#1 Skrevet Desember 2, 2009 Syns jeg har litt dårlig kupévarme i forhold til i fjor vinter. Lufta inne blir varmere når jeg kjører over 2000 omdreininger, men synker på lavere turtall. Motortemperaturen er stabil på 90 grader når den først blir varm, så det burde vel være konstant varme i kupéen også? Er ikke spesielt kaldt her heller, mellom 0 og 5 grader på morgenen... Vannpumpe ble bytta for et par måneder siden, regner jo med at de lufta anlegget skikkelig også da. Noen annet jeg bør sjekke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 2, 2009 Termostaten kanskje ? Om den står i åpen posisjon vil det oppføre seg slik. MVH Eivind. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 2, 2009 (endret) Du sier ikke noe om du har AC eller ikke. Muligheter: - tett kupefilter - manglende åpning av spjeld for varmluft eller luftspjeld som står feil. - tett varmeregister - for lite kjølevæske Edit: - kan også være knekt plate mellom inn og utløp i varmeregister, så vannet tar snarveien rett ut igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 5, 2009 Jeg har AC ja. Sjekket kjølevæske og fylte til max-merket, men det var ikke mange dråpene som skulle til. Spjeld tror jeg ikke det er siden jeg får varme i kupéen, bare ikke på tomgang, og kupéfilteret er fra i vår så det burde være OK. Får ta en kikk på det for sikkerhets skyld. Har ny termostat liggende, så det er kanskje like greit å få byttet den nå... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 5, 2009 Kan manipulere vannspjeldet som sitter på vannslangen oppi vannkassa. Sørg for at det står vidåpent og se om det blir noen forskjell. Gitt at tempmåler er riktig så virker det rart hvis termostat er gåen når motor holder konstant 90 grader. Jeg holder en knapp på tett varmeregister. Mulig noen har blandet blå og rød kjølevæske en gang, slik at du har tykk gele.... På den annen side så er det både rimelig og enkelt å skifte termostat. Min anbefaling er derfor: - av med begge slangene til varmeapparat, sørg for at spjeld står åpent. - hageslange med bra trykk inn på slangen som sitter i bakkant av toppen, slik at du får spylt motsatt vei. - bytt termostat - har du den minste mistanke til at kjølevæsker er blandet, kjør tilsvarende skylling på radiator, samt tapp mest mulig kjølevæske - fyll opp med kjølevæske. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 5, 2009 Fikk akkurat samme problemet i går med min s6. Temperatur kommer med litt turtall, men ikke på lave turtall.. Syntes motor blir veldig fort varm og olje temp er litt høyere enn normalt. Eller er jeg bare paranoid? Har en liten kjølevannslekkasje på kolben til defa varmeren i blokka. For 2 dager siden måtte jeg fylle på en skvett og det var etter at jeg fyllte litt at problemet kom. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 12, 2009 Fikk akkurat samme problemet i går med min s6. Temperatur kommer med litt turtall, men ikke på lave turtall..Syntes motor blir veldig fort varm og olje temp er litt høyere enn normalt. Eller er jeg bare paranoid? Har en liten kjølevannslekkasje på kolben til defa varmeren i blokka. For 2 dager siden måtte jeg fylle på en skvett og det var etter at jeg fyllte litt at problemet kom. Jeg har iallefall funnet problemet mitt.. Den lille elektriske pumpen som står i forbindelse med varmeregisteret er død... Det er strøm fram til stikket, men pumpe går ikke.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 12, 2009 jeg hadde samme problemet som deg i fjord-og hos meg var det varmeapparatregisteret som var tett. (nesten) for når jeg ga på litt starter pumpa å pumpe bedre og da pressa det seg litt varmtvann igjennom. også pga.dette så var det to gummi O-ringer som gikk istykker ,derfor mistet jeg litt væske også. trodde først det var toppakning.så trodde vi det var vannpumpa men det blei heldigvis det billigste.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 11, 2010 Har bytta termostat endelig. Sjekka først hva klimaanlegget hadde å si om vanntempen, den ville ikke over 70 grader der selv om tempmåleren lå på 90. Etter termostatbytte er det blitt litt bedre, vanntemp kommer til slutt opp i 80 grader nå i alle fall, men slett ikke noe varme å skryte av i kupeen... må vel heller teste med å legge noe foran radiator. Burde nok spylt ut av hele kjølesystemet siden det var en del rød gugge i den gamle termostaten, men det får vente til plussgradene kommer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...