#1 Skrevet Desember 1, 2009 Har toppen demontert for bytting av ventiltetninger. Ventilstyringene på eksosen ser bra ut. Det kan jo ha samenheng med de slitte ventiltetningene. Motoren hadde ok kopmp. men ventilsetene har noe svarte prikker. Korrosjon eller pitting på fagspråket. toppen skal leveres inn for og sette inn løsgjenger i plugg nr 3 men tror ikke de tar på seg ventilfresing eller plansliping. går det an å bruke et slipesett med slipe pasta for å slipe vekk noe av pittingen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 1, 2009 går det an å bruke et slipesett med slipe pasta for å slipe vekk noe av pittingen? Ja. Men disse toppene pleier vel å ha sitte eksosstyringer. Så har du målt eller på annet vis kontrollert slitasjen, så du er sikker på at de ikke er for slitt og burde vært skiftet når du først har dette oppe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 2, 2009 Ja. Men disse toppene pleier vel å ha sitte eksosstyringer. Så har du målt eller på annet vis kontrollert slitasjen, så du er sikker på at de ikke er for slitt og burde vært skiftet når du først har dette oppe? Jeg har kjent på slakken ja, kjentes jo ok ut , men jeg kan kan måle slakken. Hvor mange tusendeler slakke tåles før de byttes? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 5, 2009 Ikke mål slakken. Skift alle ventilstyringer når toppen er ute. Hvis styringen er litt sliten vandrer ventilen under kjøring, og de nye ventiltettningene dine løsner, og du får mye mere blårøyk enn du har hatt før. Koster veldig lite, pluss at du slipper å ta av toppen igjen. Ventilsetene kan du enkelt slipe med fin slipepasta. Husk å fjærn all slipepasta før ventilen settes fast igjen. PS få samme ventil på samme sted som før. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 5, 2009 (endret) Her har vi ulike meninger. Mål slakken. Ofte er disse styringen utslitt på ekossiden men lite slitt på innsug. Å presse inn nye styringer krever også fresing av seter, et arbeid man som regel må sette bort til motorverksted og betale en del for. Det må også foretas en kontroll evt justering av lengden på ventilene. Ingen grunn til å kaste penger ut av vinduet ved ta dette arbeidet dersom det er lite slitasje. Det står ingen ting om slitasjemålene på disse motorene i Bentley-boka. Som en sammenligning er slitegrensen på 2,5tdi R5 ventilstyringene 1,2mm sideslakk på ventiltallerkenen når toppen av ventilen er på linje med toppen av styring (= ventil ca 3cm åpen). Da føles det som mye slark. Med en slik topp så får jeg lyst til å skifte styring når slakken er noe særlig over 0,6mm. Da går den minst et par hundre tusen km før den er oppe i 1,2. Merk at ventilstammene er tynnere på 20VT så jeg antar at slitegrensen er mindre enn på tdi, samt at det er mer kritisk med mindre slakk på 20VT som går med det doble turtallet ift tdi. Hvis styringen er litt sliten vandrer ventilen under kjøring, og de nye ventiltettningene dine løsner, og du får mye mere blårøyk enn du har hatt før. Trodde disse satt relativt godt fast 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 6, 2009 Her har vi ulike meninger. Mål slakken. Ofte er disse styringen utslitt på ekossiden men lite slitt på innsug. Å presse inn nye styringer krever også fresing av seter, et arbeid man som regel må sette bort til motorverksted og betale en del for. Det må også foretas en kontroll evt justering av lengden på ventilene. Ingen grunn til å kaste penger ut av vinduet ved ta dette arbeidet dersom det er lite slitasje. Det står ingen ting om slitasjemålene på disse motorene i Bentley-boka. Som en sammenligning er slitegrensen på 2,5tdi R5 ventilstyringene 1,2mm sideslakk på ventiltallerkenen når toppen av ventilen er på linje med toppen av styring (= ventil ca 3cm åpen). Da føles det som mye slark. Med en slik topp så får jeg lyst til å skifte styring når slakken er noe særlig over 0,6mm. Da går den minst et par hundre tusen km før den er oppe i 1,2. Merk at ventilstammene er tynnere på 20VT så jeg antar at slitegrensen er mindre enn på tdi, samt at det er mer kritisk med mindre slakk på 20VT som går med det doble turtallet ift tdi. Trodde disse satt relativt godt fast Takker for svarene ¨å langt. Har haynes boka til 1.8t motoren, der er det tilladt 1 mm slakk, 0.25-0.4 når det er nytt, ev, det må være minimum 0.25 men nå har jeg ikke fått målt da toppen er på et annet verksted som kun tar de defekte plugg gjengene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...