lørdagen etter da det var treff på rudskogen og jeg plutselig fikk lyst å dra en tur ned der.. var sent ute så jeg tenkte ikke et sekund over at baksetene stod i for jeg la ned seteryggen kvelden før just in case(ikke spør meg hvorfor det var en god idë akkurat da) Hadde jeg latt de stått oppe så hadde jeg sikkert sett de i speileit på turen ned:D

Så var det jo som kjent kontroll like før Rudskogen.. ble stoppet.... viste vognkort og førerkort og ante fred og ingen fare før han fra biltrangsynte sa at jeg hadde bakseter i bilen og sporenstreks tok opp mobilen og ringte tollvesenet som da kom ens ærend til stedet 45 min senere... De slo opp setene og tok bilder til krampen tok de, noterte flittig og sa jeg ville høre fra de...

Så gikk det 2 mnd'er før jeg fikk varsel om krav på avgifter på 39896,- kroner pluss tilleggsavgift på opp mot 200%(???) av avgiftene.... Engasjerte en Advokatveninne som skrev klagebrev (de hadde blant annet referert til en lov som ble opphevet i 2003) og fikk endelig svar forrige uke med giro innbetaling på det opprinnelige avgiftsbeløpet pluss 10% i tilleggsavgift..

Så da gadd jeg ikke stresse mer og betalte den asap zulu.... out of sight, out of mind!: smil :

Kjipe greier, men forårsaket av min egen dumhet: rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det kanskje du som sto og krangla med dem da jeg ble vinka inn med Golfen da? Rød Golf 2, stoppet ved siden av en blå RS2.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det kanskje du som sto og krangla med dem da jeg ble vinka inn med Golfen da? Rød Golf 2, stoppet ved siden av en blå RS2.

Bingo! Eller kranglet ganske lite.. Prøvde å forklare saken for tydeligvis døve ører:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt tre biler på trafikkstasjonen for godkjenning fra varebil til 5-seter. To av dem var vanlig Audi 100 og A6, så det var ingen stor sak, den siste var en S4 med 3" eksos og litt sånn halvshabby-look, men de sa ingenting der heller, bare nappet i beltene bak og skrev litt papir, så snakket vi litt om hvor dyrt det var med bil i Norge og hvor dårlige veier det var, og det var hele seansen. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hadde bilen min inne for å godkjenne senkesett og felger og fikk mangelapp på rutene mine. ikke store greiene. men, det hadde ingen ting med saken å gjøre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet at folk er lei av mine innlegg om Biltilsynet, men jeg skriver dette uansett.

Personer hos BT er som regel oppegående mennesker som har sett flere biler enn Ola Nordmann. Møter man opp med en bil som ikke er godkjent, må man derfor ikke få en aha-opplevelse dersom dette blir påpekt. Det finnes selvsagt ingen fasitsvar på dette, så det er derfor en risiko, slik flere her har vist med eksempler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil vel kanskje tro de sjekker litt mer hvis man har blitt tatt enn hvis man frivillig omregger bilen til hvite skilt. Har man blitt tatt så er man "kriminell" i øynene til BT og da kan det være de vurderer det til at det er mere ulovlige ting på bilen?

Dessuten har de blitt utrolig strenge i Drammen, spesielt hvis du får han kjakan som sjekket bilen min...

Personlig hadde jeg nok tatt sjangsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg viste min RS2 med 5 seter så nappet han bare litt i selene og sjekket at sitteputene og ryggen var fast..

Men det var en hyggelig kar av yngre alder som godkjendte den, ikke en av de gamle trangsynte..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde ikke dratt ned på biltilsynet uten katalysator montert.. Det er jo noe de veldig fort kan se at du mangler, og dermed lage et lite helvete (til) for deg.. :)

Jeg godkjente senkesettet på min når jeg hadde 3" Ferrita anlegget og racekat montert på bilen, de sa ingenting på det da iallefall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viste en Touran på Billingstad, ombygd til 5-seter.

Ga kontrolløren papirbunken med kvitteringer osv. Så stakk han hodet inn i bilen og så at setene var der. Deretter gikk han inn, ble der i 20 minutter og kom ut med noen andre papirer. Dett var dett. Kjørte ikke bilen inn i kontrollhallen engang.

Nå var riktignok dette en helt ordinær bil. Kan jo tenkes at de er litt mer nysgjerrige på en RS2.

Mens jeg var der, spurte jeg også ang. senking og den kjente klossen som mange drar under bilen. Han mente at det bare var noen som brukte denne klossen, og at de ikke brukte den på Billingstad. Det viktigste var at det gikk an å kjøre bilen på veien, mente han. Så jeg møtte tydeligvis på en oppegående fyr. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet om en som hadde time for å regge om sin s4 vare bil til 5 seter og dro hjem igjen med krav om bremsepapirer for å bevise orginal effekt.

så ja, du bør ha bilen orginal / godkjent for å føle deg trygg...

Var foresten en trist kontroll for flere av oss den lørdagen på rudskogen jan :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg viste min RS2 med 5 seter så nappet han bare litt i selene og sjekket at sitteputene og ryggen var fast..

Men det var en hyggelig kar av yngre alder som godkjendte den, ikke en av de gamle trangsynte..

Gjorde du dette i Ålesund eller Ørsta?

Skal godkjenne min med hvite skilter til våren og er litt skeptisk til 3" eksosen. Hvordan er det om man monterer racekat, mulig å få det godkjent?

Har da planer om å få godkjent senking samtidig med at jeg får hvite skilter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet om en som hadde time for å regge om sin s4 vare bil til 5 seter og dro hjem igjen med krav om bremsepapirer for å bevise orginal effekt.

så ja, du bør ha bilen orginal / godkjent for å føle deg trygg...

Var foresten en trist kontroll for flere av oss den lørdagen på rudskogen jan :(

Er vel meg du sikter til Helge.

blei sendt rett inn i hallen, probl med senk, felger(bredde), bremser og må dokumentere effekt.

Blei mye jobb for et baksete som jeg strengt tatt ikke trengte.: bh ::o

Mvh Leif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er det ikke slik at bevisbyrden skal ligge på eventuell påtalemakt. Man skal da ikke trenge og bevise noe bare fordi en tjenestemann antar at du er kriminell. Lurer på om måten dette drives på er rettslig riktig.

Man kan ikke hanke inn en mann ifra gata og be han bevise at han ikke gjorde noe kriminelt forrige uke bare fordi karn ser suspekt ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.