Forskjell på kjørekomfort på 8x18 9,5x18

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Tittelen sier vel det meste. Men tenkte 225-40-18 med tanke på dekket.

 

Så spørsmålet er om kjørekomforten påvirkes pga. dekkstrekken?

 

Takker på forhånd for svar.

 

 

Mvh.

 

Simen Grasto

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen ekspert, men kan forsøke å skrive litt om hva jeg tror.

 

Antar du tenker 225/40 på både 8" og 9,5" breie felger, i så fall vil du få mindre demping (komfort) i dekket på 9,5". Det forutsetter selvfølgelig at du ikke kjører med for lite luft. Det fører som regel til at du sliter dekk fortere om det er betydelig for lite.

 

Dekkstrekk er heller ikke bra for kjøreegenskapene, så bilen din vil ligge bedre på veien med 8" enn med 9,5" med samme dekkdimmensjoner.

 

Ulempen med 8" er at du kanskje trenger sparer for å få felgen kant i kant med hjulbuen. Men det avhenger av innpresset på felgene og bilen i seg selv.

 

Selv går jeg fra 9x19" med 225/35 og 9,5x19" med 235/35, og ned til 8x18" med 225/40 dekk. Dette fordi 19" blei for stort i forhold til oppsettet på understellet og det førte til for mye subbing på banekjøring. Det var også ganske mye dekkstrekk og det er ikke optimalt for banekjøring.

 

Dagligdags kjøring og utseende: 9,5x18

Banekjøring og kjøreegenskaper: 8x18

 

Skyt meg om jeg tar feil folkens :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) Dette er jo til en bil som skal brukes daglig og ikke er ment for show. Så antar at det mest optimale blir 8x18 og evt. spacere. Hvordan er det med 8x18 foran og 9,5x18 bak? Det er quattro. Men dette skal jo ikke overstige 5% forskjell i rulleomkrets ? : p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merket STOR forskjell på 235/40 18 på 9" felg mot 225/40 18 på 8" felg. Sporet som F med 235 og 9" felg, på 225 og 8" er det som orginalt:) Gjalt passat 4 motion 2001

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan jeg forstå. Men nå er ikke jeg noe interessert i 235 dekk : p Kun 225 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) Dette er jo til en bil som skal brukes daglig og ikke er ment for show. Så antar at det mest optimale blir 8x18 og evt. spacere. Hvordan er det med 8x18 foran og 9,5x18 bak? Det er quattro. Men dette skal jo ikke overstige 5% forskjell i rulleomkrets ? : p

 

Det med 5% i differanse på rulleomkrets gjelder i forhold til originaldimensjon og speedometerkalibrering. Du kan IKKE ha 5% differanse mellom for- og bakhjul med Quattro! Det vil si at du kan øke/minke rulleomkretsen med 5%, men da på alle hjula.

 

Uten å ha testet nevnt dimensjon vil jeg påstå at bilen vil føles stivest på 8" bred felg. Dette fordi sideveggen får gjort sin jobb; å være avstiver for dekkbanen. Med masse strekk vil du få svakere støtte. Dette kan du sammenligne med å bygge en rett husvegg og en 45-graders husvegg. Hvilken løfter mest?

Du vil altså få stivere bil, bedre kjøreegenskaper og mindre dekkslitasje av å velge 8" felg. Velger du 9,5" felg får du en mykere bil, men ikke sånn myk/komfortabel som du ønsker (og får av f.eks. 205/55-16).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann.

 

Tittelen sier vel det meste. Men tenkte 225-40-18 med tanke på dekket.

 

Så spørsmålet er om kjørekomforten påvirkes pga. dekkstrekken?

 

Takker på forhånd for svar.

 

 

Mvh.

 

Simen Grasto

 

Jeg tror komforten pga selve hjulet er lik med dekkstrekk og uten, men bilen må sannsynligvis være stiv for å ikke subbe med 9,5 toms felgen og da bestemmer det komforten. Har selv hatt 9,5x18 med 225/40 18 på Passat 3B og merket ikke at dette var annerledes enn tilsvarende dekk på smalere felg.

 

Sporing kommer først og fremst av dekkmerke, ikke hverken bredde eller felgbredde. Og bilens forstilling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med 5% i differanse på rulleomkrets gjelder i forhold til originaldimensjon og speedometerkalibrering. Du kan IKKE ha 5% differanse mellom for- og bakhjul med Quattro! Det vil si at du kan øke/minke rulleomkretsen med 5%, men da på alle hjula.

 

Uten å ha testet nevnt dimensjon vil jeg påstå at bilen vil føles stivest på 8" bred felg. Dette fordi sideveggen får gjort sin jobb; å være avstiver for dekkbanen. Med masse strekk vil du få svakere støtte. Dette kan du sammenligne med å bygge en rett husvegg og en 45-graders husvegg. Hvilken løfter mest?

Du vil altså få stivere bil, bedre kjøreegenskaper og mindre dekkslitasje av å velge 8" felg. Velger du 9,5" felg får du en mykere bil, men ikke sånn myk/komfortabel som du ønsker (og får av f.eks. 205/55-16).

 

Ok. Da har jeg missforstått dette med 5%. Veier mot at det blir kun 8" rundt om og evt. spacere :)

 

Takker alle for å ha svart på denne tråden :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg velger og ville valgt 8x18 på 225/40 :)

 

Det gir bedre kjøreegenskaper (derav mitt valg) enn 225/40 på 9,5" felg.

 

Marius har en god tanke rundt komfortabelt oppsett og , men med rett sidevegg og ikke dekkstrekk så vil dekket kunne absorbere mer enn om det var dekkstrekk. Som det vil bli med 225/40 på 9,5" felg. Må bare ikke ha for mye luft i dekka.

 

Tror det vil gi mindre komfort med riktig lufttrykk fordi selvom en dekkside som er rett vil være sterkere, så vil den være tyngre å presse ned (f.eks hull i veien) enn om dekksiden var rett. Litt forskjell på en stiv vegg og fleksibel gummi. En stiv vegg tåler mer oppreist enn i 45grader, men det sier ingenting om hvordan dekket absorberer ugjevn vei.

 

Skulle hatt noen guruer til å svare på detta :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror komforten pga selve hjulet er lik med dekkstrekk og uten, men bilen må sannsynligvis være stiv for å ikke subbe med 9,5 toms felgen og da bestemmer det komforten. Har selv hatt 9,5x18 med 225/40 18 på Passat 3B og merket ikke at dette var annerledes enn tilsvarende dekk på smalere felg.

 

Sporing kommer først og fremst av dekkmerke, ikke hverken bredde eller felgbredde. Og bilens forstilling.

Hvordan er det da med sporing på Michelin dekk? Jeg har fått beskjed om at de ikke skal spore. Men med 215 dekk på 8" felg sporet det noe helt for j**lig. samme med nankang 235 på 7.5" felg. Tror strekk eller ikke påvirker grad av sporing i større grad enn folk flest tror. Dekket sitter jo ikke som beregnet med mye strekk, heller ikke på for smal felg.

 

 

Tusen takk for svar :) Dette er jo til en bil som skal brukes daglig og ikke er ment for show. Så antar at det mest optimale blir 8x18 og evt. spacere. Hvordan er det med 8x18 foran og 9,5x18 bak? Det er quattro. Men dette skal jo ikke overstige 5% forskjell i rulleomkrets ? : p

Om du endrer bredde på felg, påvirker du ikke rulleomkrets fordi. Kjørebanen i dekket er like lang, uansett hvor mye du strekker, ergo har det null betydning for quattro-systemet om du har en felg i annen bredde enn den andre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det da med sporing på Michelin dekk? Jeg har fått beskjed om at de ikke skal spore. Men med 215 dekk på 8" felg sporet det noe helt for j**lig. samme med nankang 235 på 7.5" felg. Tror strekk eller ikke påvirker grad av sporing i større grad enn folk flest tror. Dekket sitter jo ikke som beregnet med mye strekk, heller ikke på for smal felg.

 

Det finnes vel ikke en fasit på hva som sporer eller ikke, det kan variere fra dekk til dekk på bil til bil. Dette har jeg opplevd mye av, fra feks. dekkmerke til dekkmerke i samme dim.

Et dekk kan faktisk ikke passe til en type bil, men fungere utmerket på en annen.

 

Et eksempel jeg kan ta, er at jeg hadde bfgoodrich 235/35/19, var en drøm å kjøre på. når de var utslitte prøvde jeg falken fk-452 i samme dim, de spora noe volsomt og var utrolig dårlige mht slitasje på innsiden.

I år bytta jeg til Goodyear F1 Assymetric i samme dim, problem borte igjen og helt jevn slitasje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, fasit finnes ikke, men en tendens er det ofte for hva som er verst og best ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg velger og ville valgt 8x18 på 225/40 :)

 

Det gir bedre kjøreegenskaper (derav mitt valg) enn 225/40 på 9,5" felg.

 

Marius har en god tanke rundt komfortabelt oppsett og , men med rett sidevegg og ikke dekkstrekk så vil dekket kunne absorbere mer enn om det var dekkstrekk. Som det vil bli med 225/40 på 9,5" felg. Må bare ikke ha for mye luft i dekka.

 

Tror det vil gi mindre komfort med riktig lufttrykk fordi selvom en dekkside som er rett vil være sterkere, så vil den være tyngre å presse ned (f.eks hull i veien) enn om dekksiden var rett. Litt forskjell på en stiv vegg og fleksibel gummi. En stiv vegg tåler mer oppreist enn i 45grader, men det sier ingenting om hvordan dekket absorberer ugjevn vei.

 

Skulle hatt noen guruer til å svare på detta :)

 

Hvis man er Tommy Rustad og skal kjøre på tid rundt en bane, så tror jeg litt seriøs dekkstrekk har betydning både for handling og rundetid, men på vanlig vei tror jeg man ikke vil merke noen forskjell på om det sitter 8 eller 9,5 toms felg på 225 dekket. Ihvertfall ikke med 40 profil, da er ikke dekket ekstremt strekt hvis man vurderer dette geometrisk. Helt enig i teorien om at rette dekksider er sterkere enn skrå, men hvor skrå er egentlig bæringen i et strekt dekk? Du nevner f.eks 45 grader, men jeg mener det er svært vanskelig å vurdere om dekksiden er 5 eller 45 grader, for å si det slik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man er Tommy Rustad og skal kjøre på tid rundt en bane, så tror jeg litt seriøs dekkstrekk har betydning både for handling og rundetid, men på vanlig vei tror jeg man ikke vil merke noen forskjell på om det sitter 8 eller 9,5 toms felg på 225 dekket. Ihvertfall ikke med 40 profil, da er ikke dekket ekstremt strekt hvis man vurderer dette geometrisk. Helt enig i teorien om at rette dekksider er sterkere enn skrå, men hvor skrå er egentlig bæringen i et strekt dekk? Du nevner f.eks 45 grader, men jeg mener det er svært vanskelig å vurdere om dekksiden er 5 eller 45 grader, for å si det slik.

 

Selvom jeg ikke er Tommy Rustad, så var mitt valg basert på banekjøring :)

 

Men tror fortsatt et dekk med rett dekkside har mer komfort enn et strekt dekk. Grunnet muligheten for å absorbere ugjevnheter om ikke dekket er pinnestivt fult av luft. Selvom et lavprofil dekk har mindre absorbering enn et dekk med høyere profil som kanskje har mer innvirkning på komforten.

 

Bilen må kanskje senkes stivere med 9,5" felg enn med 8" og det gir i hvert fall mindre kjørekomfort. Kan jeg skrive under på flere ganger :P

 

45 grader var tatt ut av en kontekst fra Marius lenger opp og var vel egentlig ment på husvegger.

 

Alt i alt så tror jeg ikke det har så mye å si for vanlig kjøring på vei, men sparer man en 50øring her og der, så blir det noen kroner til slutt. Hvem vet, kanskje det er den siste 50øringen som gjorde at du holdt deg på veien framfor det motsatte.

 

Om ikke annet ser originale biler mer normale ut uten dekkstrekk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.