#1 Skrevet November 30, 2009 (endret) Jeg har klart å sirkle inn søket etter feilen på motoren min til å være relatert til kaldstartsfunksjonen. Selve funksjonen styres vel av en temperaturføler et eller annet sted på motoren. Er det noen som vet hvor denne sitter på V6eren min? Er det noe mer mikk-makk med styringa av kaldstartsfunksjonen?Tenker da på releer eller lignende.. Skal skifte regreim og termostat i helga, så jeg hadde håpet jeg hadde noen tips til den tid 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 1, 2009 Ingen som har peiling..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 1, 2009 Det er ingen kaldstartdyse, da det er elektronisk innsprøytning som bare gir dysene lengre åpningstid når motoren er kald og skal ha mer bensin. Temperatursensoren til motorstyringen på V6-motorene (ihvertfall på 2.8, trolig likt på 2.6) sitter i et rør bak venstre topp (fra førerplass) og er 2-polet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 1, 2009 er det kaldstartsdyse på en v6 med efi altså? Det er høyst uvanlig for å si det sånn, litt av poenget med efi blir da borte. Jeg _tror_det finnes noen versjoner av sånne oppsett fra når efi var kliss nytt, men jeg klarte ikke finne no kaldstartsdyse på en 2.6 v6 fra 92... Edit: for sein ser jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 1, 2009 Som sagt, det er ikke kaldstartdyse. Det er noe som er forbeholdt 70-tallslevninger av innsprøytning som f.eks. K-Jetronic. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 1, 2009 Som sagt, det er ikke kaldstartdyse. Det er noe som er forbeholdt 70-tallslevninger av innsprøytning som f.eks. K-Jetronic. k-jet er vel ikke efi.. .det er mer mekanisk og derfor mye enklere å ha en ekstra dyse. og det er i tillegg kontinuerlig... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 1, 2009 Men jeg har ikke skrevet at K-Jet er EFI heller, for det er det slett ikke. Det er allikevel et innsprøytningssystem, mekanisk sådan. (enkelte utgaver med mer eller mindre elektronikk, og det funker omtrent aldri som det skal) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 1, 2009 Men jeg har ikke skrevet at K-Jet er EFI heller, for det er det slett ikke. Det er allikevel et innsprøytningssystem, mekanisk sådan. (enkelte utgaver med mer eller mindre elektronikk, og det funker omtrent aldri som det skal) k-jet fungerer helt greit om du gidder å bruke litt tid på å skjønne hvordan det funker før du rører det. Noe de fleste ikke gidder... (jeg har den enorme luftlekkasjen, men jeg fikser det med å vri hodeløst på co-skruen ) Men sikkert noen som har lagd k-jet elektronisk også.. dvs kontinuerlig, og da er det vel enklest å bruke en startsdyse der også. Feks. 2.5 bensin (1995 +-) som er i transporteren.. ikke no k-jet, men den har fortsatt startsdyse on-topic: Hva var egentlig problement med bilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 1, 2009 K-Jet fungerer ikke greit etter 20 år også fordi det er massevis av små mekaniske komponenter som kan streike. Oppvarmingsregulator, enveisventil, trykkakkumulator og diverse andre ting, for ikke å snakke om styretrykkventil, spjeldpotensiometer og slikt man finner på KE-Jet. Dette er gjengangerne, og det er ikke rent få systemer som ikke er 100% på stell selv når all falskluft er eliminert og evt. klodrianers verk på CO-skruen er justert tilbake til riktig.. Det er rett og slett for mange og for følsomme komponenter i forhold til et EFI-system. 2.5 bensinmotoren har Digifant-innsprøytning, og det er heldigvis ikke konstant. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 1, 2009 K-Jet fungerer ikke greit etter 20 år også fordi det er massevis av små mekaniske komponenter som kan streike. Oppvarmingsregulator, enveisventil, trykkakkumulator og diverse andre ting, for ikke å snakke om styretrykkventil, spjeldpotensiometer og slikt man finner på KE-Jet. Dette er gjengangerne, og det er ikke rent få systemer som ikke er 100% på stell selv når all falskluft er eliminert og evt. klodrianers verk på CO-skruen er justert tilbake til riktig.. Det er rett og slett for mange og for følsomme komponenter i forhold til et EFI-system. 2.5 bensinmotoren har Digifant-innsprøytning, og det er heldigvis ikke konstant. Den fungerer mer enn greit nok for min del, og jeg tror du skal lete lenge etter en bil med flere feil enn min da jeg kjøpte den Klart, alt slites, sånn er det med alt. Det er ikke akkurat få ting som kan gå galt på andre jevn gamle/nyere biler heller. K-jet er vel kanskje ikke så egnet som bil til en person som ikke kan så mye bil selv kanskje, det har du rett i, men er vel ikke så sykt mange 20 år gamle biler som er det heller Heldigvis ikke kontinuerlig? hehe 2.5 bensinmotoren har et åpningssignal til dysene(1 banke), så om det er kontinuerlig eller ikke så er det ikke så veldig langt i fra... den bommer tross alt på 4 av 5 innsprut. Det kan derfor sammenlignes med k-jet Men poenget var at det er efi MED startventil/startdyse og IKKE en 1970 modell Hva trodde du poenget var? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 1, 2009 Flott med litt engasjement Jeg har K-jet på 2.3en min, og den er det ALDRI trøbbel med Så jeg vet hva jeg foretrekker. Mens dere har diskutert dette har jeg vært ute å skrudd litt, og jeg trekker selvsagt tilbake min påstand om at det er ei kaldstartsdyse der Det blanda jeg med 2.3en min MEN..Jeg fant også temperatursensoren, og målte litt på denne. Er det noen som vet hva motstanden skal være her med kald motor? Jeg fant på ei amerikansk side at om man ville teste kaldstartsfunksjonen så skulle man bruke en motstand på 15k ohm eller mere for å simulere kald motor. Med kald motor på min bil så er motstanden på ca 2k ohm.. Jeg starta motoren ved hjelp av å trå litt på gasspedalen, men jeg får den ikke til å gå på tomgang før etter et minutt ca. Når jeg klarte det så plugget jeg av temperaturføleren, og da gikk turtallet kraftig ned. Så jeg tar det som et tegn på at selve kaldstartsfunksjonen er i orden, men at det muligens er temperatursensoren er gåen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 1, 2009 Kan være rimelig sikker på at sensoren er gåen der ja. Når du drar den ut antar motorstyringen at motoren er driftsvarm. Specified values: At approx. 20C coolant temp: approx. 2.5 k At approx. 80C coolant temp: approx. 330 Om du har gjennomkald motor i norsk vinter-utetemperatur og 2k ohm motstand er den nok defekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 1, 2009 Da prøver jeg å bytte den først..Er nok rundt 0 grader i dag, og bilen har ikke vært brukt på mange timer..I tillegg er termostaten gåen, så den blir aldri mer enn 40-50 grader..Så kjølevannet var nok maks 5 grader når jeg testet.. Er et billig sted å prøve å få ordna startproblemene uansett denne G62 sensoren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 5, 2009 Da har jeg prøvd å skifte sensoren, men det hjalp ikke.. Jeg må kjøre bilen på starteren flere ganger, og gjerne i 30-40 sekunder før den starter når den er kald. Når den først starter så går den så fint som bare det, og om jeg stopper den så starter den igjen med en gang på neste forsøk. Det er kun når bilen blir stående ei god stund (6t eller mer) eller det er iskaldt ute at jeg har problemet.. Jeg mistenkte tilbakeslagsventilen på pumpa, så jeg fikk montert en ny men det ser ikke ut til å ha gjort noen forskjell. Har også skifta bensinfilter. Kan det være dårlikge plugger bare som forårsaker dette? Noen som har noen mistanker om hva som kan gjøre dette? Jeg begynner å bli litt tom for ideer.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 5, 2009 Du har ikke noe mulighet til å lese ut feilkoder på bilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 5, 2009 Du har ikke noe mulighet til å lese ut feilkoder på bilen? Har vært inne og kikket, men ligger ikke med noen feil.. Når jeg skulle starte den i dag morrest så startet den på første forsøk, men den finner ikke turtallet sitt akkurat..Den ligger å "brummer" på 5-600o/min ei god stund før den går opp til 950 eller noe slikt.. Når den først har startet er det ikke noe problem å starte å stoppe så mye jeg vil.. Jeg har prøvd å kjøre pumpa 3-4 ganger før jeg prøver å starte noen kalde dager og da virker den for å starte lettere..Kan det være logisk..?I såfall henger det vel sammen med bensintrykket..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 5, 2009 http://www.jorgen.tronderford.com/norske/manualen/k_jetro/k_jetro.htm Dette er til ford riktignok men er samme dritten. Nesten nederst på siden finner du et feilsøk skjema:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 5, 2009 Greia er at denne motoren har *ikke* K-Jetronic. Det er det bare enkelt utgaver av fireren og femmeren som har, alle V6-motorene har EFI. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 5, 2009 Har vært inne og kikket, men ligger ikke med noen feil.. Når jeg skulle starte den i dag morrest så startet den på første forsøk, men den finner ikke turtallet sitt akkurat..Den ligger å "brummer" på 5-600o/min ei god stund før den går opp til 950 eller noe slikt.. Når den først har startet er det ikke noe problem å starte å stoppe så mye jeg vil.. Jeg har prøvd å kjøre pumpa 3-4 ganger før jeg prøver å starte noen kalde dager og da virker den for å starte lettere..Kan det være logisk..?I såfall henger det vel sammen med bensintrykket..? Ja, da er det vel bare å starte med manuell feilsøking da... Hadde jo vært greit å vite om bilen gikk fett eller ikke, men at den går på 5-600 på tomgang mens den er kald istedenfor 900 ish tyder på at den går fett, men den trenger ikke være det.. Uansett.. dra ut pluggen til sensoren slik at den før "maks motstand" og så tolker forhåpentligvis hjernen det som at motoren er varm (mens den egentlig er kald) deretter prøver du å starte for å se hva som skjer... Som sagt, på kald motor når du pleier å ha problemet Sikkert ikke så dumt om du tar deg en tur på vagcat.com og poster bildet med sensor her sånn at man vet det er riktig går bilen som den skal ellers forresten? ikke noen andre feil du vet om? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 5, 2009 Greia er at denne motoren har *ikke* K-Jetronic. Det er det bare enkelt utgaver av fireren og femmeren som har, alle V6-motorene har EFI. ja faen. skjønner ikke hvorfor jeg la ut den der. Skjønner ikke hvorfor det diskuteres om k-jet her uansett. det er bare noe shit! Trådstarter: Du kan prøve å rense lambdasondene dine og se om det hjelper! Har funka før det, og hvis det hjelper kan du like så godt skifte de uansett. Det er jo en slitedel akkurat som plugger, husker ikke helt intervallene på de men de må skiftes en gang uansett! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 5, 2009 Lambdasonder kan være greit å sjekke, men de har ingen funksjon ved en kaldstart, de kommer først i drift etter en liten stund når de og motoren begynner å bli varme.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 6, 2009 Det rare er at bilen går som et skudd når den først har startet. Ingen lugging eller noe. Drar så fint som bare det både på lave og høye turtall. Jeg prøvde å plugge av temp sensoren i går, og det utgjorde ingen forskjell på startforløpet. Men når jeg hadde startet bilen, og så plugger av sensoren så faller turtallet noe. Tok den ut og vasket den med rødsprit i går, og etter det virker det for at den henger bedre med. Nå viser den 5.5k ohm når den får stå over natta. Målte også fra pluggen på sensoren og mot hjernen, og der har jeg normale verdier hele veien. Dysene er også målt, og alle viser 14ohm. Dermed virker det ikke for at det er her problemet ligger heller. Men er det ikke meninga at det skal være trykk på bensinsystemet i motorrommet selv om bilen står over natta? Om bilen min står over natta så er alt trykk borte i motorrommet, og jeg tviler på at pumpa klarer å bygge opp normalt trykk ved å gå et par sekunder før jeg forsøker å starte den. Skal prøve å bytte pluggene også i morra, da forrige eier ikke visste sist de var byttet. Mens bilen er kald så har jeg følelsen av at den "putrer" veldig på tomgang..Når den blir varm så surrer den så stille og fint som ei symaskin, men mens den er kald så høres det mer ut som en harley..(litt overdrevet, men beskriver lyden best:)) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 7, 2009 Ingen flere tips..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Desember 18, 2009 Fikk G62 sensor for et par dager siden og byttet ut den gamle. Som jeg fryktet hadde det ingen funksjon, og bilen er fortsatt like vanskelig å starte når den får lov til å stå over natta. Det virker fortsatt som bensintrykket forsvinner når den står.. Jeg har byttet tilbakeslagsventil, og det er ingen lekasjer å se i mottorrommet eller under bilen. Hvor legger det da i såfall?Det må jo være en "internlekasje"? Kan bensintrykksregulatoren lekke gjennom slik at bensintrykket rett og slett lekker tilbake til tanken igjen når den blir stående ei stund? Eller har noen noen andre tips på lager? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Desember 19, 2009 Litt tilleggsinformasjon.. Når bilen ikke er villig til å starte skikkelig (sånn som i dag når det er -5 grader ute..) så vil den heller ikke gå på tomgang det første minuttet. Da må jeg holde turtallet oppe selv med gassen, og jeg må også trå gassen halvveis inn for å få start i heletatt.. Begynner å bli litt desperat her nå, for vinteren har akkurat startet og jeg orker ikke gå gjennom hele vinteren med denne feilen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...