Nye vinterdekk: 235/40-18 eller 225/40-18?

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal sette piggfrie vinterdekk på sommerhjulene på bilen. Der sitter det nå dekk i dimensjonen 235/40-18 (de som ble levert på bilen fra Albjerk), og jeg lurer på følgende: Burde jeg gå for denne dimensjonen også på vinterdekkene, eller vil det være lurere å satse på noen litt smalere 225 dekk? Prisen er omtrent lik, blir enten Hakka R eller Conti Viking 5 uavhengig av dimensjon :)

 

Kjører for det meste på våt vei, med enkelte innslag av snø/is og en sjelden gang skikkelig slapseføre (som denne helgen).

 

/Benjamin : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble 235/40-18 Nokian Hakka R til slutt, blir artig å se hvordan bilen oppfører seg med de : rock : Skal poste erfaringer etter noen dager, spent på hvordan så brede vinterdekk påvirker kjøreegenskapene!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med piggfritt så har du jo bedre grep med breiere dekk, da du får større friksjonsflate mot underlaget. Piggdekk derimot er bedre å ha litt smalere pga da er det lettere for piggene å trenge ned i underlaget.

 

Om du hadde valgt 225 eller 235 er jo hipp som happ, det er jo så og si det samme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er jo ikke store forskjellen :) Lurer litt på hvordan bilen vil oppføre seg på løsere underlag (kram snø, sørpe), og om det eventuellt vil bli mye planing! Obama presterte å forsinke monteringen til imorgen (da dekkene måtte kjøres gjennom Oslo for å komme frem til meg). Blir hvertfall fint å få noen ordentlige felger på bilen, den ser ikke helt riktig ut på 16-tommere!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 225 og har aldri hatt noen problemer med å ikke komme fram med quattro iallefall, uansett føre. Så jeg er veldig fornøyd med dekka mine.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører 225 på vinter jeg også, funker gull det og ser ingen grunn til at det ikke skulle gå like bra med 235:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endelig fått vasket bilen og tatt noen ordentlige bilder, ser vanvittig mye bedre ut med 18" felger :) Og ikke minst vesentlig bedre å kjøre med på asfalt enn de gamle 16" ballongdekkene.

 

_DSC6577_edit1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.