#1 Skrevet Desember 12, 2009 (endret) Har fått en bankelyd i passaten (03 PD 130hk tdi), lurer på om noen her kan hjelpe.. Vanskelig å beskrive, men ved oppstart med kald motor høres såvidt en bankelyd som går i takt med motoren. Ved rusing blir lyden høyere. Den høres da veldig godt, samt det slår hurtigere grunnet øket turtall. Ved kjøring høres lyden ved pådrag, ikke når jeg kun ruller på gir i nedoverbakker. Lyden er borte når motor blir varm. Det første som slo meg var rådebank, men en rådebank forsvinner vel ikke ved varm motor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 12, 2009 Det tyder vel på tenningsbank. Har du skiftet regreim etc nylig å vært borti pumpa? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 12, 2009 Det tyder vel på tenningsbank.Har du skiftet regreim etc nylig å vært borti pumpa? nå tror jeg ikke du skjønner pumpedyse prinsippet... Ligger litt i navnet;) ang. feilen så er det vanskelig å si noe uten å ha hørt lyden selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 13, 2009 Dynamohjul? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 13, 2009 hei litt vanskelig uten å ha hørt lyden. det kan være skjørte-bank, det er en lyd som forsvinner etterhvert som motoren blir varmere. eller det trenger ikke være så alvorlig, det kan være strammer / vibrasjonsdemper til multireima. den blir som regel slitt i foringa og da kan du få bankelyd. dynamohjulet lager som regel en kvitrelyd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 13, 2009 Takker for svar:) Skjønner det ikke er lett å gjette uten å ha hørt lyden, men håpet litt på at dette var en gjenganger som skulle være enkel og fikse Skal iallefall sjekke multi-reima. Håper det ikke er skjørtebank,eller no annet galt med blokka.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 13, 2009 frihjulet på dynamoen er vanilg at lager en klakkelyd om det er gåent. ganske vanlig feil på sånn motor. har 2 slike biler med sånn motor i familien, begge har hatt sånn klakkelyd og det var frihjulet på dynamoen på begge:) hadde startet med å sjekke dette i allefall, for all del kan jo være andre ting også, men det er vanlig i allefall:) og ikke så dyrt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 15, 2009 (endret) Fikk rota meg ut å kikka på bilen. Har ikke demontert reim, da lyden virket å komme fra innsuget. Ble ikke spesielt fornøyd. Fant ut at motor slår kompresjonstakten til ene sylindern ut luftfilterboksen. Tok av plastkneet over boksen, og hørte ordentlig slagbass. Lyden er som sagt ikke spesielt fremragende på tomgang, men da jeg rusa bilen kom det en mere metallisk bankelyd. Min nye mistanke er da en innsugsventil evt. fjær som er synderen. Jeg skrev tidligere at lyden kom på kald motor. Har nå inntrykk av at den kommer etter at motor driftvarm, for så bli stoppet en stund, og deretter startet opp. Skulle det være ventil\fjær som er synderen, skjønner jeg ikke hvorfor feilen skal være periodisk. Jeg har kjørt bilen minimalt og svært forsiktig mens det har stått på, men synes muuuligens å ha merket ufin gange\redusert effekt... EDIT: Når jeg kjører bilen, og ulyden er borte, så går også bilen helt som den skal. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 15, 2009 Fant ut at motor slår kompresjonstakten til ene sylindern ut luftfilterboksen. Er laaangt mellom sylinder og luftfilterboks på en turbomotor: sylinder-->innsugskanal-->innsugsmanifold-->intercooler med slanger/rør-->turbo-->luftfilterboks 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 15, 2009 Høres mer ut som en gåen eksosmanofoilpakning eller sprekk i manifoilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 15, 2009 Problem solved. Sist jeg handla statoil-olje var 11 år siden, 2-taktsolje til mopeden. Den skar seg like etterpå. På Passaten nærmet jeg meg oljeskift, den var gått ca 13000 siden sist, da ble olja byttet av forhandleren, derav ukjent merke. I mellomtiden fylte jeg etter en liter statoil-suppe, da det nærmet seg nederste streken på peilepinnen. Oljebytte tenkte jeg å ta i mellomjula. Et par dager etter etterfyllinga kom lydene snikende. Begynte å se på bilen først i dag, da fant jeg fort ut at ene sylinderen slo trykk ut luftfilterboksen. Ventil, tenkte jeg. Rådførte meg med noen vag-kyndige her i området, og vi ble enig om at det måtte være en ventil som ikke lukket ordentlig. Kjørte å handlet castrol-olje og filter, nå var bankelyden der konstant. Var redd for å ha slått skjeiv ventilen, og var passe sur på meg selv for i hele tatt å ha kjørt med bilen. MEN, etter å ha bytta olja og kjørt enda et par mil, så lukket ventilen igjen. Motoren går nå klokkerent, og drar det den skal Moralen: Hold dere langt unna Statoil-olje. Uansett mengde som skal brukes.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 15, 2009 Problem solved. Sist jeg handla statoil-olje var 11 år siden, 2-taktsolje til mopeden. Den skar seg like etterpå. På Passaten nærmet jeg meg oljeskift, den var gått ca 13000 siden sist, da ble olja byttet av forhandleren, derav ukjent merke. I mellomtiden fylte jeg etter en liter statoil-suppe, da det nærmet seg nederste streken på peilepinnen. Oljebytte tenkte jeg å ta i mellomjula. Et par dager etter etterfyllinga kom lydene snikende. Begynte å se på bilen først i dag, da fant jeg fort ut at ene sylinderen slo trykk ut luftfilterboksen. Ventil, tenkte jeg. Rådførte meg med noen vag-kyndige her i området, og vi ble enig om at det måtte være en ventil som ikke lukket ordentlig. Kjørte å handlet castrol-olje og filter, nå var bankelyden der konstant. Var redd for å ha slått skjeiv ventilen, og var passe sur på meg selv for i hele tatt å ha kjørt med bilen. MEN, etter å ha bytta olja og kjørt enda et par mil, så lukket ventilen igjen. Motoren går nå klokkerent, og drar det den skal Moralen: Hold dere langt unna Statoil-olje. Uansett mengde som skal brukes.. bra det løste seg, men statoil eller ikke statoil har vel ikke akkurat så mye å si. men heller olje spesifikasjonene. Høres jo for godt ut til å være sant dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 15, 2009 Er laaangt mellom sylinder og luftfilterboks på en turbomotor:sylinder-->innsugskanal-->innsugsmanifold-->intercooler med slanger/rør-->turbo-->luftfilterboks Hørte ikke lyd fra luftfilterboksen før jeg tok av plastkneet som fører luft inn i boksen, og stappa øret ned i boksen. Da først hørte jeg en basslignende lyd. Samtidig så slo det luftpulser ut av boksen i takt med lyden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...