#1 Skrevet Desember 7, 2009 Tenkte jeg skulle starte en tråd om medlemmers erfaringer med merkeverksteder rundt om i landet. Tenker da på velvillighet til å gi svar på tekniske spørsmål o.l. Selv har jeg ganske dårlig erfaring med Bodø Bil/Sulland Bodø. Har ringt de noen ganger,blant annet for å få vite hvordan man får automatiske kjørelys. Fikk da beskjed om at det måtte koples noe bak lysbryteren,og at bilen måtte kodes etterpå, men hva som skulle koples hvor,kunne de ikke fortelle meg.De hadde ikke lov til å gi ut sånn informasjon,men hvis jeg kom med bilen så skulle de kople det til meg for 1200kr !! Jeg fant svar her på forumsidene,og brukte hele 10 minutter på å få automatiske kjørelys på babyen min Synes jo 1200kr var litt i meste laget for en jobb som tar 10 minutter ... Ellers har jeg jo spurt om andre ting,blant annet kopling av cruisecontroll,og fått tre forskjellige svar hos tre forskjellige Audi-verksteder... Fant jo selfølgelig svar på dette også her på forumet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 7, 2009 Lav kundetilfredshet er vel ganske kjent i hele VW/Audi-verdenen i Norge. En annen ting er enkelte personer som skal ha alt gratis og ikke ønsker å betale for noe som helst. Men hvem føler seg ikke litt lurt når man selv finner ut at det var en enkel jobb å gjøre selv, bare man fikk satt i gang? Tror det er slik i alle bransjer, kan man få lurt noen kroner ekstra ut av kunden så gjør man det. Hva er feks verkstedmateriel på 50-60 kr som bestandig står på en faktura? Fastpris på en jobb kan være greit, men man blir vel lurt på det og. En halvtime eller time ekstra på regninga merker kunden ikke, om man ikke har fast pris. Selv om man får et prisoverslag, så er vel det sånn ca, og resultatet blir bestandig over den først oppgitte sum, hvem kjenner seg ikke igjen? For noen år siden hadde NAF en test hvor de merket bolter og muttere på en del biler som skulle inn på vanlig service hos forhandlere. Resultatet var skremmende, veldig mange bolter og muttere som måtte av ifm inspeksjon var overhodet ikke rørt. Juks og bedrag. Minnes jeg leste om en person her på forumet som forlangte å sitte i verkstedet mens bilens han var inne på service... Så jeg tror nok bilverkstedbransjen har et dårlig rykte, og det er velfortjent. Derfor sender jeg ikke mine biler på service noe mere! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 7, 2009 Lav kundetilfredshet er vel ganske kjent i hele VW/Audi-verdenen i Norge. En annen ting er enkelte personer som skal ha alt gratis og ikke ønsker å betale for noe som helst. Men hvem føler seg ikke litt lurt når man selv finner ut at det var en enkel jobb å gjøre selv, bare man fikk satt i gang? Tror det er slik i alle bransjer, kan man få lurt noen kroner ekstra ut av kunden så gjør man det. Hva er feks verkstedmateriel på 50-60 kr som bestandig står på en faktura? Fastpris på en jobb kan være greit, men man blir vel lurt på det og. En halvtime eller time ekstra på regninga merker kunden ikke, om man ikke har fast pris. Selv om man får et prisoverslag, så er vel det sånn ca, og resultatet blir bestandig over den først oppgitte sum, hvem kjenner seg ikke igjen? For noen år siden hadde NAF en test hvor de merket bolter og muttere på en del biler som skulle inn på vanlig service hos forhandlere. Resultatet var skremmende, veldig mange bolter og muttere som måtte av ifm inspeksjon var overhodet ikke rørt. Juks og bedrag. Minnes jeg leste om en person her på forumet som forlangte å sitte i verkstedet mens bilens han var inne på service... Så jeg tror nok bilverkstedbransjen har et dårlig rykte, og det er velfortjent. Derfor sender jeg ikke mine biler på service noe mere! Ja jøss.. Det er jo dette som skjer hver gang. Det koster faktisk penger og sette en mekaniker på jobben, og det koster penger og ha det service teamet med de kunnskapene på jobb, og det koster også og ha mobilitetsgaranti, alt godkjent verktøy og spesial verktøy, diagnose utstyr osv. Tenk om det kom folk inn i en butikk du drev og ikke ville betale for maten sin, for de mente de kunne laget den billigere selv? Men du har jo skjønt det, om alt er så ille med merke verksted, gjør det selv.. så vet du jo hva du har, og du får også ett minus når du skal selge.. Alle verksted gjør feil, akk som du og jeg også gjør. Men dette er nok ikke tilfelle i hvert tilfelle, vi har selv hatt fantomtester på jobben, og det er som regel i tipp topp.. fordi det er såpass strengt med service sjemaer osv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 8, 2009 Lav kundetilfredshet er vel ganske kjent i hele VW/Audi-verdenen i Norge. En annen ting er enkelte personer som skal ha alt gratis og ikke ønsker å betale for noe som helst. Men hvem føler seg ikke litt lurt når man selv finner ut at det var en enkel jobb å gjøre selv, bare man fikk satt i gang? Tror det er slik i alle bransjer, kan man få lurt noen kroner ekstra ut av kunden så gjør man det. Hva er feks verkstedmateriel på 50-60 kr som bestandig står på en faktura? Fastpris på en jobb kan være greit, men man blir vel lurt på det og. En halvtime eller time ekstra på regninga merker kunden ikke, om man ikke har fast pris. Selv om man får et prisoverslag, så er vel det sånn ca, og resultatet blir bestandig over den først oppgitte sum, hvem kjenner seg ikke igjen? For noen år siden hadde NAF en test hvor de merket bolter og muttere på en del biler som skulle inn på vanlig service hos forhandlere. Resultatet var skremmende, veldig mange bolter og muttere som måtte av ifm inspeksjon var overhodet ikke rørt. Juks og bedrag. Minnes jeg leste om en person her på forumet som forlangte å sitte i verkstedet mens bilens han var inne på service... Så jeg tror nok bilverkstedbransjen har et dårlig rykte, og det er velfortjent. Derfor sender jeg ikke mine biler på service noe mere! Husker eg ikkje heilt feil so stod det i den testen til NAF att det ikkje var justert ventiler på ein passat, og den har hydreuliske lyfterar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 8, 2009 jeg ville holdt meg langt unna møller e-18 på billingstad om jeg hadde hatt rs2 og skulle ta 4 hjuls kontroll. hadde den jeg hadde inne og bilen hadde aldri sliti så mye dekk som den gjørde etter det. måtte sende den et annet sted etterpå og kjøpe to nye dekk og dem ville ikke dekke noe av det. dem hadde også kjørt bilen ned i garasjen der det skrapet opp hele eksosen for og komme seg både opp og ned. setter aldrig mine s-rs biler der igjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 8, 2009 Jeg er bilmekaniker selv,og skjønner godt at man ikke kan få alt gratis,men litt hjelp bør man da kunne gi ! Jeg jobber på et frittstående verksted som tar stort sett alt av bilmerker, og det hender jo at jeg må ta en telefon til et merkeverksted for å få teknisk bistand.Får stort sett god hjelp over alt,men ikke hos Audi/VW ! Da er det jo bra å være medlem her !! Når det gjelder slurv med service o.l har jeg selv sett dette med egne øyne, da jeg har jobbet på merkeverksteder selv. Da jeg nettopp hadde startet i ny jobb på et av merkeverkstedene (nevner ikke navn) så skulle jeg blant annet skifte bremsevæske på en bil. Fikk da beskjed om å bare suge ut av beholderen, og fylle opp med ny væske. Men hva med den væska som er i rørene og i calipperene spurte jeg da. Fikk beskjed om å drite i det,for det tok for lang tid ! Det ville bare gå ut over bonusen til alle mekanikerene. Hva gjør man da ?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 8, 2009 Jobber på verksted selv,men ikke bil.Driver med transportkjøling... Men uansett....verkstedmateriell er ting som feks strips/kobberfett/rustløser osv... Når det gjelder kompetanse på bilverkstedene så er vel det opp og ned,kanskje de i noen tilfeller ikke har vært borti feilen før??? Er vel ikke alle som har samme feil bestandig,som da jeg fikk feil på føler i tannstanga mi.Var inne og feilsøkte 2ganger før de fant ut at de måtte bytte komplett tannstang.Noe irriterende å levere bilen hele tiden,men det ble da i orden tilslutt. Hadde en på jobben nå og som trengte hjelp til sin passat,han ringte OVERALT på VW verksteder.INGEN kunne hjelpe,så han dura opp på kvik stop på strømmen og der fikk han hjelp med en gang. Spør du meg så bør man kunne ringe ett verksted og få hjelp til småting hvis det skulle være noe.Fatter venta 3uker på å skifte ett skiltlys på garanti,er jo raskere å kjøpe det selv og bytte da....Syns det er lite hjelp å få når det 1st er noe,man må vente i flere uker.Jo det går å se an feilen,som oftest fungerer jo bilen....ringer man dit jeg jobber så får man stort sett hjelp innen en halvtime,det går å sjonglere litt for å gjøre kunden fornøyd.Og dessuten så tror jeg ingen liker fordervet mat/medisiner osv som blir transportert med en viss temperatur...litt off her nå...men bilverkstedene kunne nok hatt litt å lære av andre enn akkurat i bilbransjen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 8, 2009 Jobber på verksted selv,men ikke bil.Driver med transportkjøling...Men uansett....verkstedmateriell er ting som feks strips/kobberfett/rustløser osv... Når det gjelder kompetanse på bilverkstedene så er vel det opp og ned,kanskje de i noen tilfeller ikke har vært borti feilen før??? Er vel ikke alle som har samme feil bestandig,som da jeg fikk feil på føler i tannstanga mi.Var inne og feilsøkte 2ganger før de fant ut at de måtte bytte komplett tannstang.Noe irriterende å levere bilen hele tiden,men det ble da i orden tilslutt. Hadde en på jobben nå og som trengte hjelp til sin passat,han ringte OVERALT på VW verksteder.INGEN kunne hjelpe,så han dura opp på kvik stop på strømmen og der fikk han hjelp med en gang. Spør du meg så bør man kunne ringe ett verksted og få hjelp til småting hvis det skulle være noe.Fatter venta 3uker på å skifte ett skiltlys på garanti,er jo raskere å kjøpe det selv og bytte da....Syns det er lite hjelp å få når det 1st er noe,man må vente i flere uker.Jo det går å se an feilen,som oftest fungerer jo bilen....ringer man dit jeg jobber så får man stort sett hjelp innen en halvtime,det går å sjonglere litt for å gjøre kunden fornøyd.Og dessuten så tror jeg ingen liker fordervet mat/medisiner osv som blir transportert med en viss temperatur...litt off her nå...men bilverkstedene kunne nok hatt litt å lære av andre enn akkurat i bilbransjen! Har hørt og sett mye rart innad VW jeg også, men treffer som regel på oppegående godtfolk på tlf. Behandler du kundemottager/mekaniker dårlig, så kan du vente at du får en mindre blid person tilbake. Værste jeg veit er en tlf der kunde sitter å klager og syter over ting som er feil og slikt, vanskelig å holde temperemanget nede da. Verkstedmateriale er noe som man må ta betalt for, dette er flere tusen kr i mnd, bare i innkjøp, så den saken er en selvfølge! Se for deg selv å drive et bilverksted, ville du tatt inn en kunde der du skulle byttet en skiltlampe, og tjent 400kr, eller storservice og tjent 5ganger så mye? Alt er timesatser +delesum, og i disse tider så må man bare tenke økonomisk, å da er det enkelt å gå for de større summene enn de mindre. Hvor lang tid jobben tar, det er en annen sak, da det faktisk bare er to skruer å flytte på for å bytte skiltlampe. Om vi ikke har tatt oss godt betalt, så har ikke industrien gått rundt i det heletatt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 8, 2009 Derfor sender jeg ikke mine biler på service noe mere! Hva sier en evt. kjøper da når du presenterer et blankt servicehefte? Og vil du ikke risikere spørsmål fra forsikringsselskapet ang. vedlikeholdet av bilen skulle uhellet være ute? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 8, 2009 hvorfor skulle forsikringen ha spørsmål om vedlikehold? Har jeg da aldri hørt om.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 8, 2009 har aldri hat problemer med og selge mine biler selv om jeg aldri har service hefte på dem. mange ser nok mere på hvordan en bil er holdt ved like en ett service hefte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 8, 2009 Men alt er ikke bare tragisk. Personlig har jeg meget gode erfaringer med Møller Ensjø. Her får jeg topp service hver gang. Ved et par anledninger har til og med verkstedet foreslått å undersøke om jobben som jeg trodde (og forventet) å betale for skal taes på 5 års reklamasjon siden garantitiden allerede var utløpt. Møller Tønsberg derimot - de vil jeg ALDRI ha noe mer med å gjøre. Kjøpte 3 år gammel brukt A4 med innbytte i en litt eldre A4. Først ble jeg kraftig skrudd på innbytteprisen. Det er greit at de skal tjene penger på dette men prisforskjellen inn/ut her ble for drøy. I tillegg så røk servo-pumpa på "ny-bilen" på vei hjem fra forhandleren! Kan vel skje tenkte jeg, bilen er jo trossalt brukt, men med 6 måneders bruktbilgaranti så skulle det være grei skuring å få fikset. Joda, dream on. Bruktbilsjefen hos Møller Tønsberg mente at dette nok ikke var garantisak men generell slitasje??? Har aldri blitt så provosert i mitt liv. Men i stedet for å kjøre bilen ned til Tønsberg og slå jekken i hodet på mr bruktbilsjef så tok jeg en telefon til Møller Ensjø som er min nærmeste forhandler og forklarte situasjonen. De ba meg komme med bilen så skulle de fikse det på garanti og etterpå ta diskusjonen med Møller Tønsberg. Som sagt så gjort. Jeg har ved flere anledninger vurdert å bytte bilmerke, men det er to ting som forhindrer meg fra dette. Det første er den gode følelsen jeg får hver gang jeg setter meg i Audien min. Alt er like godt skrudd fast som da det var nytt. Ikke noe plastikk og klirr. Den andre grunnen er Møller Ensjø. Og nei, jeg jobber ikke for disse gutta. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 8, 2009 hvorfor skulle forsikringen ha spørsmål om vedlikehold? Har jeg da aldri hørt om.... La oss si at uhellet skyldes bremsesvikt. Forsikringen forutsetter normalt en bil i topp stand. Vanskelig å bevise at feilen er akutt og ikke langvarig uten et oppdatert servicehefte. Og tro ikke at forsikringsselskapet vil la tvilen komme deg til gode hvis de finner en mulighet for å begrense utbetaling. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 8, 2009 har aldri hat problemer med og selge mine biler selv om jeg aldri har service hefte på dem. mange ser nok mere på hvordan en bil er holdt ved like en ett service hefte Jo det stemmer nok. Er vel mest oss uten særlig teknisk peiling som skipper biler uten oppdatert servicehefte da vi ellers ikke har så mye å gå på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 8, 2009 La oss si at uhellet skyldes bremsesvikt. Forsikringen forutsetter normalt en bil i topp stand. Vanskelig å bevise at feilen er akutt og ikke langvarig uten et oppdatert servicehefte. Og tro ikke at forsikringsselskapet vil la tvilen komme deg til gode hvis de finner en mulighet for å begrense utbetaling. Reparasjons- og vedlikeholdsarbeid som blir utført av eier eller medlemmer av eierens husstand på kjøretøy som er eller har vært registeret i eierens navn. Unntaket gjelder likevel ikke firma eller lignende foretak som har eget verksted med egne ansatte for reparasjon av egne kjøretøyer. Unntaket gjelder heller ikke når eieren reparerer kjøretøy som blir omsatt i næringsøyemed." altså ingen krav til noe stempel i servicehefte;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 8, 2009 Men det var da fint - var som sagt bare gjetning / spørsmål fra min side. Kommer uansett aldri til å kjøpe bil uten servicehefte i orden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 8, 2009 Men det var da fint - var som sagt bare gjetning / spørsmål fra min side. Kommer uansett aldri til å kjøpe bil uten servicehefte i orden. Kjøper heller en entusiast eid bil med dokumentasjon på vedlikehold og oljeskift enn en bil som har gått på longlifeservice hos merkeforhandler hvertfall. Blir selvfølgelig noe annet hvis ikke noe kan dokumenteres. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 8, 2009 som jeg gjør. tar vare på alt av kviteringer og skriver på alle ved vilken km stand den er byttet på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 8, 2009 Kjøper heller en entusiast eid bil med dokumentasjon på vedlikehold og oljeskift enn en bil som har gått på longlifeservice hos merkeforhandler hvertfall. Blir selvfølgelig noe annet hvis ikke noe kan dokumenteres. Jo hvis alt kan dokumenteres så burde problemet være mindre. Men hvordan blir det da med evt. reparasjoner under service. Privatpersoner gir jo sjelden garanti på jobben som er gjort... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 9, 2009 Jeg har ihvertfall generelt bedre erfaring med merkeverksteder både når det gjelder pris og service enn med diverse frittstående verksteder. Merkeverkstedene har jeg opplevd har både bedre service, ofte lavere priser og de er mer smidige når det gjelder å komme med en bra fastpris mens de frittstående ofte vegrer seg for å gi noen pris i det hele tatt før jobben er gjort.. I tillegg er ihvertfall det lokale merkeverkstedet hjemme (Møller Elverum) greie på den måten at de gjerne gjør småting som pæreskift og slikt "på sparket" kun med betaling for delene. Jeg gjør jo selvfølgelig slikt selv, men f.eks. for min mor er det veldig lettvint å ha den muligheten uten å bli presentert en regning skrevet med gaffel.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 9, 2009 har vel litt blandet erfaring med audi\vw i norge, ikke mye erfaring, men opplevd å få bekreftet at ting skal gå på garanti, og en uke senere står samme mann med en regning på 5000,- fordi det plutselig ikke gikk på garanti alikevel. (denne ble ikke betalt, kom til ett kompromiss at jeg betalte delene, dem tok arbeidstimene) andre gang bilen var inne pga motorhavari, var det null spørsmål, alt gikk på garanti, null kostnader, men dem klarte alikevel å prøve å presse dama til å ta ett oljeskift og service på motoren etter komplett motoroverhaling??!!?? utenom verkstedet, så synes jeg kundebehandlerne på delelageret er lite oppdatert på hva dem egentlig selger, gidder ikke sjekke opp eldre deler.... får beskjed i norge at det ikke finnes lengre, pga utgått, hører i sverige om samme del, da får beskjed om at det er lagervare i tyskland.... skal bytte bilen til dama nå, vurderer sterkt å kjøpe annet merke, kun pga kundebehandlinga til møller generelt.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 9, 2009 Jeg har hørt at det er ofte forskjell på service hos Møller avhengig av om du er Audi eller Volkswagen eier. Vet ikke om så er tilfelle men har en kompis som kjører VW og hevder han blir dårligere behandlet fordi han ikke kjører 'premium' bilen til Møller. Ikke at de er sur og slikt men mer at de aldri viser fleksibilitet eller smidighet i forbindelse med verkstedarbeid, garanti etc. Vanskelig å forklare egentlig - er mest totalinntrykket av å hele tiden møte skuldertrekk hos VW når man presenterer dem et problem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 9, 2009 Møller Jessheim & mr. Skagen fortjener litt skryt her. I tidligere tider var det litt av verdt, men noe har skjedd. Håper det ikke er trynefaktor, men jeg får i alle fall kanonservice 24/7 på både garanti, skade, service, deler, leiebil osv. av samtlige på bruket. Ringer og informerer konsekvent selv ved minste endring i planene underveis. Eneste negative siste drøye året er at bruktbilprinsen ikke akkurat var ivrigheten selv når jeg byttet bil for 1 år siden, men det er nå egentlig ikke mitt tap. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Desember 9, 2009 Møller Jessheim & mr. Skagen fortjener mer enn litt skryt her. I tidligere tider var det både og, men noe har skjedd. Håper det ikke er trynefaktor, men jeg får i alle fall kanonservice 24/7 på både garanti, skade, service, deler, leiebil osv. av samtlige på bruket. Ringer og informerer konsekvent selv ved minste endring i planene underveis. Eneste negative siste drøye året er at bruktbilprinsen ikke akkurat var ivrigheten selv når jeg byttet bil for 1 år siden, men det er nå egentlig ikke mitt tap. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...