#1 Skrevet Desember 4, 2009 jeg tenkte jeg skulle montere 2 nye ekstra lys på bilen min nå, men jeg shønner ikke noen av relet som er med:( noen som har et koblingsjema til meg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 4, 2009 Sist jeg var borti et slikt relé, så var det 4 pinner på det og de var nummerert og skulle til plasser som følger: 87 - til ekstralyset 86 - fjernlys-tilførselsledning 85 - bilens jord 30 - sikringsholder/batteri 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 4, 2009 Og slik er det ennå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 4, 2009 Sist jeg var borti et slikt relé, så var det 4 pinner på det og de var nummerert og skulle til plasser som følger: 87 - til ekstralyset 86 - fjernlys-tilførselsledning 85 - bilens jord 30 - sikringsholder/batteri takktakk:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 4, 2009 Husk det SKAL være montert bryter for ekstra lys. Montert mellom 86 kontakten og tilførselen eller mellom 85 kontakten og jord. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 4, 2009 Det er ikke påbud om bryter lenger, det forsvant for mange år siden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 4, 2009 Hvor står dette å lese? Ikke nødvendig med egen bryter lengre? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 4, 2009 Fikk svar i annet bilforum: § 28-4. Lysutstyr som bil skal ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1) FJERNLYS 1. Bil skal ha enten to eller fire lykter som gir hvitt eller gult fjernlys. 1.1 Lyktene skal tilfredstille minst ett av følgende krav (Lyktene kan være merket i kombinasjon med nærlys): a) Være E-merket med symbolene R (ECE-reg.nr. 1), SR (ECE-reg.nr. 5), HR (ECE-reg.nr. 8) eller HC/R eller HC (ECE-reg.nr. 20), hhv. serie 01/03/02/04/02, tillegg 3/-/2/4/3/, rettelse 1/1/-/-/. b) Være e-merket med symbolet R i henhold til direktiv 76/761/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/517/EØF. c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b. 1.2 Lyktene skal være slik innstilt at de belyser vegbanen minst 100 m fremover. 1.3 Lyktene skal være koblet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. Dette krav gjelder dog ikke ved bruk av lyshorn. 1.4 Fjernlyset skal være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når fjernlyset er tent. 1.5 Lykter for fjernlys skal være plassert foran på bilen og slik montert at lyset ikke er til sjenanse for sjåføren verken direkte eller indirekte gjennom innvendige - utvendige speil og/eller bilens øvrige reflekterende flater. 1.6 Lyktene kan tennes enten samtidig eller parvis. Ved skifte fra nærlys til fjernlys skal minst to lykter for fjernlys tennes. Ved skifte fra fjern til nærlys skal alle lykter for fjernlys slukkes samtidig. Alle kan tennes samtidig, altså ikke krav til bryter, men det anbefales. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 4, 2009 vi ettermonterer masse fjernlys på jobben og trangtilsynet har faktisk nekta oss å godkjenne biler uten bryter til ekstralys. Så vi praktiserer det fortsatt. Selv om det som oftest hadde spart oss for et tonn med jobb ved å slippe dra ledning inn i hytta på bilene. For å ta et eksempel så må man på nye berlingo ut med batteri og batterikasse for å få inn ledning inn i bilen. samt demontere 3 deksler på dash med fare for skader deretter. Tok ca 1,5 time ekstra bare for å få ledning inn i bilen og montere bryter. Men hvis regelverket sier at det ikke er påkrevd skal jeg nok se om vi ikke kan få en dialog med trangtilsynet vi bruker for å få avklart dette en gang for alle og få det svart på hvitt fra kontrollør. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 4, 2009 vi ettermonterer masse fjernlys på jobben og trangtilsynet har faktisk nekta oss å godkjenne biler uten bryter til ekstralys. Så vi praktiserer det fortsatt. Selv om det som oftest hadde spart oss for et tonn med jobb ved å slippe dra ledning inn i hytta på bilene. For å ta et eksempel så må man på nye berlingo ut med batteri og batterikasse for å få inn ledning inn i bilen. samt demontere 3 deksler på dash med fare for skader deretter. Tok ca 1,5 time ekstra bare for å få ledning inn i bilen og montere bryter. Men hvis regelverket sier at det ikke er påkrevd skal jeg nok se om vi ikke kan få en dialog med trangtilsynet vi bruker for å få avklart dette en gang for alle og få det svart på hvitt fra kontrollør. Er jo greit å ha en bryter så en kan få en mellomting om det er regner eller snør mye, Dessuten får dere vell betalt for tiden dere bruker? Så om dere bruker 1,5time på det er jo det penger i kassa det også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 4, 2009 Ifølge reglene over her, ser det ut til at det er nok at ekstralysene slukkes samtidig med at bilens originale fjernlys slukkes, men kverulanter finnes jo alle steder, ikke minst i nevnte tilsyn. Skal forresten en tur på NAF på mandag, skal prøve å huske å ta opp dette med kontrolløren der da! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 5, 2009 Så har di ikke lov å stå bak fremste aksel på bilen... Skal heller ikke overskride 100%LUX.... Mye lettere å bare plukke di av ved kontroll, enn å ta hensyn til alle di dumme reglene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 5, 2009 Dessuten er regelverket noe forskjellig angående antall og plassering for lastebil enn for person/varebil under 3500 kg. Bryter er uansett ikke påbudt lenger, så om noen hos SVV påstår det bør de sjekke regelboka en gang til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 5, 2009 Lux regelen er på vei bort bare så det er sagt. Forsvinner vel rundt nyttår hvis den ikke alt er borte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 5, 2009 men da satser jeg på å ikke ha noe bryter da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 6, 2009 Lux regelen er på vei bort bare så det er sagt. Forsvinner vel rundt nyttår hvis den ikke alt er borte. Har du noe dokumentasjon på dette Rolf? Hadde vært kjekt å ha da vi skriver mange 2'er feiler på dette ved EU-kontroll. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...