#1 Skrevet Desember 6, 2009 (endret) Da var det meg og mine problemer igjen Har nett kjøpt meg ny bil 2000 Golf GTI 1.8 T AGU motor. Chippet. Det som skjer er at ved tomgang så ligger lambdaen å pendler mellom stoich og rich slik den skal. (ikke bredbåndslambda) Ved pådrag så småfjusker den litt og nøler litt når den lader ca. 0,5 bar og blandingen legger seg stabilt på max rich. Små fiselyder høres også fra det eg tror er resirk. ventilen ved mer enn 0,5 bar. Kan også minne litt om tenningsbank faktisk, bare veldig svakt. Ved fullt pådrag, ca.1,1 bar står den fortsatt stabilt på max rich. Men da går den helt jevnt og drar bra. Av og til smeller det i eksosen også, så det er tydelig at den får for mye bensin. Har 3 bars BTR (org.), skiftet til Iridium plugger uten forandring. org. og ny resirkuleringsventil, 3'' downpipe uten cat og 2,5'' eksos. Autobahn 88 silikonslanger til trykksystemet, Åpent luftfilter (tørt) LMM er ny og har ingen feilkoder. Har ikke fått trykktestet systemet men vil egentlig ikke tro at det er problemet heller, siden den lader helt fint og spooler raskt opp i fullt trykk, og holder seg der. Sånn eg har forstått dette så bør en ikke kjøre med for rik blanding, ettersom det vasker lager og sylindre og kan skjæres. Også vil vel bilen gå bedre med riktig blanding. Kom med innspill dere som kan disse motorene , første gang eg har en slik motor. Takker for alle svar og innspill. Trenger litt hjelp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 10, 2009 Ingen som har noen ideèr?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 10, 2009 Les ut feilkoder...Kan høres ut som en coil fusker... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 10, 2009 Har lest av feillagret, ingen feil whatsoever. Har tatt aktordiagnose av coiler, og tenningsbalansen er helt topp. Såvidt eg kan se er det ingen vakuum lekasjer heller. Den går helt fint og jevnt på tomgang også. Fysisk målt på lambdasonde, og den flekser mellom 0,1V - 0,9V slik den skal. Skiftet til N75H ventil, det hjalp bare litt på peak trykk (1,2bar) skiftet G62 (temp. føler) ingen forskjell. Shimset forge ventil, no good. Kan det ha noe direkte med bensin pumpe, eller trykkregulator å gjøre tro? Har aldri vert borti at BTR er defekt på nyere VAG. Men kan pumpen levere rett og slett for mye bensin? Eller er det rett og slett chippen som er satt opp sånn. J...a synd eg ikke vet hvilken chip det er, men er det mulig at chippen gir bensin i bøtter å spann over det som er anbefalt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 15, 2009 Vert å sjekket litt til. Skiftet G62 bare på måfå siden den gamle var svart og ikke grøn. Hjalp ikke. Sjekket ytterligere for lekkasjer. Fant faktisk en liten lekkasje inn til turbotrykk viseren/klokka inni bilen. Selvfølgelig siden eg skal alltid finne ut hvor/hvorfor/hvordan/hvor mye etc... så klarte eg å ødelegge det eg kaller idiotpatent på slangetilkobling på turboklokken. Så nå funker ikke den heller. Så eg koblet det bare ifra, tok en nervøs prøvetur... og Neida, ingen forskjell Forb... dritt. Begynner å bli lei allerede nå. Motoren nøler veldig på halv-gass, men går fint på fullgass. Smeller veldig i eksosen ved giring. Ikke noe små puff altså, men så høyt at eg skremmer vettet av folk som går langs veien. Trenger desperat hjelp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 3, 2010 (endret) ...---... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 3, 2010 Hva med å skrive hva som var problemet? Da blir det en nyttig tråd for andre som kan oppleve lignende problem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 3, 2010 Hehe, kansje ikke så dumt nei. I hovedsak var det spenningsfall på signalledningen fra O2 sensor til ECU. Men hjalp veldig å skifte sonden også. Går fortsatt littegrann for fet, men er mye bedre. Går finere, og soter ikke plugger lengre:) Ganske rart, med tanke på at eg ikke fikk noen feilkoder. Men så var Lambdasonden kjørt 150,000km og da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 15, 2010 (endret) Så var det på'an igjen: bh : Eg bumper denne siden det har oppstått mer problemer. Og trenger hjelp av 1.8T Guruene her. Det som skjer nå er at eg skal ha EU-Kontroll på bilen, så eg monterte på igjen katten: Til min store overraskelse fant eg en liten sprekk inne i eksoshuset på turboen, der hvor WG lokket ligger. Har lagt ved et uhyre dårlig bilde, men sprekken sees tydelig. Pluss at koppen på WG er montert ganske løst. (etter min mening) Eg tenkte ikke så mye mer over det, ettersom eg ikke kunne gjøre noe med det. Monterte på, ut og kjørte og såg at bilen gikk MYE mer magert. Gikk helt fint en stund, helt til det kommer et lite nøkk, og etter det vil den ikke lade mer enn 0,3 bar Fikk feilkoder på adapsjon over/underskredet på lambdaverdier. Slettet feilen, da gikk den bra i 5 min, ved så og bare lade 0,3 bar igjen. Nå er eg så lei av feiløking og ha uflaks med bilene mine, at det snart tilter fullstendig for meg:shf: Får eg ikke til denne bilen heller, så setter eg fyr på hele dritten, og sykler resten av livet: mad : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 7, 2010 Bumper denne litt. Har fortsatt litt problemer med AFR verdier på 10.0 ved fullt pådrag. Bilen går greit nok, men lager små svake fiselyder ved pådrag og soter pluggene. Bruker ikke noe spesiellt mye bensin (ca. 0,85 på blandet kjøring) men smeller fælt enkelte ganger også i eksosen ved giring. Som sagt før, spjeld platen til WG i eksoshuset på turboen kan eg vri rundt, og står ganske løst montert, men er helt fast når platen er mot anslag. Pluss denne sprekken i eksoshuset. Kan den føre til problemer til tross for at den er ganske liten? (ca. 1,5 cm lang) edit: Skal legge ut et bedre bilde av sprekk i morgen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 9, 2010 Bumper denne litt. Har fortsatt litt problemer med AFR verdier på 10.0 ved fullt pådrag. Bilen går greit nok, men lager små svake fiselyder ved pådrag og soter pluggene. Bruker ikke noe spesiellt mye bensin (ca. 0,85 på blandet kjøring) men smeller fælt enkelte ganger også i eksosen ved giring. Som sagt før, spjeld platen til WG i eksoshuset på turboen kan eg vri rundt, og står ganske løst montert, men er helt fast når platen er mot anslag. Pluss denne sprekken i eksoshuset. Kan den føre til problemer til tross for at den er ganske liten? (ca. 1,5 cm lang) edit: Skal legge ut et bedre bilde av sprekk i morgen Er ganske kjipt at bilen din og dei du har hatt tidligere ikkje verker som dei skal, men sprekka i turboen ska no ikkje ha noko å sei vertfall om det ikkje er hol, er vel støppegods der sprekka er, det kjenner eg til isåfall. Om su vil tette sprekka så trur eg du kan berre sveise, vil no eg tru, men kan la den vere til du tar kveld eller montere noko bedre, vanlig k03 du har eller oppgradert før til k04? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 9, 2010 Legger ut noen litt bedre bilder av sprekkene, så får noen bedømme alvoret. Eg personlig syns dette ser dårlig ut. Dette er en standard K03 turbo fra fabrikk, gått 155,000km. Til sommeren skal det monteres K04 turbo og tilbehør fra 034 motorsport. Mest pga at eg tviler på at denne turboen holder så mye lengre. Bemerk også, at platen på bildet kan eg snu og vri på når den står open, og føles ganske løst montert ut. Men dette vet eg ikke om er normalt. Men har en liten tro på at når eksosen løper forbi dette spjeldet, vil det ligge å klirre og lage lyd. Men dette vet eg altså ikke. Bare en tanke eg fikk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 9, 2010 Legger ut noen litt bedre bilder av sprekkene, så får noen bedømme alvoret. Eg personlig syns dette ser dårlig ut. Dette er en standard K03 turbo fra fabrikk, gått 155,000km. Til sommeren skal det monteres K04 turbo og tilbehør fra 034 motorsport. Mest pga at eg tviler på at denne turboen holder så mye lengre. Bemerk også, at platen på bildet kan eg snu og vri på når den står open, og føles ganske løst montert ut. Men dette vet eg ikke om er normalt. Men har en liten tro på at når eksosen løper forbi dette spjeldet, vil det ligge å klirre og lage lyd. Men dette vet eg altså ikke. Bare en tanke eg fikk Såg litt verre ut på dei siste bilda, siden den er sprekt heilt i kanten med åpningen så har det vel sprekt inn i åpningen og, klarer du å ta bile inn i åpningen? Snakte me bror min som e mekaniker nett og er ikkje så mykje å gjere med det men er ikkje noko problem å kjøre med visst ikkje det går ut over noko anna, så er vel berre å handle seg ny turbo så var du til turboen tar kveld, tar heller ikkje skade å kjøre med defekt turbo har eg hørt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 9, 2010 Er det sprekt langs kanten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 9, 2010 Noen små sprikker langs kanten ja, men ikke så voldsomme. Er større den som går fra kanalen og utover i huset. Sees tydelig på bilde nr. 1 Kommer bare til å kjøre videre med det ja til K04 er komt i hus (eller denne ryker helt) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 9, 2010 Noen små sprikker langs kanten ja, men ikke så voldsomme. Er større den som går fra kanalen og utover i huset. Sees tydelig på bilde nr. 1 Kommer bare til å kjøre videre med det ja til K04 er komt i hus (eller denne ryker helt) berre å kjøre til den tar heilt kveld. er bilen din 3 dørs? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 9, 2010 Nei 5 dørs. Syns de er finere i den utgaven. Blir for store flater med 3 dørs syns eg:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 9, 2010 Nei 5 dørs. Syns de er finere i den utgaven. Blir for store flater med 3 dørs syns eg:) berre lurte på om det var du som endte opp med ein org. golf 3dørs 1.8t gti 2000modell ifrå bergen som var tilsalgs på slutten av året i fjor, for det kunne stemme med datoen då du la ut tråd her den 6.12.09, så måtte berre spør. Du skal ikkje lage noko tråd av din bil då? Ka kamera du brukte på å ta dei siste bilda? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 9, 2010 Min kommer nok fra en kompis i Kvinnherad Skal lage tråd, men har bare ikke kommet så langt enda. Pluss at den ser fæl ut nå med org. fjører pga snø. Og org. 16'' felger. Kamera? hehe, en gammel sony ericsson W810 eller no sånt. Tok faktisk bra bilder med makro 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 9, 2010 Min kommer nok fra en kompis i Kvinnherad Skal lage tråd, men har bare ikke kommet så langt enda. Pluss at den ser fæl ut nå med org. fjører pga snø. Og org. 16'' felger. Kamera? hehe, en gammel sony ericsson W810 eller no sånt. Tok faktisk bra bilder med makro ok det kjenner eg til, men er jo derfor du skal lage tråd og visse det du har no orginalt og så tar du litt og litt etterkvart. var bra bilde frå den telefonen då! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 9, 2010 ok det kjenner eg til, men er jo derfor du skal lage tråd og visse det du har no orginalt og så tar du litt og litt etterkvart. var bra bilde frå den telefonen då! hehe, ble overrasket selv når eg tok bildene ja med den gamle. Tok det aller første med en helt ny Sony Ericsson... kunne sikkert tegnet det bedre.... i fylla 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 9, 2010 nytt bra men gammalt best haha! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mars 17, 2010 Bumper denne litt eg, og håper fortsatt på gode tips. Eg har nå endelig fått en feilkode på bilen noe som hjelper meg litt på vei, ettersom det ikke har vert før. Feilen lyder som: ''Lambdaregulering; spenning for høy'':confused: Hvis eg sletter feilen, kommer den igjen etter noen minutters kjøring. Bilen fungerer sånn passe, men sliter fortsatt med at den soter pluggene, smeller i eksosen og småfusker når eg har halv- eller full gass. Den lader ikke mer enn 0,9 heller. Skal ligge rundt 1,2. Noen som har vert borti en slik feilkode? Diagnose er tatt med VAS 5052 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mars 29, 2010 Fikk skiftet lambdasonde i dag. Ble vel egentlig ikke noe bedre. Smeller fælt enda, men er usikker på feilkoden. Har ikke fått sjekket om den kommer igjen. Men det virker som om det er det samme. Kan det være programvaren/chip som tuller med meg? Har liksom ikke funnet noe annet galt. Trykksystemet er tett, og alt ser egentlig greit ut. Eller kan det være så enkelt at det faktisk ER turboen som kødder til blandingsforholdet med de sprekkene som er i eksoshuset? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet August 24, 2010 Tenkte eg skulle bumpe denne litt istedet for å lage ny tråd. Etter nytt turbobytte til k04 ble bilen mye bedre (ish) den smeller ikke så mye lengre, og motoren jobber mye penere. Ettersom det var store sprekker i eksoshuset går eg ut ifra at dette var årsaken. MEN... Det som fåregår nå er at bilen drar mye bedre, jevnere og holder trykket veldig bra. Helt til eg kommer på 5000 rpm, spesiellt i 3. gir. Da faller trykket dramatisk fort ned til ca. 0,3 Akkurat som om turboen blir skrudd av momentant. Nå skal det sies at eg fortsatt kjører med k03 stg1 program og ikke k04. KAN dette være årsaken til at den kutter? Er det noen som vet dette, evt. noen som driver med chip som kan svare meg på dette? Motoren har ikke MAP sensor, så eg skjønner egentlig ikke helt hvordan ECUèn veit hva trykket ligger på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...