#1 Skrevet Desember 10, 2009 Heisann. Har tenkt tanken på å bygge eksos fra cat på min S4 2.2! Men lurer litt på hvilken dim jeg burde gå for? Hva burde jeg velge av 2,5" eller 3" ? Hvor mange lengder og bend må jeg handle inn? 2x2m rett rør og 2x90º bend? Svartstål eller rustfritt? Hvor får jeg evntuelt kjøpt rustfritt utenom nettet? Noen som har tegning el. ? Ble mange spørsmål her, men håper det går greit Har søkt litt men ikke funnet noe konkret svar på hva jeg skal ha! ~ Tommy 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 10, 2009 2.5" holder, 3" har lett for å bli bråkete. Been there, done that. Men når det er sagt - originalanlegget er mer enn stort nok, flaskehalsen er downpipe. Om formålet er mer lyd er det greit nok å lage et annet anlegg, men du får ikke en eneste hk i økt effekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 10, 2009 hvor stor er orginal DP? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 10, 2009 2.5" om jeg ikke husker feil. Det er den største flaskehalsen, da anlegget fra der downpipen deler seg er 2x2.25" som er mer enn nok. I tillegg er det nærmest motor/turbo rørdiameteren har betydning, bakerst med lavere temperatur er diameteren nærmest uviktig innen rimelighetens grenser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 10, 2009 Orginalanlegget er greit nok det så lenge motoren er orginal og. Men straks man chipper raser baktrykket i været på disse bilene, noe som er en direkte årsak av for liten flow i pottene i eksosanlegget. Downpipen er ikke noe problem opp til gode 300 hk, men det er resten av anlegget bakover som er restriktoren. 60mm mener jeg forresten downpipe er. Sånn generellt så holder 2,5" anlegg til bortimot 400hk, og 3" til 600hk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 10, 2009 Planen med å bygge eksos er vel å få frem mer femmerlyd Bilen blir også chippet på lørdag. Så jeg burde gå for 2,5" altså!? Har ikke planer om mer effekt med det første så holder det med org eller burde jeg forsette planen med å bygge til 2,5"? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 10, 2009 Bare skygg unna 3", det er vanskelig å få til et akseptabelt støynivå og som sagt slett ikke nødvendig med mindre man skal drive med ekstremtrimming.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 10, 2009 Bruker man 2mm vegger i eksosrørene i stedet for 1.5mm, så unngår man mye resonans i rørene. Får man på 2 stk 3" ferrita potter f.eks, så blir lydnivået bare behagelig høyere enn orginalt inne i bilen, mens det blir finfin lyd bak bilen. Snakker av erfaring, ikke synsing. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 10, 2009 (endret) Jeg har dårlig erfaring med 3" Ferrita ihvertfall så det ble for mye resonans/dur på lave turtall. Så anlegget ligger til salgs her på forumet om noen er intressert. 3" fra downpipe og bak inkl racekat og to potter. Mulig det hjelper å montere en skikkelig resonans potte i tillegg på det. Ta kontakt på PM om noen er interessert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 10, 2009 Jeg har dårlig erfaring med 3" Ferrita ihvertfall så det ble for mye resonans/dur på lave turtall. Så anlegget ligger til salgs her på forumet om noen er intressert. 3" fra downpipe og bak inkl racekat og to potter. Mulig det hjelper å montere en skikkelig resonans potte i tillegg på det. Er tynnvegga om man kjøper rett fra ferrita, men om man bygger selv så har man muligheten til å endre på dette. Ulempen er jo at det blir noen kg tyngre, men om det er en hverdagsbil så har ikke de kiloene så mye å si. Uansett så blir det lettere enn det orginale anlegget, det er svintungt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 10, 2009 bygg 3" downpipe og resten i 2,5"...holder i massevis,,,det er ikke bare eksos som skal ut,men varmen skal også vekk fra turboen,så legg eksosbandasje fra turbo og ned under bilen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 10, 2009 Hvorfor ikke kjøpe 3" RAY(rustfritt) anlegg på mekonomen f.eks? Eg har 3" RAY anlegg på min S6, er ikke plaget av resonans..helt greit lydnivå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 10, 2009 Jeg hadde en S4 med et hjemmelaget 3" anlegg med tykkveggede rør og dyre potter, og det var allikevel hørbar eksoslyd inni bilen under jevn kjøring. Hva som er akseptabelt er smak og behag, men jeg vil ikke høre noe som helst motorlyd under kjøring med mindre jeg gir på.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 10, 2009 Hva betalte du for det på mekonomen? Er det lager vare eller må det bestilles? Kan evt. stikke innom etter jobb å høre Men hvis jeg bygger selv, holder det med 2x2m og 2x90º rørbøy? Har ikke tilkomst under bilen nå så får ikke sjekka selv.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 10, 2009 Jo mer snorrette rørstrekninger, jo større fare for resonans. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 10, 2009 Har vært litt rundt å sett etter rør idag.. Mekonomen hadde inne litt i svartstål, Biltema hadde MYE inne i svartstål.. Er det noen som selger rustfritt løst? Burde jeg ha en mellomdemper eller bare 2.5" rør fra cat og avslutte med en lyddemper? Vil igrunn ikke ha så veldig mye støy, men litt gjør ikke noe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 10, 2009 Hva betalte du for det på mekonomen? Er det lager vare eller må det bestilles?Kan evt. stikke innom etter jobb å høre Men hvis jeg bygger selv, holder det med 2x2m og 2x90º rørbøy? Har ikke tilkomst under bilen nå så får ikke sjekka selv.. Betalte 5500,- for catback på mekonomen med rabatt:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 11, 2009 Får sjekke ut litt ang. det.. Men har du 2 lyddempere eller bare sluttdemperen? Burde jeg ha 2 stk eller bare ha sluttdemper? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 11, 2009 Får sjekke ut litt ang. det.. Men har du 2 lyddempere eller bare sluttdemperen?Burde jeg ha 2 stk eller bare ha sluttdemper? Har to lyddempere 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 14, 2009 Fått pris på Simons cat-back på bilxtra stavanger.. 5900,- Men så lurte jeg på om det er så mye bedre med 3" enn 2,5" eksosanlegg på kun chippet bil? Hadde vært greit om noen kunne fortelle meg hva slags bend jeg burde kjøpe om jeg bygger selv!? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 14, 2009 Jeg kjøpte Simons på mekonomen, 3" catback. Hadde 3" DP fra før. Var ute etter litt lyd jeg da, og ble nesten litt skuffet over lavt lydninå.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 14, 2009 Fått pris på Simons cat-back på bilxtra stavanger.. 5900,-Men så lurte jeg på om det er så mye bedre med 3" enn 2,5" eksosanlegg på kun chippet bil? Hadde vært greit om noen kunne fortelle meg hva slags bend jeg burde kjøpe om jeg bygger selv!? Til downpipe trenger du 2 90grader bend. Vidre bakover går det ganske rett til du kommer til bakakslingen, litt avhengig av 1 eller 2 potter osv, så bør du budsjettere med 3-4 bend her og. Så 4 meter rør, 5-6 bend og gjerne en flex etter downpipe, så er du nok i mål. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet April 1, 2010 Hvordan gjør folk det med den bjelken som går på tvers av tunnelen rett bak katalystatorene? bare og fjerne den eller må man trikse med bend for og komme over den ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet April 2, 2010 Hvordan gjør folk det med den bjelken som går på tvers av tunnelen rett bak katalystatorene?bare og fjerne den eller må man trikse med bend for og komme over den ? Går an å komme seg over den, treng ikke noe bend og styr for å klare det... sku det bli for trangt er det bare å ta den vekk, er jo bare til pynt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...