#1 Skrevet Desember 2, 2009 Det har seg slik at i helgen knakk stab.staget høyre foran på min Touran 05 modell. Den er nå på verksted og jeg fikk akkurat en tlf. fra dem og sa at stabstaget hadde knukket av på innfestningen på DEMPEREN ?? Altså er staget like helt, men har blitt for mye belastning på innfestningen på selve demperen som igjen har knukket rett av...hvordan er dette mulig ?? Mekanikeren sa og at det nye staget "virket for langt", slik at det har stått i spenn... Er det noen andre med senket Touran her som har opplevd liknende ? Er Ta Tech. sett som står på. Hjelp trengs snarest 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 2, 2009 Med mitt FK sett til Golfen (som er samme understell som Touran) fikk jeg med kortere "kyllingbein". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 2, 2009 Hmmm, ok. Burde kanskje vert med her også da ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 2, 2009 Men det ble vell montert av SS tuning? Burde ikke de sagt i fra hvis det var unormalt mye spenn i det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 2, 2009 Jo, skulle da tro de hadde lagt merke til det: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 2, 2009 Går utifra at det er snakk om lenk-armene her? I tilfelle mer en normalt at disse må skifetes ved mye senking;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 2, 2009 Hmmm, tja si det....kalles "stabilisator stag" på Mekonomen...men hvis det er disse, så ja Er faktisk ikke staget som var knukket. Var sveisen til "øyet" på demperen som knakk...av alle ting: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 2, 2009 Hmmm, tja si det....kalles "stabilisator stag" på Mekonomen...men hvis det er disse, så ja Er faktisk ikke staget som var knukket. Var sveisen til "øyet" på demperen som knakk...av alle ting: klø : stab.staget er det som går på tvers av bilen for å "koble hjulene sammen" lenk-armene er de som kobler dette staget til hjulopphenget på hver side. altså du har 1stk stab.stag og 2stk lenk-armer:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 2, 2009 Det du burde få deg Arne er justerbare lenkarmer.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 2, 2009 Det du burde få deg Arne er justerbare lenkarmer.. Det er vel nødvendig for biler med firehjulstrekk for å justere riktig camber? Merkelig dersom senkesettet ikke er levert med nye lenkarmer aka. kyllingbein. Mine er vel 2cm kortere ca. Hør med Håkon om han ikke skaffer noen som er tilpassa det settet du har. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 2, 2009 Det er vel nødvendig for biler med firehjulstrekk for å justere riktig camber? Merkelig dersom senkesettet ikke er levert med nye lenkarmer aka. kyllingbein. Mine er vel 2cm kortere ca. Hør med Håkon om han ikke skaffer noen som er tilpassa det settet du har. Satt akkurat å sjekket dette, TA har til Golf 4 i allefall. Så at det finnes fra FK i allefall, kanskje jeg til å med har et sett på lager. Dette er ikke inkl i prisen til TA, skal sjekke i eska til FK om dette er standard der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 2, 2009 Hvis ikke er det en løsning her http://cgi.ebay.co.uk/FORGE-AUDI-TT-S3-GOLF-R32-VRS-ADJUSTABLE-REAR-TIE-BARS_W0QQitemZ380131265051QQcmdZViewItemQQptZUK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM?hash=item588196ca1b&_trksid=p3286.c0.m14 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 2, 2009 Det er vel nødvendig for biler med firehjulstrekk for å justere riktig camber? Merkelig dersom senkesettet ikke er levert med nye lenkarmer aka. kyllingbein. Mine er vel 2cm kortere ca. Hør med Håkon om han ikke skaffer noen som er tilpassa det settet du har. Følgte heller ikke med i mitt sett til A4en... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 2, 2009 Følgte heller ikke med i mitt sett til A4en... du trenger ikke andre lenkarmer heller, siden du har multilink og dermed en helt annen forstilling;) Bak skal det meg bekjennt ikke være nødvendig å sette på kortere armer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 2, 2009 (endret) du har TA sett? Det er en svakhet på TA sitt sett foran på Touran,jeg hadde samme problemet. Jeg lagde en ekstra forsterkning for det er ikke sterk nok forsterkning som er på TA kitet. Så det har ingenting med for lange kyllingbein å gjøre. Har FK justerbart på nå,og der fulgte det med nye kyllingbein.De er like lange som de originale,sammenlignet når jeg satt på FK settet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 2, 2009 Jeg har TA sett ja. Ja, forstod det slik på Håkon også at det har vert litt kluss med disse settene til akkurat Touran. Når det er sagt har Håkon en meget(!) bra kundeservice! Hvordan lagte du forsterkning ? Sveiset noe ekstra ? Er det noe å hente på justerbare lenkearmer forutenom muligheten til å justere camberen ? ( hvis jeg forstod det riktig ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 2, 2009 Jeg har TA sett ja. Ja, forstod det slik på Håkon også at det har vert litt kluss med disse settene til akkurat Touran.Når det er sagt har Håkon en meget(!) bra kundeservice! Hvordan lagte du forsterkning ? Sveiset noe ekstra ? Er det noe å hente på justerbare lenkearmer forutenom muligheten til å justere camberen ? ( hvis jeg forstod det riktig ) I hovedsak er det godt mtp at du får justert avstanden mellom stab.stag og bærebro/kaross så det ikke tar i noe, og at det ikke blir unødig spenn i delene. lenkarmene har ikke noe med camberjustering å gjøre så det er sagt, sikker FKK som tenkte litt feil;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 2, 2009 Jeg har TA sett ja. Ja, forstod det slik på Håkon også at det har vert litt kluss med disse settene til akkurat Touran.Når det er sagt har Håkon en meget(!) bra kundeservice! Hvordan lagte du forsterkning ? Sveiset noe ekstra ? Er det noe å hente på justerbare lenkearmer forutenom muligheten til å justere camberen ? ( hvis jeg forstod det riktig ) ja Håkon er en topp gutt det!! Ja fant noe flatjern på jobben og sveiset utenpå de festene som er der fra før av,så det ble dobbelt opp med innfesting der.Det som er med TA er at det er altfor mykt,det vrir seg så knekker det rett av. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 3, 2009 lenkarmene har ikke noe med camberjustering å gjøre så det er sagt, sikker FKK som tenkte litt feil;) Jo på biler med 4hjuls trekk, som jeg tror Kjell blanda med lengre oppe her. Den enkleste løsningen er sikkert å sveise. Følger det med nye lenkarmer til ta settet for Golf MK5 Håkon? Dersom det gjør det går det an å se hvor lange disse er? Meg bekjent skal understellet på Touran og Golf være like. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 3, 2009 Jo på biler med 4hjuls trekk, som jeg tror Kjell blanda med lengre oppe her. Den enkleste løsningen er sikkert å sveise. Følger det med nye lenkarmer til ta settet for Golf MK5 Håkon? Dersom det gjør det går det an å se hvor lange disse er? Meg bekjent skal understellet på Touran og Golf være like. Følger ikke med lenkearmer til TA sine sett, de kan evt. kjøpes i tillegg. Men normalt sett så trenger man ikke dem. Som Kenneth skriver lengre oppi her så er de like lange. Jeg tror problemet oppstår når man senker for mye, at da stagene blir for lange. Og da mener jeg over de tillatte 55mm i henhold til Tüv. Uten at jeg skal si at det er årsaken her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 3, 2009 Ok, skjønner. Ja, fant ut at bilen har vært senket nærmere 100mm, så så ut som selve armen, "kyllingbeinet", var for langt. Dette hadde også bøyd seg i en "fin" bue: rolleyes Bilen er forøvrig nå tilbake på originalt understell...ble en del høyere gitt: eek : Men meget behagelig å kjøre på Så får se hva som kommer på igjen til våren. Fikk kjøpt noen fjører av Håkon, så tror disse kommer på da jeg har funnet ut at blodsenka familievogn er noe slitsomt i lengden: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 3, 2009 Jo på biler med 4hjuls trekk, som jeg tror Kjell blanda med lengre oppe her. Den enkleste løsningen er sikkert å sveise. Følger det med nye lenkarmer til ta settet for Golf MK5 Håkon? Dersom det gjør det går det an å se hvor lange disse er? Meg bekjent skal understellet på Touran og Golf være like. Men hvis det var nødvending på min for å få rett camber, hvorfor oplyser ikke TA om sånt eller sender med nye? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 3, 2009 Men hvis det var nødvending på min for å få rett camber, hvorfor oplyser ikke TA om sånt eller sender med nye? For det første så har ikke du camberjustering framme på din bil, du har kun utligning ved hjelp av flytte på traversen, og for det andre så har ikke lenkarmene noe som helst med camberjustering å gjøre;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Desember 3, 2009 Okei, skjønner. bare Finn Kristian som sier det har noe å gjøre på 4.hjulstrekkere så begynte å lure. Hehe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Desember 3, 2009 Okei, skjønner. bare Finn Kristian som sier det har noe å gjøre på 4.hjulstrekkere så begynte å lure. Hehe.. Jeg nevnte dette første gang da jeg tenkte du gjerne kobla dette med Petter sin MK4 4motion når du nevnte kortere lenkarmer.. Derfor jeg retta på det i første post. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...