Audi 100 2.3 E klarer ikke å holde seg i gang. (OPPDATERT)

Anbefalte innlegg

Først vil jeg bare si at det er snakk om en 1992 Audi 100 2.3 E (AAR motorkode).

 

Problemet er løst: Det viste seg at motoren fikk falsk luft i skjøten mellom luftfilterboksen og den gigantiske slangen (belgen?) som går videre til motoren. Fatter ikke hvordan jeg overså det den første kvelden (det var mørkt og jeg var kald :P). Jeg hadde den på verksted i forbindelse med et radiatorbytte, og de byttet olje- og luftfilter i samme slengen - bare synd de ikke festet alt skikkelig etter seg.

 

Oppdatert: Slik er status nå: Bilen starter på første forsøk og vi får holdt den gående litt - vi må gi godt med gass for å holde den i live. Til slutt er det umulig å holde liv i den uansett hvor mye gass man gir, og den bare dødde ut etterfulgt av et lite smell fra foran i motoren. Etter det vil den ikke starte skikkelig, og det blir bare verre og verre jo mer vi prøver. Det virket altså som at problemet er litt mindre når bilen er HELT kald. Hver "økt" vi har prøvd så har vi alltid fått holdt den gående litt etter første start, og så har det blitt verre med tiden. Vi gikk jo fra kald motor som lot seg starte og ruse litt til en lunken motor som ikke vil gjøre noe annet enn å starte og stoppe umiddelbart etterpå

 

Det hele begynte i går da jeg skulle starte bilen. Jeg vred nøkkelen om og fikk høre et smell. Etter et par raske sjekker under panseret bestemte jeg meg for å prøve igjen. Jeg dro den lenge på starteren før jeg til slutt fikk start på den og da virket den kanskje litt svak, men i bunn og grunn fremsto den som normal (den gikk rent, lagde ingen ulyder osv). Dessverre kvelte bilen seg da jeg skulle kjøre hjem - dette skjedde begge gangene jeg fikk start på den. Da jeg gav opp i går ville ikke bilen starte uansett hvor mye jeg dro den på starteren.

 

I dag har jeg byttet rotor og fordelerlokk siden dette kunne være årsaken. Bilen startet som et skudd på første forsøk (i motsetning til i går), men den var vanskelig å holde i gang. Kom den under 2000 omdr. var det nesten umulig å holde den i gang. Jeg måtte gasse ganske kraftig og holde meg over 2000 omdr. for å holde den i live. Etter at den kvelte seg et par ganger er jeg nå kommet til følgende stadie: den starter, men dør øyeblikkelig. Nå har jeg fyllt på litt kondensfjerner og satt i motorvarmeren.

 

Det kan også være verdt å nevne at jeg vasket bilen i maskin i går (med underspyling). Det er egentlig det eneste unormale jeg har gjort med den på en stund.

 

Har dere noen tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

La oss starte med det billige og enkle:

Hvor kom smellet fra? bak eller foran? kom det foran så kan du ha fått "backfire" i innsuget ditt og da tror jeg nok du har anskaffa deg endel falskluft. Uansett, sjekk NØYE etter falskluft! Glem å bruke startgass, det funker dårlig :)

Dette kan forklare at motorn din starter og dør igjen med en gang... fordi det er det som skjer om du du tar av luftbelgen din ;)

 

Å lese ut feilkoder er heller aldri dumt...

 

Må jo spørre. Hva fikk deg til å tro fordelerlokk og rotor var gåent? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan og mistenke feilaktig justert tenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan og mistenke feilaktig justert tenning.

 

Det hadde det nok ikke vært dumt å sjekke for nei.. forklarer jo evt. smell i innsuget/eksos

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smellet kom forfra, og det lignet ikke på sånn smell i eksosen bak (ettertenning eller hva det kalles). Når jeg tenker meg om så har jeg hørt mye svakere varianter av det smellet noen få ganger før.. Det startet i høst og har kun skjedd noen få ganger ved varm start.

 

Dette med falskluft får jeg undersøke nærmere. Tror dere forresten at det smellet kan være kraftig nok til å røske løs kontaktene til frontykta foran luftfilterboksen? Jeg sjekket motorrommet istad og la merke til at en av kontaktene hang fritt og at det lokket bakpå lykta var løst. Hvis det smellet var kraftig nok så kan jo det bekrefte mistanken din, for luftfilterboksen er jo rett ved siden av lykta. Hvordan sjekker jeg egentlig etter falsk luft? Annet enn å sjekke etter sprekker/hull og se til at ting sitter godt? Må jeg føle meg rundt nedi der? Høre etter?

 

Rotoren og fordelerlokk var egentlig fatterns idè, for han mente at hele systemet kunne bomme på takten slik at en eksosventil kunne stå oppe når den skulle stå lukket, slik at eksplosjonen slapp ut i eksosen (men da burde vel smellet komme bakfra). Vi kom i hvert fall til et punkt hvor vi plukket det løs og tittet på dem, og de var slitte og skitne, så vi kjøpte nye uansett siden det ikke kostet all verden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan og smelle andre veien, altså ut i luftfilteret. Dersom tenning har vært justert med dårlig tenningsdeler, og du har skiftet, kan du ha oppnådd tenning som er enda mer ute av justering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. Det er ingen som har vært ute og tuklet noe med tenningen så vidt jeg vet. Kan dette bli så skjevt av seg selv? Og de få gangene vi har fått start på den så har vi kunnet ruse den uten en unormal motorlyd eller noe sånt. Det eneste er at den er utrolig svak og dør ut etter en stund.

 

Har dere forresten en link til et godt bilde av luftmengdemåleren? Slik at jeg kan sjekke om alt ser bra ut fra overflaten?

 

Jeg limer inn den oppdateringen fra første post også:

 

"Oppdatert: Slik er status nå: Bilen starter på første forsøk og vi får holdt den gående litt - vi må gi godt med gass for å holde den i live. Til slutt er det umulig å holde liv i den uansett hvor mye gass man gir, og den bare dødde ut etterfulgt av et lite smell fra foran i motoren. Etter det vil den ikke starte skikkelig, og det blir bare verre og verre jo mer vi prøver. Det virket altså som at problemet er litt mindre når bilen er HELT kald. Hver "økt" vi har prøvd så har vi alltid fått holdt den gående litt etter første start, og så har det blitt verre med tiden. Vi gikk jo fra kald motor som lot seg starte og ruse litt til en lunken motor som ikke vil gjøre noe annet enn å starte og stoppe umiddelbart etterpå."

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du sjekker falskluft ved å sette nøye etter sprekker ja..

 

"lmm" er i luftfilerboksen din.. det er et spjeld... jeg tviler litt på at den fortenninga kan a vært såå kraftig at ledninga på lykta har falt av, men den er nok kraftig nok til å røske istykker gammel plastikk/gummi... så sjekk etter falskluft og andre evt. skader.

 

Bare så du vet det... det hjelper egentlig fint lite å gasse ekstra mye med k-jet, det kommer ikke mer bensin av den grunn. Men du kan jo sjekke for morroskyld om pluggene dine er sota eller har en hvit/gul aktig farge.

 

Men om du til stadigheter opplever fortenning så har du et problem, det skal ikke være sånn og da er det fullt mulig at tenninga er, som frode sier, feil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekk timinga på registeret..fort gjort

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Har samme bilen og oppleved noe lignende.

Vacumslangen som går inn i bakkant på innsuget kan oppe av. Det gjør den med et smell.

Når man filer på starteren høres det ut som motoren ikke har kompresjon

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problem løst: første post oppdatert. Godt at dette ble en billig fiks :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.