Anbefalte innlegg

Som topicen sier, så er varmevifta på audien dårlig, Bytta den gamle i sommer, men den nye fungerer ikke stort bedre.

 

Noen som vet hva som kan hjelpe å bytte?

 

 

Lurer på om jeg leste et sted at det kan hjelpe å bytte pollenfilter, noen som vet hvor dette sitter?

 

 

Bilen er audi 80, 92 mod, 2,0 E

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir vannet på motoren varm da?

Kan i såfall være termostaten som er gåen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer det ikke luft ut av dysene eller er det mangel på varme? Kan være trøbbel med noe rør inni dasbordet også!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du har noen feilkilder her som er litt vanskelig å klargjøre i forhold til hva du skriver

 

blir motorn varm? kan du høre at vifta går fort eller går den tilsynelatende tregt? Kjenner du no kaldluft trekk nede i fotbrønnen på passasjerside når vifta går for fullt?

Litt usikker på om det er pollenfilter på din, men du kan jo sjekke ved å evt ta bort det som er der/sjekke om det er gjenngrodd med løv osv der.

 

Er vel ikke uvanlig at varmeregisteret bak dashen går, men da kan det bli litt våt rundt tunnellen helt innerst ved torpedoveggen. Men det er heller ikke no uvanlig at folk med kleptopølser er og peller på bilen (før du kjøpte den) og herper innfestninga til "luftboksen" bak dashen da denne er skrudd med to muttere fra motorrom også.

 

Andre ting som kan være herpa er spjelda som styrer luftstrømmene...

 

Så da er det bare å begynne å sjekke :)

 

Har selv fiksa det her på min for en liten stund sida... varmeregisteret koster under 300kr fra autohausaz.com om du må bytte det! Og om kleptopølser har besuddla luftboksen din så fikses det med klips + strips og muligens en drill :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var i hvertfall veldig dårlig med luft i cabben, og det pollenfilteret som satt rett under vinduet ved passasjeren var klin tett. Fåes på Biltema eller Møller.. Utrolig bra varmeapparat i disse når det faktisk får luft! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanskelig å si om vannet blir varmt, siden temp måleren lever sitt eget liv.

 

Det kommer mer lunken luft. Er jo vanlig at man må skru ned fra 4 til 1 eller 2 etter en stund, men den kan stå på 4 hele tia uten at det blir varmt nok.

 

Skal også sies at vi bytta vifta i sommer i troen på at den gamle var dårlig, men dette har ikke gitt noen resultater..

Men da er det hvertfall litt jeg kan sjekke opp og se om det blir bedre:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanskelig å si om vannet blir varmt, siden temp måleren lever sitt eget liv.

 

Det kommer mer lunken luft. Er jo vanlig at man må skru ned fra 4 til 1 eller 2 etter en stund, men den kan stå på 4 hele tia uten at det blir varmt nok.

For meg høres det da ut som termostaten ikke vil mer! Hadde samme problem. At temp.måleren lever sitt eget liv på 80'n er jo ikke noe nytt. Føleren er riktignok lett å bytte dersom den er problemet til at temp.måleren fusker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanskelig å si om vannet blir varmt, siden temp måleren lever sitt eget liv.

 

Det kommer mer lunken luft. Er jo vanlig at man må skru ned fra 4 til 1 eller 2 etter en stund, men den kan stå på 4 hele tia uten at det blir varmt nok.

 

Skal også sies at vi bytta vifta i sommer i troen på at den gamle var dårlig, men dette har ikke gitt noen resultater..

Men da er det hvertfall litt jeg kan sjekke opp og se om det blir bedre:)

 

Vifta i seg selv gir ikke no varme. Den blåser igjennom en radiator som gir varme. Blåser vifta som den skal så er det ikke no galt med den.

 

Men ta å kjør bilen god å varm, og så kjenner du på slangene som går til radiatoren om de er varme eller ikke.. dvs både den nede og den øvre. Det gir fort en indikasjon på om termostaten din sliter. Dog er det litt vanskelig å avdekke om den har låst seg åpen slik.

 

Bruker bilen vann forresten? Sjekk!

 

kan også være luft i systemet, så når du får bilen varm så kan du dra den litt på turtall et par ganger for å få fjerna luft om det er no særlig.. pleier å gjøre susen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vann? som i frostvæske?

Isåfall så fylte jeg på rundt 14 nov, og måtte fylle på igjen etter ca 2,5 uke..

Vet ikke om det har noe å si at bilen har begynt som "pendler-bil"? kjører 14 mil om dagen istede for 1,5..

 

Men skal sjekke slangene til radiatoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vann? som i frostvæske?

Isåfall så fylte jeg på rundt 14 nov, og måtte fylle på igjen etter ca 2,5 uke..

Vet ikke om det har noe å si at bilen har begynt som "pendler-bil"? kjører 14 mil om dagen istede for 1,5..

 

Men skal sjekke slangene til radiatoren.

 

Jupp, vann/frostvæske... helst en blanding :P

 

Da er det vel kanskje greit å si at du har en lekasje. Sett no merker under bilen?

Sjekk motorrom, og rundtomkring på teppet i fotbrønnene... Mest sannsynligvis har du et sprektvarmeregister bak dashen som da fører til at du ikke får no varmluft i coupeen... men ta å sjekk likevel, for det kan være luft i systemet som følge av en annen lekasje selv om det kanskje ikke er så sannsynlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DA har jeg kjørt bilen selv en tur :o

 

Og for å prøve å beskrive problemet nøyaktig da.

 

Vifta fungerer bare på trinn 3 og 4. KOmmer ingenting på trinn 1 og 2.

Når vifta står på for fullt, så virker det som den egentlig burde stått på trinn 2. når vi vrir på bryteren så "hakker" den 4 ganger.

 

 

Noen som har vært borti det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DA har jeg kjørt bilen selv en tur :o

 

Og for å prøve å beskrive problemet nøyaktig da.

 

Vifta fungerer bare på trinn 3 og 4. KOmmer ingenting på trinn 1 og 2.

Når vifta står på for fullt, så virker det som den egentlig burde stått på trinn 2. når vi vrir på bryteren så "hakker" den 4 ganger.

 

 

Noen som har vært borti det?

 

Sikkert dårlig kontakt i bryteren din :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et lite tips hvis det er luft i kjølesystemet : Jekk opp fronten på bilen så høyt som du klarer (husk stødig underlag) og la bilen gå på tomgang med varmeregulatoren til varmeapparatet åpen. Jeg måtte gjøre dette på min Audi 80 for å få ut all lufta ! Min er jo litt gamlere da (1983modell) men det funker sikkert på din og !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert dårlig kontakt i bryteren din :)

 

Hvis jeg ikke husker helt feil, så bytta vi kontakten å, for den gamle var dårlig:p Men kan jo hende den nye er dårlig å: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis vifta ikke virker på trinn 1 og 2 er det vel motstanden ved viftemotoren som er def.?

 

Legger ved et bilde (som ble veldig lite).

Nytt bilde2.bmp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner denne tråden litt. Varmeapparatet i 80'n til dama er elendig nå som det er kaldt ute.

Dette er en -87 modell, så regner med det ikke er noe pollenfilter på denne.

Men den blåser greit nok, og temp på motoren blir 90grader med en gang. Likevell kommer det bare såvidt litt lunk på varmlufta.

Merker det blir litt varmere luft som kommer om bilen blir kjørt litt hardt, men fortsatt ikke mye og skryte av.

Kan det være registeret som må byttes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er sirkulasjon i registeret bak dashen så er det trolig spjelda som er inne i "luftboksen", den vifta sitter i, som enten ikke flytter seg ordentlig, eller som er råtna bort... Greia er at de er laget av metall, MEN, de har digre hull midt i seg, og over hele spjeldet er det en form for skumgummi greie... Denne blir etter hvert råtten og forsvinner. Og om du har forstått hva jeg skriver, hehe, så vil da lufta blåse rett igjennom hulla i spjeldene, og mao. vil ikke lufta gå igjennom varmeregisteret i noen særlig grad.

 

Evt. at noen har vært å belt på luftboksen din og ikke klart å sette den sammen igjen slik at det er en gigantisk sprekk før varmeregisteret, men da vil det også blåse dårlig ut av dysene :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er sirkulasjon i registeret bak dashen så er det trolig spjelda som er inne i "luftboksen", den vifta sitter i, som enten ikke flytter seg ordentlig, eller som er råtna bort... Greia er at de er laget av metall, MEN, de har digre hull midt i seg, og over hele spjeldet er det en form for skumgummi greie... Denne blir etter hvert råtten og forsvinner. Og om du har forstått hva jeg skriver, hehe, så vil da lufta blåse rett igjennom hulla i spjeldene, og mao. vil ikke lufta gå igjennom varmeregisteret i noen særlig grad.

 

Evt. at noen har vært å belt på luftboksen din og ikke klart å sette den sammen igjen slik at det er en gigantisk sprekk før varmeregisteret, men da vil det også blåse dårlig ut av dysene :)

 

Ikke 100% sikker på om jeg skjønner hva du mener, men skal se litt så kanskje jeg skjønner det bedre :)

 

Edit: Er det vanskelig og komme til vifta/boksen på bilen? Skal innrømme jeg har ikke sett etter den enda en gang men :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke 100% sikker på om jeg skjønner hva du mener, men skal se litt så kanskje jeg skjønner det bedre :)

 

Edit: Er det vanskelig og komme til vifta/boksen på bilen? Skal innrømme jeg har ikke sett etter den enda en gang men :P

 

Du må ut med dashen.. wooop wooop, gøy :P

(og HUSKE det er to muttere som holder boksen fra motorrom sida av torpedoveggen)

 

Altså, se for deg spjelda, altså en plate, som er laga av sånn grill man har på engangsgriller, bare at man har tatt no skumgummi shait over for å gjøre denne tett... Forskjellen er bare at hulla er mye større i disse spjelda... og seff.. skumgummien er dårlig, den går i oppløsning og da blir det bare grillen igjen som åpenbart er rimlig dårlig til å stoppe/styre luft :P

 

Bare spør om det er noe som er uklart :P

 

og klart, det hender at vaierene som styrer spjelda løsner... men da kjenner du at det ikek er noe motstand i vri-brytern som styrer hvor lufta skal komme fra :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ut med dashen.. wooop wooop, gøy :P

(og HUSKE det er to muttere som holder boksen fra motorrom sida av torpedoveggen)

 

Altså, se for deg spjelda, altså en plate, som er laga av sånn grill man har på engangsgriller, bare at man har tatt no skumgummi shait over for å gjøre denne tett... Forskjellen er bare at hulla er mye større i disse spjelda... og seff.. skumgummien er dårlig, den går i oppløsning og da blir det bare grillen igjen som åpenbart er rimlig dårlig til å stoppe/styre luft :P

 

Bare spør om det er noe som er uklart :P

 

og klart, det hender at vaierene som styrer spjelda løsner... men da kjenner du at det ikek er noe motstand i vri-brytern som styrer hvor lufta skal komme fra :)

 

 

Vaieren som styrer spjelda er det noe feil med i allefall. Det går ann og justere mellom ruta foran, og gulvet som er neste hakk. Men det er motstand når den skal over til de andre dysene. Tørr ikke prøve og vri hard i tilfelle noe ryker.

Men spørs om jeg må ut med dash en dag da og se over den skumgummien. Er det nok og løsne dashbordet, eller må hele greia ut?

Får vel se på det når 100'n er ute av garasjen :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du bør vel ha ut hele boksen, så ja, da må dashen ut. Det er no drit når det her begynner åbli gammelt..... btw.. varme justerings vri-bryteren styrer også et spjeld.

 

hehe, ser den, kjedelig jobb :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.