#1 Skrevet Desember 13, 2009 (endret) Har nett gått over motoren og skifta blant anna topp pakning, montert i hope og fått eit ubehagelig tegn i ekspansjonstanken min. Det danna seg eit litt brunt gugge øverst i ekspansjonstanken, tenkte med ein gong på topp pakning lekkasje.. Men når motor går(varm og kald) bobler det ikkje, den bruker ikkje olje, eller anna som tilseier at det er topp pakningen. Ver så snill å sei at det er noken som har ein løsning til meg her som ikkje tilseier at eg må av me skiten igjenn. fylt på frostveske av "rosa" type:P men veit ikkje om systemet va heilt tømt for vanlig før eg skifta.. kan dette ha noke å sei? Topp pakning vart tighta me 40nm - 60nm - 180grader - varmkjøyrt og så 90grader.. vist ikkje eg hugser heilt feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 13, 2009 du må rense godt etter å ha brukt blå væske ellers kan det "koagulere" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 13, 2009 va det eg tenkte litt på og, for var ikkje skikkelig farge på kjølevatnet heller.. krysser fingra for dette iallefall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 13, 2009 Disse strekkboltene skal ikke ettertrekkes. Så uavhengig av fargen på kjølevæske så er jeg bekymret for at du kan ha strukket boltene litt mye. Men de tåler muligens det? 90 grader er forsåvidt ikke så mye, men det kan være det lille som gjør at boltene går over flytsonen og blir ofr myke. Ikke for å skremme, men personlig så ville jeg byttet boltene. Ikke er det alt for mye jobb heller. Opp med kjølevæske lokk for å slippe opp alt trykk. Løsne gradvis i kryssmønster tilsvarende ved tiltrekking. Når boltene bare strammer litt så kan du bytte ut en og en. Husk olje på gjenger, skive og bolthode. Når alle er skiftet er det bare å ta ny runde med 40-60 Nm + 180 gr. Pass på at toppen ikke blir stående med slakke bolter da dette kan medføre at forurensninger kommer inn under pakning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 13, 2009 følgte haynes manualen, sto ingen alternativ uten ettertrekking, men reagerte litt på at det skulle gjerast, tenkte ikkje meir over det sia det sto i boka men sku tydeligvis gjort det. Men er med på den der.. skal først og fremst ta og rense kjølesystemet og so får eg sjå om det hjelper. Vist ikkje blir det neste steget nye bolter.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 13, 2009 Understreker at jeg ikke tror du har lekkasje. Men er litt bekymret for holbarheten til boltene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 13, 2009 oki:) Tar nok og skifter boltene for sikkerhets skuld, takker for gode innspill:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 13, 2009 At det er litt gugge (les: tynn film, ikke noe "sjokomelk") i ekspansjonstanken har jeg sett flere ganger før, og har konkludert med at det er fort gjort at det renner litt olje fra en oljekanal over i en kjølevæskekanal når man tar av toppen. Selv om alt er tappet kan det fort ligge igjen litt så det blir litt søl, og det er ikke mange dråper olje i en kjølevæskekanal som skal til før det blir tynn film i ekspansjonstanken når man får det sammen igjen og det sirkulerer.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 13, 2009 I Haynes manualen jeg har står det at hvis du har metall-toppakning skal du ikke dra etter boltene 90 etter den er driftsvarm. Men hvis du har toppakning med trekant merking skal du dra etter 90 grader etter motor har vært driftsvarm. Dette gjaldt AAT og AEL. Men er jo ikke sikkert det er 100% riktig selv om det står der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 14, 2009 I Haynes manualen jeg har står det at hvis du har metall-toppakning skal du ikke dra etter boltene 90 etter den er driftsvarm. Men hvis du har toppakning med trekant merking skal du dra etter 90 grader etter motor har vært driftsvarm. Dette gjaldt AAT og AEL. Men er jo ikke sikkert det er 100% riktig selv om det står der. Det er nok korrekt. Men om du ikke bruker metallpakning på disse motorene i 2009 så er du trolig blitt grundig lurt, med eldgamle deler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 19, 2009 snodig, sto ettertrekking i min, kan kansje forkarast i at boka var inntil 94 mod, menmen.. blir nok skifte av bolter iallefall:) men treng eg og løyse opp alle? går det ikkje berre og strekke opp ein og ein igjenn? toppen ligge jo på plass, og momente blir vel det samme om eg tar ein og ein og forspenne me 60 og trekke 180 grader? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...