Klonk klonk lyd fra støtdemper

Anbefalte innlegg

Har fått en klonke-lyd fra (tror jeg) en støtdemper framme ved kjøring på dårlig og hullete vei, tar jeg av de plastlokkene som står over demper-tårnene fremme i motorrommet, ser jeg en antydning til at den demperen jeg tror lyden kommer fra, stikker litt lengre opp en den andre, er det et tegn på gåent fjærbeinslager?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres ut som fjærbeinslageret har tatt reper'n ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjærbeinslagrene på S4 er ike så utsatt for feil som på 80'n, da de er laget helt annerledes. Sjekk derfor også bærearmen, særlig foringen mellom bærearmen og stabstaget og selve opphengskula. Jeg har hatt havari på begge disse, og det høres helt likt ut.

Ny koster en arm (!) og et bein på VAG, men 350,- på Biltema. Fint lite forskjell på disse..

 

Hvis du tar av lokket kan du sjekke fjærbeinslageret enkelt ved å gynge bilen hardt opp og ned, på en S4 skal toppen på demperen bevege seg minimalt.

(Dessuten er det strengt tatt ikke fjærbeinslageret du tester, men gummiforingen til demperen der den er festet til bilen, så det er en annen del. Fjærbeinslageret er det nemlig svært sjeldent ryker på C4'ene, sikkert fordi det er så billig..)

 

Se i familiealbumet, eller her for info, på den siste linken er det spindelen på nummer 1 eller gummien '2' som sannsynligvis er problemet.

Lageret er nummer 32, men gummien på nummer 36 _kan_ sprekke ved høy belastning over tid.

 

HTH! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når fjærbenslagret mitt røk på en 93 S4, så var det en slags "Spjong" lyd når jeg svingte på hjulene. Da fulgte ikke fjæra jevnt med bevegelsen til hjulet, men kom i etapper. Hørte ikke noe klonke lyd ved kjøring i hullete vei jeg da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tillegg kan som oftest fjærbeinslagrene på type 44/C4 tas ut, renses, smøres opp og settes sammen igjen - nesten gode som nye og helt gratis..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tillegg kan som oftest fjærbeinslagrene på type 44/C4 tas ut, renses, smøres opp og settes sammen igjen - nesten gode som nye og helt gratis..

Når jeg tok ut fjærbenslagret på min, rant kulene ut, og resten av lageret var gått i oppløsning, skulle sikkert vært bytta før;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min gamle lagde dunkelyd hvis ikke toppmutteren var skikkelig tilskrudd. Etter kjøp av strammeverktøy på Biltema og litt locktite var problemet borte. Gjaldt både foran og bak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått mange supre tips, og skal gå på oppgaven med stor lyst (veeell) når jeg kommer hjem fra Thailandstur (nei, ikke Phuket).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.