#1 Skrevet Desember 7, 2009 Hallo ... Vurderer innkjøp av en RS4. Er det noen forskjeller på en 2000 modell vs 2001 modell når det gjelder en RS4 ?? Takker for svar ... Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 7, 2009 Det skal være svakheter på girkassen på de aller første RS4ene som kom, men majoriteten av disse har fått byttet girkassen på garanti etter kort tid så det bør ikke lenger være noe problem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 7, 2009 (endret) Hallo ...Vurderer innkjøp av en RS4. Er det noen forskjeller på en 2000 modell vs 2001 modell når det gjelder en RS4 ? Takker for svar ... Robert Aner ikke ang. det tekniske, men med sterkt økende engangsavgift på CO2-utslipp på biler registert 1. gang etter 1. januar 2001 (mener jeg det er), så vil i hvertfall reg.dato være viktig for hva prisen på norske skilt blir. Biler registert 1. gang før denne datoen vil fortsatt bruke salgvolum på motoren som innhidden og da blir bilen billigere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 7, 2009 Helt riktig som runar sier her! Er ganske mye å spare på en rs4 som er førstegangs reg. FØR 1.1.2001! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 7, 2009 (endret) Kjetil: Takk for det. Skal da sjekke ut dette før jeg eventuelt kjøper en RS4. Runar / Eirik: Har sjekket dette det CO2 vs volum. Hvis du importere en bil som er registert FØR 01.01.2001 så betaler du avgift på volum. Etter 01.01.2001 så betaler du for CO2. Dette utgir ca 45k. Så hvis jeg skal kjøpe fra tyskland så blir det nok en fra 2000. Men er det noe endringer på utseende på 2000 vs 2001 ?? skjermene like bredda ? understell samme ?? en vinduene litt mørkere som standard på en 2001 modell ?? Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 7, 2009 Kjetil:Takk for det. Skal da sjekke ut dette før jeg eventuelt kjøper en RS4. Runar / Eirik: Har sjekket dette det CO2 vs volum. Hvis du importere en bil som er registert FØR 01.01.2001 så betaler du avgift på volum. Etter 01.01.2001 så betaler du for CO2. Dette utgir ca 45k. Så hvis jeg skal kjøpe fra tyskland så blir det nok en fra 2000. Men er det noe endringer på utseende på 2000 vs 2001 ?? skjermene like bredda ? understell samme ?? en vinduene litt mørkere som standard på en 2001 modell ?? Robert Utseende messig er de helt like. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 8, 2009 Takk for det. Mao 2000 er omtrent helt lik som 2001 modellen da ? Men jeg lurer litt angående girkasse problemet. Er det mange RS4 som har slitet med girkassen for 2000 modellen ? Det er for vel forseint å bytte dette nå vil jeg tro ...... Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 8, 2009 Husk at B5 RS4 kun ble produsert i begrenset antall i perioden 2000/2001, så de helt store forskjellene finnes ikke nei. Bilene er som Alex sier helt like. Det finnes kun to typer RS4; B5 og B7. Understellet er likt, men oppgraderte bremser var tilvalg så noen biler har dette. Jeg kjenner ikke til noen girkasse havari på norske biler nei, men vet om noen som det har vært byttet på. Så som sagt, så tviler jeg på at dette er noe stort problem lenger. Dog har jeg fått tips om at det kan være greit å begrense antallet rivstarter i første gir noe for å sikre seg. Ellers har vel RS4 vært plaget av noe dårlige kammer, også er det omfattende og dyrt hvis du må bytte turboer og skal ha et verksted til å gjøre jobben... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 8, 2009 I forhold til kam-problematikk på 2,7 biturbo, så gjør du lurt i å sjekke servicehistorikken på den. Finner du en som har byttet olje tålig ofte og ikke skiftet etter det forbanna longlife-røret, så står du med en gang mye bedre rustet i forhold til kam-havari. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 8, 2009 Takker gutter !! Betyr det at 2000 modellen er av type B5 og 2001 modellen er av type B7 ? Jeg er ingen mekanikker, men kjenner en som kan ordne litt med det mekaniske. Så om det skulle skje noe trenger det ikke bli så dyrt. De verkstedene tar enormt høye priser så det kan bli fryktelig dyrt der ja. Har nok heller ingen planer om å rive den løs fra første gir Men da har jeg iallefall fått litt mere info om de to årstypene. Skal da sjekke serviceheftene og oljeskift, samt spørre om girkassen er byttet eller ikke. Skal nok kjøpe meg en RS4 før våren. Har det ikke veldig travelt akkurat nå, så skal prøve å få en god pris. Men ser noen aktuelle på finn.no nå Regner med å stille på noen runder til våleren når den tid kommer da ..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 8, 2009 Min bil ble det byttet gear kasse på etter 17.000km. Ingen problemer etter det! RS4 B5 ble bare produsert fra september 2000 til september 2001. Jeg var på fabrikken i okt i 2001 og da la de om til RS6 produksjon. Rett i overkant av 6000 biler ble produsert. Det er "ingen" forskjeller på 2000 og 2001 modeller som gjør at den ene er bedre å kjøpe enn den andre, men de har forskellige motor koder. Hvis jeg ikke husker feil så er det AZR for 2000 og ASJ for 2001? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 8, 2009 Takker gutter !! Betyr det at 2000 modellen er av type B5 og 2001 modellen er av type B7 ? 2000 og 2001 er B5. B7 karosseriet, med 4.2 V8, kom vel ut i 2007? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 8, 2009 Walter: Takk for det. Det betyr at alle RS4 fra 2000 og 2001 er B5. Men var alle bilene produsert med samme girkasse ? Eller var det slik at de første typene som ble laget i 2000 hadde annerledes girkasse enn de som ble produsert i 2001 ?? Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 8, 2009 Det ble produsert 6030 biler mellom 1999 og 2001. Ble solgt fra forhandler fra 2000. Er flere som har hatt service på girkasser i Norge, deriblant jeg. Garanti fra Audi AG og Quattro GmbH var at Gtrag skulle ta tilbake kassene og borre opp oljekanaler i kassa samt montere sterkere synkroringer. Dette gjaldt innenfor garantiperioden. Har også vært garanti på RS4 felger av tidlig produksjon da de var for "myke". Disse ble også byttet ut hos forhandlere om man kontaktet dem. Det er de som er produsert i 2000 som har de gamle kassene, dette gjelder også S4. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 8, 2009 Men var alle bilene produsert med samme girkasse ? Eller var det slik at de første typene som ble laget i 2000 hadde annerledes girkasse enn de som ble produsert i 2001 ?? Som jeg skrev over så gjelder problemet med girkassene kun de første bilene som ble produsert i 2000. Og det var blandt annet bilen til Walter jeg tenkte på når jeg sa jeg visste om biler som har byttet kasse, men tenkte han kunne si at det var hans egen bil selv... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 8, 2009 etter etka er det girkasse kode dqa fra 6/00-10/00 og etu etter det. men står også at det var en annen girkasse som het fdp som også var fra6/00-10/00. motorkode asj var fra 6/00-10/00 og azr fra 11/00-9/01 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 8, 2009 Beklager litt fram og tilbake her nå, men vil bare ha dette med girkassen så klart som mulig. Mao, man kan ikke være 100% sikker på om RS4 fra 2000 modellen er bygget fra fabrikk med den "gamle" eller "nye" girkassen da ? Kan man ta serienummeret på bilen og få sjekket dette på en webside(eller hos audi) som sier hvilken girkasse denne bilen ble bygget med. Så deretter sjekke i serviceheftet om eieren(e) har gjort noe med dette ? Jeg har ikke da ikke lyst(litt mere usikker) til å kjøpe en RS4 med en girkasse som har svakheter fordi eieren ikke gjorde noe med dette da han hadde sjansen. Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 8, 2009 All info om bilen får du hos Møller ved å gi dem chassis nr før du henter bilen fra Tyskland. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 8, 2009 All info om bilen får du hos Møller ved å gi dem chassis nr før du henter bilen fra Tyskland. Takker. Eventuelt om jeg kjøper bilen her i Norge. Da kan sjekke dette opp mot Møller og kontrollere serviceheftet at dette gjort. (Hvis girkassen ikke byttet, så må jeg få redusert salgs prisen for å få fikset dette da) Mange takk folkens. Meget bra forum dette her. Og spesielt for IKKE mekanikkere som meg. Nå har fått litt info om 2000 og 2001 modellen, samt at jeg skal sjekke opp dette med girkassen før ett eventuelt kjøp. Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 8, 2009 Har hørt at de kan være litt vanskelige på norske biler med info, vet ikke hvorfor. I USA ligger mye av dette åpent på nett så alle skal kunne se. Men du får unasett vite hvem girkasse det er i bilen om du får chassis nr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 8, 2009 noe du også bør sjekke er rust under dører bak og bremser for dem koster skjorta. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 8, 2009 noe du også bør sjekke er rust under dører bak og bremser for dem koster skjorta. Ok. Når det gjelder bremser, så vurderer jeg å selge min S4 uten porschekitet og så sette dette over på RS4. De er jo nesten ikke brukt, så hvorfor selge dem med mye tap når jeg kan bruke dem på RS4 Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 8, 2009 Hvor store er de bremsene da? Standard har RS4 255mm! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Desember 8, 2009 (endret) Eneste problemene med RS4 er vel at kammene kan lide av samme feil som 2.5 og turbo havari er vel heller ikke noe uvanlig siden de får minimalt med kjøling spesielt venstre siden. Problemet med girkassen er at synkron drevet til 1 og 2 gir låser seg å du må bytte den delen. Får kjøpt de delene til 800dollar i usa. ca 8000kr på møller. Mer info om problemet finner du her, ligger film litt nede på siden. http://www.jhmotorsports.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=21_56_60_102_26&products_id=236 Jeg har sjøl havarert ei rs4 kasse pga dette problemet men den fikk mye juling da og om bilen er brukt fint å ikke bomgiret mye med å slikt så skal de holde Har ikke 2001 RS4 oppgradert bremser framme da? Lurer på om jeg har hørt at det er noe tull med de første bremsene på 2000 men dette er ikke sikkert! Og ang bremsen så er de vel heller 355 enn 255 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Desember 8, 2009 (endret) Hvor store er de bremsene da? Standard har RS4 255mm! De er ventilerte og er 322 x 32. De er ikke veldig store i diamenter, men de er veldige brede. 32 mm er ganske bra:). Dessuten er de også litt kule med den fine rød fargen De passer nok veldig bra på en svart RS4 tror jeg .....har selv svart S4 og de er fine der også Robert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...