#1 Skrevet Desember 10, 2009 Hei. Noen som kan si meg hva som må gjøres for og få godkjent senkesettet i vognkortet. Vet jeg må til biltilsynet og vise fram TÜV papirene. Men er det noe annet som må gjøres før jeg drar dit. Pratet med det lokale biltilsynet om det, men de sa at så lenge det ikke var et godkjent verksted som hadde montert det, så fikk jeg det ikke godkjent hos dem. Mer sa dem ikke. Men jeg mener bestemt at man har lov til og gjøre stort sett alt på sin egen bil. Stemmer ikke dette? Mener til og med at jeg så det på hovedsiden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 10, 2009 det er det dummeste jeg har hørt!!! det du trenger er TÜV papir å papir for 4 hjuls kontroll!! åsså må merkene på fjærer å dempere være synelig (det siste der er ikke alltid dem sjekker men...) lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 10, 2009 Takk. Da vet jeg ivertfall at jeg har mitt på det tørre bare jeg får 4 hjuls kontrollen i orden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 10, 2009 Skal gjøre det samme med min nå. Trenger kun å ta en 4 hjuls kontroll på hvilket som helst verksted, og ta med dokumentasjon på kontrollen samt TUV papirene for fremvisning hos BT:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 10, 2009 Dette er ting du kan komme borti: - TÜV-dokumentasjon på senkesett - Papirer fra verksted på forhjulskontroll/4-hjulskontroll - Papirer fra verksted på justering av lys - Papirer fra verksted på justering av lastavhengighetsventil - Bakkeklaring for faste deler, 9 eller 11 cm fra bil til bakke. - Riktig montert og synlig tall på fjører og dempere som skal kontrolleres opp mot TÜV-dok. - Riktig avstand fra senter felg til hjulbue hvis du har justerbart. - Riktig menge/lengde på gjenger over og under justerskivene hvis du har justerbart. (tatt fra en annen tråd ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 10, 2009 Dette er ting du kan komme borti:- TÜV-dokumentasjon på senkesett - Papirer fra verksted på forhjulskontroll/4-hjulskontroll - Papirer fra verksted på justering av lys - Papirer fra verksted på justering av lastavhengighetsventil - Bakkeklaring for faste deler, 9 eller 11 cm fra bil til bakke. - Riktig montert og synlig tall på fjører og dempere som skal kontrolleres opp mot TÜV-dok. - Riktig avstand fra senter felg til hjulbue hvis du har justerbart. - Riktig menge/lengde på gjenger over og under justerskivene hvis du har justerbart. (tatt fra en annen tråd ) Hvordan finner jeg ut av dette? - Riktig avstand fra senter felg til hjulbue hvis du har justerbart. - Riktig menge/lengde på gjenger over og under justerskivene hvis du har justerbart. Er ikke så lett og skjønne seg på disse papirene. Eneste jeg vet er at det er godkjent senket 60 mm. Hvordan skal jeg egentlig måle dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 10, 2009 min ble det ujevn høyde på justerbart når jeg hadde riktig mengde/lengde med gjenger hvorfor det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 10, 2009 Hvis du tenker på at den ble ujevn forran og bak, så er dette normalt med tanke på vekta forran/bak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 10, 2009 Hvis du tenker på at den ble ujevn forran og bak, så er dette normalt med tanke på vekta forran/bak. nope på hver aksel fra side til side 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 11, 2009 Hei. Noen som kan si meg hva som må gjøres for og få godkjent senkesettet i vognkortet. Vet jeg må til biltilsynet og vise fram TÜV papirene. Men er det noe annet som må gjøres før jeg drar dit. Pratet med det lokale biltilsynet om det, men de sa at så lenge det ikke var et godkjent verksted som hadde montert det, så fikk jeg det ikke godkjent hos dem. Mer sa dem ikke. Men jeg mener bestemt at man har lov til og gjøre stort sett alt på sin egen bil. Stemmer ikke dette? Mener til og med at jeg så det på hovedsiden. Det er *ingen* hjemmel for å kreve noe slikt. Normal praksis er å kreve dokumentasjon på fjærene og papir på hjulstillingskontroll. Noen vil også ha dokumentasjon på justering av lastavhengig bremseventil og lys, men førstnevnte utgår ofte på biler med ABS og sistnevnte får man ofte gjort der og da. Uansett - de kan ikke kreve at et verksted har montert fjærene. Hvilken trafikkstasjon var dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 11, 2009 Det var Finnsnes trafikkstasjon i troms. Litt langt nord for deg kansje. Men syns det er veldig irriterende at de skal begynne å diskutere om slike ting:S 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 11, 2009 Dessverre er det skrekkelig mange "småkonger" rundt omkring på trafikkstasjonene som enten ikke kan reglene, har misforstått reglene eller rett og slett har sine egne personlige kjepphester de skal tvinge gjennom uten å ha hjemmel for det.. Enkleste er å dra et annet sted, nest enkleste å skrive klage til Vegdirektoratet og forklare at trafikkstasjonen ikke følger regelverket. Det går begge veier - det blir like feil å finne på sine egne tillegg til reglene som å ikke praktisere de reglene som finnes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 11, 2009 Hei! Jeg har fått tatt meg 4-hjulskontroll nå, men på papiret står det at camber forran ikke er innenfor spesifikasjonene. Altså det skal være mellom -0,45 grader og 0,05 grader, men mine er -1,54 grader og -1,48 grader. vil dette ha noe å si for godkjenningen? spissingen på venstre bakhjul kommer heller ikke innenfor.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 11, 2009 Skal egentlig være innenfor, noen har fått godkjent med røde verdier og andre ikke. Kommer igjen an på personen som tar kontrollen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 11, 2009 Har også papirer på 4-hjulskontroll, men de klarte ikke å få alt innenfor. Får jeg mangellapp om jeg stiller på BT og de ikke vil godkjenne settet? Alstå, jeg må sette på det orignale innen en viss tid å vise bilen igjen? Hvordan er det med forsikring og ikke godkjent sett på bilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 11, 2009 Jeg tror jeg kommer til å gjøre et forsøk. Har heldigvis en kompis med tilgang til optisk apparat. Funker det ikke så må jeg vel justere litt opp! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 12, 2009 Dessverre er det skrekkelig mange "småkonger" rundt omkring på trafikkstasjonene som enten ikke kan reglene, har misforstått reglene eller rett og slett har sine egne personlige kjepphester de skal tvinge gjennom uten å ha hjemmel for det.. Enkleste er å dra et annet sted, nest enkleste å skrive klage til Vegdirektoratet og forklare at trafikkstasjonen ikke følger regelverket. Det går begge veier - det blir like feil å finne på sine egne tillegg til reglene som å ikke praktisere de reglene som finnes. Kan skrive under på at det er mye rart rundt på trafikkstasjonene. Fikke ikke godkjent senkesett på en Golf 3 p.g.a. dempere og fjører hadde forskjellig farge. De godtok heller ikke papirer på bremseprøven fordi det ikke stod at bremseventilen var justert, selv om det bare var grønne tall der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 12, 2009 (endret) Jada, det er en del som har den innstillingen at bl.a. å montere senkesett på bilen gjør den trafikkfarlig - punktum, eller at å ha en annen dekkdimensjon enn den i vognkortet gjør bilen nærmest hasardiøs å kjøre, eller som mener at bileier ikke engang skal ha tillatelse til å skifte en lyspære selv uten å få arbeidet etterkontrollert hos et "autorisert verksted". Sensoren jeg hadde da jeg kjørte opp på lastebil og buss var helt enig i at det i mange tilfeller var en noe merkelig håndheving av forskriften og sa han hadde hatt mange diskusjoner med de andre som hadde kontroller. Vedkommende var utdannet maskiningeniør, men jobbet med utekontroll og førerprøver. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...