#1 Skrevet Desember 3, 2009 Bilen vill ikke starte, HJELP!! Har vert offshore lenge og tok meg en uke fri, så har ikke kjørt bilen på sikkert en månde, kom 15min fra heimen og blei taua hjem igjen da bilen ikke går skikkelig.. Og den ville ikke starte etter denne turen, døde på vanlig måte som den pleier.. Bilen: -1983 1500c Golf. -1b3 Solex gasser. -Automat kasse. Ting eg har gjort: -Vasket og trykk blåst forgasseren. -Trykk blåst bensin og retur røret. -Skjekket om det er spenning i alle ledninger til forgasser. -Opnet opp tanken og vasket "picup" tuben. -Skjekket tanken for smuss. -Skjekket at alle vakum rør er som dem skal fra fabrikk. -Blindet cut off ventilen på forgasseren så den er open heletiden da eg trodde denne var feilen til at den stoppet så ofte. Ting som er nytt: -Mek. bensinpumpe. -Tank etter bensinpumpe før forgasser. -Fordeler lokk. -Rotor. Før så gjekk bilen an stund, og så døde den plutselig. Kunne holde 80opp en bakke på fint turtall og bare død, samme på flater og nedoverbakker.. Også på tomgang så gjekk den 2-3min og stoppet, kjinnet eit par ganger og den gjekk fint igjen i 2-3min før den igjen ja døde fra meg.. Men nå er det ikke livs tegn til at den vill starte, den bare kjinner og kjinner.. Det strømmer på med bensin gjennom filteret i motorrummet og du merker det er skikkelig bensin stank fra eksosen, og det kommer normal mengde bensin i retur slangen, ikke mer en vanlig.. Har blinder cut off ventilen på forgasser så den står open hele tiden, da eg trodde denne slo ut bilen slik at den døde, men eg har ikke fått testet om det hjelper for eg får ikke start.. Prøvde igjen med cutoffen for å se om den ville starte da, men det var heilt likt.. Eg tror det er eletrisk, så: -Hvordan skjekker eg at coil funker som den skal? -Hvordan skjekker eg om eg har gnist på alle 4pluggene? (ta av en og en pluggledning og holde mot topp/jord?) -Hvordan skjekke og forklar "points" for meg (husker ikke hva dere kaller det på norsk) -Hvordan skal pluggene se ut på en frisk maskin?? (Mine er sotete på gjenge partiet og rundt på toppen av den, men heilt blankt metal på spissen og senter tingen som gnister) -Hva verdi skal eg få på eit multimeter viss eg måler motstand i plugledninger? -Kan det være for mye advanse eller retrakt eller hva de heiter? -Hva mer kan det være når eg har bensin og luft tror eg ikke det er problem med?? -kan filme og legge det ut her, men det er bare sviv sviv sviv, ikke tegn til å tenne.. Håper noen kan hjelpe meg!! Mvh Frank RT 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 4, 2009 HJELP!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 4, 2009 Her er korleis fordeleren ser ut med lokket av Målte med prøve lampe den grønne ledningen som kommer fra coil - Fekk lys i lampen Målte ledningen som går inni fordeleren om det kom strøm fra kondensatoren når den grønne ledningen sto på, men fekk ikke lys i prøvelampen, kan det være eit problem for at eg ikke får start? Målte den andre polen også Fekk kompisen til å prøve å starte bilen mens eg tok en og en plug ledning mot jord på toppen, og fekk ikke en liten aning med gnist en gang: nei : Er det kun stiften som kan gjøre dette, eller er coilen min ødelakt?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 5, 2009 prøv og puss litt på polene på fordelerloket og rotoren. Så prøver du gisten igjen. Er det ikke gnist da, så er det nok noe med coilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 5, 2009 Ja skal prøve det:) Men lokk og rotor er heilt nye, men det kan jo være det er noe gale så skal pusse litt eg: ja : Har fått en måte å skjekke coilen på så skal prøve det og se: smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...