#1 Skrevet Desember 13, 2009 Hei, Jeg driver på med bytte av forstillingsdeler. Har da støtt på et problem, 1 bolt sitter bom fast.. har prøvd utrolig mye, men lite som får den løs. Må ha løs denne for og få byttet begge "bærearmene" til demperen. (Dette bildet er tatt fra et annet innlegg her på forumet) Muttertrekker, skralle, fastnøkkel, rustløser, hammer... ingenting hjelper på og få denne løs? Håper noen har et godt tips, takk på forhånd Mvh Stian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 13, 2009 Varme? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 13, 2009 finnes det ingen andre måter? leser mye om at varme kan ødelegge støpejernet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 13, 2009 Går bra å bruke varme men ikke varm det så lenge at det blir rødglødende. Har vært borti dette problemet før. Brukte rustløser med graffitt og brukte varme samtidig mens muttertrekkeren hamra vilt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 13, 2009 Disse boltene sitter (nesten) alltid som f###, så det enkleste er å kjøpe bolt-sett når man skal bytte noe. Jeg bruker å smøre de nye boltene (eller de gamle hvis jeg berger dem) med kopperfett eller grafittfett, så går jobben lettere neste gang 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 14, 2009 Med trykkluftmeisel går denne jobben på 2 minutter, banke litt rundt på godset også banke bolten ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 14, 2009 Rustløser, varme, stor slegge og et hode som sier klikk så kommer den til slutt Men den er et h"#¤%&/( å få ut!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 14, 2009 det som ofte er ett problem med denne bolten du har bilde av. er at mange skrur de altfor hardt til slik at bolten blir bøyd som en banan inni i hylsteret. det kan ende med at du må skjære den i ene enden, varme og banke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 14, 2009 det som ofte er ett problem med denne bolten du har bilde av. er at mange skrur de altfor hardt til slik at bolten blir bøyd som en banan inni i hylsteret. det kan ende med at du må skjære den i ene enden, varme og banke. Hva er riktig NM på denne bolten da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 14, 2009 desverre ingen anelse. men utformingen på fjørbeinet er årsaken, det drar seg sammen når du strammer og tilslutt bøyer bolten seg. kanskje noen i møller med etka kan se etter om det er momenttiltrekking på denne for oss? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 14, 2009 det som ofte er ett problem med denne bolten du har bilde av. er at mange skrur de altfor hardt til slik at bolten blir bøyd som en banan inni i hylsteret. det kan ende med at du må skjære den i ene enden, varme og banke. Det som skjer når denne skrues for hardt er at den strekker seg slik at lakken sprekker og dritten da ruster fast..... er eneste bolten som ikke er syrefast/rustfri foran der (ikke sånn grå/grønn aktig) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 14, 2009 Det som skjer når denne skrues for hardt er at den strekker seg slik at lakken sprekker og dritten da ruster fast..... er eneste bolten som ikke er syrefast/rustfri foran der (ikke sånn grå/grønn aktig) sant, men da er den altså bøyd også og det er nærmest umulig å trekke rett ut uten å kappe litt. men er det noe NM på disse Rudi? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 15, 2009 sant, men da er den altså bøyd også og det er nærmest umulig å trekke rett ut uten å kappe litt.men er det noe NM på disse Rudi? Husker ikke helt men om det er den 100mm bolten er det vel bare 40nm eller om det var 50nm Kan sjekke i replitteraturen før du skal ta konebilen din 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 15, 2009 Husker ikke helt men om det er den 100mm bolten er det vel bare 40nm eller om det var 50nm Kan sjekke i replitteraturen før du skal ta konebilen din den byttet jeg på i våres jeg men ble litt på feelingen angående strammingen på den og de andre jeg har byttet. er trossalt låsemutter i tillegg. ingen har løsnet så langt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 15, 2009 Den er 10.6cm og 10mm i diameter er det vel.. Satt som fy på den ene siden.. Tok akkurat ut en slik nå på lørdag.. Kjøpte 3mm bor, og 6mm bor..(bosch sine fra jernia) de spiste opp bolten uten problemer! Kappet bolten i første åpningen(gjengesiden) , fikk da ut den minste delen uten problemer. så var det borring og banking med en spiss meisel, vrei også på bolten innimellom da den "satte seg fast" på veien.. Så kappet jeg bolten ved 2 åpningen, da var det bare litt mer banking og borring så gikk alt ut.. tar deg 30min med borring/banking(så lenge du du skikkelige bor, spissmeisel og gjerne en liten slegge) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...