#1 Skrevet Desember 10, 2009 Hei. Da har jeg fått fikset det meste på s6'en jeg kjøpte meg. Tenkte at det ikke skadet med oljebytte på gear og diff. Har søkt her på forumet men finner ikke svar på følgende: fremgangsmåte på 5 trinns automat. Må eksosen ned for få av bunnpanna? Hvor er påfylling/nivåpluggen lokalisert? Er det atf TA eller TX som benyttes? Og sist men ikke minst skiftes oljen på diffen foran på lik måte som bak ? Den er vel uavhengig av kassa. Takknemmelig om noen tar seg tid til å forklare 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 11, 2009 (endret) Dette er riktignok en firetrinns automatkasse av typen ZF 4HP24A, i alle fall dersom det er en S6 4.2 du skal skifte på. Du er best tjent med å ta ned bunnpannen, rengjøre bunnpannen, skifte oljesilen, tetningsringen til denne, samt ha på ny olje. Bunnpannepakningen må skiftes. 4HP24 er spesifisert til ATF Dexron II-olje som minste spesifikasjon, men best gjør du det ved å bruke Dexron VI som er nyeste. Dersom oljen er særdeles skitten, råder jeg deg til å skifte en gang slik jeg skrev over, kjøre en lengre tur, og skifte en gang til. Bakre differensial får olje fra automatkassen (ATF), mens fremre differensial har egen olje. Her mener jeg oljepåfyllingen er ganske langt opp på siden (differensialen sitter på høyre side), unbrakoskrue som vanlig). Jeg husker ikke hvor tappeskruen sitter. Ikke skru opp tappeskruen før du har fått opp påfyllingen Eksosanlegget må du fjerne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 11, 2009 (endret) ok.. da er jeg ikke så bekymret for å gjøre noe feil ifht ATF-oljen. noen som kan si noe mere om hvor nivåpluggen på gearkassen sitter ? Har en stor plugg rett i framkant av bunnpannen men det kan vel ikke være den. Den sitter så lavt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 11, 2009 ok.. da er jeg ikke så bekymret for å gjøre noe feil ifht ATF-oljen. noen som kan si noe mere om hvor nivåpluggen på gearkassen sitter ? Har en stor plugg rett i framkant av bunnpannen men det kan vel ikke være den. Den sitter så lavt. Nivåplugg? Disse girkassen kan du få peilepinne til, og dersom din girkasse ikke har det bør du anskaffe dette. Du behøver ikke noe fancy utstyr for å skifte olje på disse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 11, 2009 Det er ingen mulighet for peilepinne på S6 4.2 selv om det er 4HP24, røret finnes kun på Audi V8. Mener å huske at nivåpluggen til differensialen sitter i området rundt høyre drivakselflens, kl. 9 eller 3. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 11, 2009 Det er ingen mulighet for peilepinne på S6 4.2 selv om det er 4HP24, røret finnes kun på Audi V8. Mener å huske at nivåpluggen til differensialen sitter i området rundt høyre drivakselflens, kl. 9 eller 3. Angst.. remind me never to buy one... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 11, 2009 Den peilingen av olje med nivåpluggen i bunnpannen er jo latterlig enkel og grei, man må bare ha tilgang til grav eller bukk siden man må under bilen mens den står helt plant. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 27, 2010 Jeg løfter tråden min da jeg fortsatt ikke har fått skiftet olje... Er det andre plasser enn Møller man får kjøpt pakning og sil/filter til automaten Merker at nå som det er kaldt så må man kjøre litt før han legger inn lockup. Er det normalt, eller tegn på gammel olje eller slitt lockup. Kassen har gått under 200tkm. Når Oljen er varm fungerer det bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 26, 2010 Hallo, lurer på om du har funnet noen løsning på problemet? Har en S4 der jeg skal bytte olje på girkassen, men har ikke peilepinne og ingen nivåplugg som jeg kan se. Det som er av plugg, sitter alt for lavt til at man kan få noen vettig mengde olje inn på girkassa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 13, 2011 (endret) noen som har fremgangsmåte på skift av automatolje på en audi a6 c4 2.6? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 14, 2011 evnt en guide med bilder her : http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a6-ur-s4-s6-100-c4-1991-1997/228542-guide-bytte-automatolje-a6-2-6-a.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...