First time: Renovering av 17" BBS RS 4x100 (nå med bilder)

Anbefalte innlegg

Det var i starten en helt annen topic enn den som står nå, så det er grunnen til at noen av svarene under blir litt "feil" nå. Jeg hadde egentlig tenkt å sende bort felgene til noen som kunne pusse dem opp, men noen av gutta under her klarte å få meg på andre tanker slik at nå skal jeg prøve dette for første gang selv! ;)

Felgspecs:

2 stk. BBS RS 7,5x17"

2 stk. BBS RS 8,5x17"

To av ringene kommer til å bli kjøpt nye da jeg vil ha litt mer kant på bakfelgene enn det er nå(1" på alle fire felgene, uvisst hva jeg kommer til å gå for).

Blir nok ikke oppdateringer hver dag for å si det sånn, men til sommeren de være klare :)

Når jeg skriver dette 08/12 kl.21:53 så har jeg akkurat begynt å dele felgene.

Tips og triks er noe jeg setter stor pris på!:)

IMG_9815.jpg

IMG_9804.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo ingen vanskelig jobb

Hva slags felger er det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

BBS RS. (og noen Lorinser felger, egentlig..)

Ikke vanskelig? Gi meg en liste over hva som trengs da..? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

varmluftspistol, gummiklubbe (for å splitte felgene) samt 12-kant piper

våtslipapir (grovheten kommer helt ann på tilstanden på felgene)

polersett fra gasolin

nye skruer

så må du jo sende senteret til lakk da..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm..kanskje jeg burde prøve selv da.

våtslip og tørrslip, hva er forskjellen egentlig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

våt er med vann :)

og dvs at det blir mindre friksjon og da mindre pusseriper..

bare å sette i gang! Er selv i gang med et sett RS i 16" som bygges om fra 5x130 til 4x100..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe..skjønte at det var med vann ja. det med friksjon tenkte jeg ikke på :) then I know.

jasså jasså? :) har du tråd om pussejobben på felga eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aceton funker til å fjerne lakken med :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis ikke har jeg en boks med duxola du kan få Tore.. Detta får du lett til! En må bare ha en smule tålmodighet, og ikke forhud på fingra:p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det meste her kommer an på tålmodighet, så har du det har eg veldig tro på at du klarer dette selv, og det er masse flinke folk på forumet her så står du fast ved noe så får du lett svar på det meste her: ja : Har du mulighet til en dreiebenk, så går pussingen av kanter mye fortere, eg pusser for hånd da eg ikke har dreie benk og det tar litt tid, men eg syns det er artig arbeid: smil :

Med vått sandpapir så mettes papiret ikke så fort som med tørt, såg ingen som hadde nemt det over:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anders Moen: Flott! Skal følge med der.

Espen: Ja, kan jeg droppe innom deg på mandag eller? :) Har du noen idé hvor jeg kan få lånt en varmluftspistol eller?

Frank Robert Telle: Dreiebenk har jeg ikke, men tålmodighet når det gjelder ting jeg er interessert i- det har jeg så til de grader! :)

Dæven altså..da tror jeg at jeg ska prøve selv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se litt rundt på forumet også, ligger flere tråder her som beskriver hvordan du går frem.

Slik jeg gikk frem: (2-delte felger, men det blir det samme)

-Delte felgene, brukte bare en gummiklubbe så gikk kantene rimelig lett av. 8mm 12-kantpipe til boltene.

-Brukte Duxola et par omganger for å få kantene fri for klarlakk (beholdt senterne mine original)

-Slipte ned og pusset jevn kantene da de var ganske kantkjørt.

-Slipte med tørt opp til 400 og gikk over til våtsliping ved 800 korning. Fortsatte til korning 4000, da var jeg fornøyd og det var klart til polering.

-Polerte med poleringssett fra gasolin, kjøp det først som sist da du ikke klarer å få samme resultat med autosol eller noe i den duren. (Bestill 6" poleringsrondeller for å komme skikkelig til på kantene, jeg kjøpte 4")

-Først grovpolering og deretter høyglanspolering, dette tar tid hvis du ikke er proff, så vær tålmodig.

Test litt ut på en kant og finn ut hvilken teknikk som virker best, så kan du jo pusse ned alle kantene og polere de samtidig.

Slik skal kantene se ut etter våtsliping til og med korning 4000:

DSC_0073.jpg

Håper det hjelper ;)

Edit: Til sammenligning, dette er samme kanten.

DSCN4316-1.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt i orden det vet du! Har du ikke sjøl, kan du sikkert låne pistolen min om jeg finner den igjen. Her har du også fremgangsmåten på hvordan du skal gjøre det. Men du MÅ ikke våtslipe helt opp til 4000 korning, for poleringssettet sier det tar bort sliperiper fra 360 korning. Men jeg ville nok gjort det for å gjøre poleringsjobben enklere..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Petter Thorbjørnsen: Knallbra! Kjempeflott forklaring :) Den kanten din så jo ikke UT i måneskinn før du starta.. Ble veldig bra. Jeg er ute etter å få kanten omtrent like blank som et speil, så godt det lar seg gjøre.

Espen: Guddi :) Ringer eller skriver en sånn sms til deg på mandag jeg. Prøv å finn den pistolen a.

Edit: Jeg kommer sikkert med flere spørsmål etterhvert som jeg kommer igang, da det tydeligvis er mange her inne som har god peiling samt. har gjort dette før :)

Nå begynner jeg jammen å glede meg til å begynne på dette her :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg låner tråden litt.... er det mye arbeid og holde de blanke etter poleringen? Noen bra produkter for å holde på glansen eller må en gnikke på de vær dag i ettertid?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

..med klarlakk blir det ikke blankt nok for min del.

Har hørt rykter om en spesiell type klarlakk som skal beholde 98% av glansen, men vet ikke om det faktisk stemmer eller ikke..hvis det i det hele tatt finnes(?).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg låner tråden litt.... er det mye arbeid og holde de blanke etter poleringen? Noen bra produkter for å holde på glansen eller må en gnikke på de vær dag i ettertid?

Du kan f.eks bruke denne:

http://meguiars.no/index.php?_room=2&_subRoom=10&_action=detail&_page=3

Eller denne:

http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&cPath=14&products_id=92

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarlakken på polerte flater har en tendens til å bli gul

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for å briefe eller noe, men her er hvordan mine ble etter polering, kan få det enda bedre.

Dårlig bildekvalitet, men du skjønner tegninga..

IMG_0206.jpg

Den meguiars polishen som ble nevnt over har jeg hatt god erfaring med.

Bare sørg for å ikke la felgene bli skikkelig skitten, da er det vanskelig å få de rene og fine igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har også meeget god erfaring med meguiars all metal polsih når det gjelder etterbehandling av felger og andre metaldeler.

jeg bruker den på alle biler jeg tar pleie på og har vært fornøyd med resultatet hver gang, og sist men ikke minst, kundene har vært meget fornøyde og kommentert resultatet også.

mvh

stian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

en jeg kjenner er "forsøkskanin" på det ene felgsettet han har fra felgen-man. Er OZ felger som har en spesiell klarlakk som skal ha lik glans som polert kant..

Edit: Sitat fra felgene han selger:

Ytterbanen er litt "spesielle" ettersom de er ganske nye (halvt år gamle, + -) fra OZ-racing med en prøve av ny klarlakk som skal gi 99% like mye shine som en bar-polert en. Så da slipper man det veldige vedlikeholdet som er med en bar-polert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anders Moen: En viss kompis med 3,2L swap oppi en blå E-30? ;) Det var han jeg snakka med det om iallefall, og det er også felgene hans jeg har beskuet IRL. Det så iallefall veldig bra ut.

Petter Thorbjørnsen: Satan det var blankt! Akkurat sånn vil jeg at mine skal bli også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjenner han ja.. og var han jeg mente :)

Brodern hans er her inne nå btw!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.