Kaldstartsfunksjon på 2.6 V6er (ABC motor)

Anbefalte innlegg

Prøv å måle mellom temperatursensor og ECU-kontakt om det er kontakt hele veien. Om det er et brudd et eller annet sted blir det som å ha sensoren frakoblet, og symptomene minner jo veldig om at motorstyringen ikke får signal om at motoren er kald..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor finner jeg motorstyringen på denne bilen da..?

Bak hanskerommet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært på med VAG-COM en tur..

Verdiene ser forsåvidt normale ut, og jeg har avlesning på kjølevannstemperatur, så jeg vil tro ledningene er i orden..?

 

Det hadde dukket opp to feilkoder derimot, som jeg ikke var helt glad for å se:

 

Address 01: Engine Labels: 4A0-907-473.lbl

Part No: 4A0 907 473 A

Component: 2,6l V6 MPFI D09

Coding: 00008

Shop #: WSC 00350

 

2 Faults Found:

00515 - Camshaft Position (Hall) Sensor (G40)

03-10 - No Signal - Intermittent

00514 - Ignition Point Sensor (G4)

03-10 - No Signal - Intermittent

Readiness: N/A

 

Jeg har hørt at hallgiveren skal kunne ødelegge for starten, men mener den er mer typisk for "lunken" motor?

Hva G4 sensoren er har jeg ingen peiling på..noen som vet hva den gjør eller hvor den står?

Kanskje ligger problemet i en av disse to..eller i kombinasjonen..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjernen står altså under ei sparkeplate i gulvet på passasjersida forran.. :)

Litt trangt å komme til, men målte nå litt der nede..Det virker ikke for at det er kontakt mellom pluggen som går inn i hjernen og G62en i motorrommet.

 

Kjørte en liten test til i dag mens jeg var i gang:

Når jeg kom ut i morrest hadde bilen stått hele natta i ca 10 minusgrader.

Med det samme jeg skrudde på tenninga gikk jeg inn i OBD-funkjsonen i klimadisplayet og leste ut verdien på kanal 51, som er kjølevannstemperaturen. Den viste -9 MEN! så lenge jeg lar tenninga stå på stiger denne i jevnt tempo opp til 90 og stopper der.

Skrur jeg av tenninga og venter ei stund så ser det ut til at "temperaturen" begynner å gå ned igjen, men straks jeg skrur på tenninga går den opp til 90 igjen.

 

Hva i alle dager er det som gjør dette..???

 

Begynner å bli skikkelig irritabelt dette nå, og det er ikke så lett å finne noen feil heller..Og det blir kaldere og kaldere ute :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fikk jeg også liv i PCen igjen, så jeg kunne koble meg til og lese av en del verdier.

Der vises derimot kjølevannstemperaturen, og den viste ganske riktig -6 grader på kjølevannet før jeg startet.

Den går også opp til 93 grader før den så blir liggende og vandre mellom 90 og 93 på tomgang. Det stemmer vel godt med termostaten også.

 

Jeg prøvde å plugge fra plugg "C" på hjernen som skulle inneholde signalet fra G62 sensoren, men den viser verdier som bare det allikevel den. Jeg mistet derimot temperaturen på "luftinntaket".

 

Dermed synes jeg ikke det er rart at jeg ikke klarte å få kontakt mellom plugg "C" og G62 sensoren heller..Så da er jeg tilbake på bar bakke..

 

Det ser ut til at signalet fra G62-sensoren er riktig, og at det når hjernen (forutsatt at det er der VAG-COM henter verdiene sine). ICVen (tomgangsregulatoren) får også 100% signal når bilen er kald.

 

Når jeg derimot prøvde å starte bilen med kald motor så var det samme reaksjonen også i dag.

Den må kjøres på starteren 5-10 sekunder før den starter. Da putrer den på 5-600 o/min før den så stopper.

Så er det å starte den igjen, før den dør..igjen..Dette må jeg gjenta 5-6 ganger før den PLUTSELIG drar turtallet opp til 1100 o/min og legger seg stabilt der. Der ligger den i 15-25 sekunder, før den går ned til ca 700 som tydeligvis er normal tomgang.

 

Så kommer neste "symptom". Hvis jeg gir litt gass og slipper så holder bilen på å stoppe, men berger seg akkurat. Her kan det vel kanskje være tomgangsregulatoren som er litt "treig"?

Dette symptomet er der helt til motoren begynner å bli en 70-80 grader. Da spiller det ingen rolle hva jeg gjør, for da går motoren så fint som bare det på alle mulige måter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.