03 passat 1.9 tdi, start problem

Anbefalte innlegg

Trenger litt tips her...J

Jeg vurderer og kjøpe en 03 passat stv som har litt problem til en ganske grei pris. Men jeg er litt nølende..

 

Saken er at motor har vært ute av bilen og da all elnikk etc frakoblet. Når vedkommende koblet sammen igjen lyste startsperre lampe.

Jeg har vært borte med vagcom. Da var det startsperre lampe som blinket og typiske startsperre symptomer.

Jeg blir ikke kvitt startsperre lampe, men har fått koblet fra startsperre (tror jeg) via K+can interface..... Motor starter nå, men den går liksom bare på 2-3 syl en 4-5 sek for så og stoppe. Om det skulle vært startsperre som lå inne, så ville den ikke startet etter min mening f.eks når en har tenningen på 2-3 sek før en starter. Da ville det vært helt dødt. Her er det ingen forskjell om jeg starter direkte eller venter 2-3 sek med tenning på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det samme hjerne som når motoren ble tatt ut? hjernen sitter vel med et lite minne som blandt annet holder på info ang startsperren osv. dette er ikke noe du får kodet om via vagcom. men, kun møller som kan programmere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg aldri prøvd scenarioet ditt, men jeg tror motorstyreenheten trenger hidden på at motoren går før startsperre slår inn, slik at det ikke har noe å si om du lar tenningen stå på i 2 sekunder eller ei.

 

Hvis engine start blocked by immobilizer, så er det vel bare å kode opp nøkler / matche ECU til bilen igjen? Så er startsperreproblemet ute av verden.

 

Når det gjelder K+CAN interfacen din så bør den være av den originale utgaven ellers har den en hel del bugs hva gjelder hva den skal gjøre kontra hva den faktisk gjør.

 

Post litt feilkoder og slikt her så er det lettere å vurdere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ta en runde med bilen i morgen kanskje. Den har samme ecu og nøkkler.

 

Jeg har testet ut dette med startsperre på A4'n min da jeg byttet ecu på den. Og da var det slik at om jeg lot tenning stå på til "nøkkelsjekk" var gjort og startsperre lampe lyste var det ikke anntydning til start. men vred jeg om nøkkel med en gang, så gikk den i et lite sekund eller 2 før den stoppet.

 

Har nok ikke orginal K-can, men kunne tenke meg det. Tips??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var og kikket litt i dag. Får faktisk ikke noe feilkoder annet enn på rele til diesel kjøling (J445).

Selvom varsel lampe for startsperre blinker. Den går meget urent (typisk 3 syl) i 3-4 sek før den dør sakte ut.

 

Pratet med eier, han nevnte at motor hadde fått nytt register før motoren ble satt inn. Vel og merke på verksted. Men jeg begynner og få en liten følelse av at det kan være noe bommert med registeret. Men selv da er jeg litt usikker. OM de har bommet på en tann eller flere, så mener jeg at motor ikke skulle stoppet. Bare gått lurvete.

Det er heller ingen respons på gasspedal de 3-4 sekundene den går.

 

Er litt synd egentlig, er en meget snasen bil. avskiltet 05. Highline med skinn/alca. Sort/crome. Hyggelige 53 000km.

Pris som den står nå ca 80. Men kjøper den ikke før jeg evt får den til og gå normalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville sjekket ut startsperreproblematikken først; bruk måleblokkene til å sjekke om nøkkel er godkjent, om motorstyreenhet svarer, om start er tillatt osv.

Kanal 22, 23 og 24 i startsperremodulen som i dette tilfellet blir kombiinstrument.

 

Sjekk og post hva du finner ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker. skal bort en tur og sjekke det. alt som kan gjøres med pc er jo en fordel. ikke så motivert på og skru for tiden. alternativt dra den med til gumpens

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal sjekke det.

Har lagt det litt på is nå intill videre. Bilen er innsnødd og kaldt som fy. Lurer på om jeg bare skal skite i bilen.

Gidder ikke et problem prosjekt... Men får sjekke ut startsperre problematikken før jeg avskriver.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis motoren starter et par sekunder og lampa blinker er det startsperre. Ikke så rart at den går ureint hvis motoren har vært ute av bilen, da er det nok litt luft i drivstoffsystemet som må komme gjennom først skal du se..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den går definitivt lengre enn et par sekunder (vil si 3-10 sek alt ettersom), og jeg er av oppfatning at det ikke er startsperre som skaper problemet selvom lampen blinker. Jeg har deaktivert startsperren, og da vil lampe blinke uansett.

Gjorde dette med en annen passat av samme dato som hadde fått ny nøkkel som en hurtigløsning for og få startet. Det gikk fint, men varsellampe blinket konstant. Han måtte da til VAG for og få resatt og aktivert startsperre igjen.

 

En annen sak: Nå er vel dette en PD motor, og da har jeg svært liten kunnskap om hvordan de evt luftes etc..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.