2.0T FSI: Stempelringer, registerreim og vannpumpe

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2006 A4 2.0T FSI (1. gang registrert oktober 2005) som bruker for mye olje, og Møller skal bytte stempelringer på garantien.

 

Jeg har fått tilbud om å bytte registerreim når de først er i gang. Bilen har gått 37.000km, og registerreim skal uansett byttes innen neste oktober. Møller sa regisrterreim normalt kostet 9500kr og vannpumpe 6000kr. Hvis det gjøres samtidig koster vannpumpe 1800kr, altså 11.300kr totalt.

 

Hvis jeg bytter registerreim og vannpumpe samtidig med at de bytter stempelringer, blir prisen "5-6000".

 

Nå lurer jeg på:

- Er ikke 11.300 kr veldig dyrt? Mener jeg betalte 6-7000 på en 2001 A6 1.8T?

- Burde jeg bytte registerreim hos noen andre enn Møller? (bor i Oslo)

- Er det noe jeg bør være obs på i forbindelse med bytte av stempelringer?

 

Takknemlig for alle svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke denne motoren, men de fleste motorer må ha av toppen for å få ut stemplene. Ergo må registerrem av uansett.

 

Forstår at et verksted ønsker å få "enkle" jobber til full pris. Men her ville jeg spurt hva merforbruket av tid blir for å skifte register og vannpumpe, det kan neppe være lange tiden. De kan ikke forvente å få full pris for jobben når det faktiske merarbeidet ikke står i stil til prisen. Du bør altså prute kraftig på dette tilbudet, som ikke bør koste veldig mye mer enn deleprisen.

 

Etter skifte av stempelringer, les denne: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=98018 sjekk linken i femte post.

 

Det værste du kan gjøre er:

- ha syntetisk olje på

- la motoren stå på tomgang for oppvarming

- la mekanikeren pusekjøre bilen

- selv fortsette å gjøre det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De må jo demontere hele motoren for å skifte stempelringer på en anstendig måte uansett, så det å skifte registerrem bør kun beløpe seg til selve delekostnaden pluss evt. en time ekstra for litt småtteri. 9500 kroner i tillegg er vanvittig og bare en måte de kan få tatt dobbelt betalt (garantijobben + betaling fra deg) på.

 

Kan forresten nevne at mineralolje er brukbart til innkjøring av en nyoverhalt motor, men når det er unnagjort er det bare å bytte til syntetisk olje ASAP. Mineralolje etter innkjøring er kun til smøring av sykkelkjeder. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for raske svar!

 

Jeg skjønner jeg må be om en betydelig lavere pris for bytte av registerreim + vannpumpe.

Har noen en idé om hvor mye ekstra arbeid (timer) det er snakk om? Og hva med deleprisene?

 

Interessant å lese Break-In Secrets. Til tross for en usedvanlig lekker webside, er jeg litt skeptisk til å tro på dette uten andre referanser. Er det noen som har mer info om innkjøring av motorer? Jeg fant litt på http://www.ntnoa.org/enginebreakin.htm (som underbygger mye i den første linken), men den siden oser jo heller ikke seriøsitet?

 

Jeg "pusekjører" så lite som mulig, og er veldig interessert i å kjøre inn motoren på best mulig måte når nye stempelringer (og kanskje registerreim+vannpumpe) er på plass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det egentlig bare er vannpumpen som krever ekstra arbeid, kanskje 30-60 minutter ekstra

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres egentlig veldig rart ut at Møller faktisk går på en sånn jobb istedetfor å bare bestille en komplett shortblock (d.v.s. motorblokk med innhold) fra Tyskland. Sikker på at de ikke bare skal skifte blokk med innhold?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De sa det høye oljeforbruket sannsynligvis skyldtes stempelringene, og at de skulle bytte dem. Jeg husker ikke nøyaktig hva som ble sagt, og jeg spurte ikke om detaljene. Men det kan jeg jo gjøre når bilen leveres..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innkjøring. Vær nøye med å få mineralolje. 10W-30 eller 5W-30. Kjør pent. Skift til kvalitetsolje etter 500-1000 km. 5W-30. VW 504.00.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mineralolje etter innkjøring er kun til smøring av sykkelkjeder. ;)

 

Irelevant her, men like vel: Veldig gamle motorer har pakninger og filtringer som ikke tåler syntetisk olje. Disse må ha mineralolje. Ellers tyter olja ut over alt. Men som sagt. Dette gjelder ikke moderne biler som denne passaten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres egentlig veldig rart ut at Møller faktisk går på en sånn jobb istedetfor å bare bestille en komplett shortblock (d.v.s. motorblokk med innhold) fra Tyskland. Sikker på at de ikke bare skal skifte blokk med innhold?

 

støtter den, de merkene jeg har vært borti så er det blitt levert shortblokk når det er innenfor garantien.

 

At møller i tillegg skal ha gull for å skifte reim/pumpe er uforstående. Få deg en oversikt hva de legger i slikt arbeid. Forsker du på pris på et uavhengig verksted får du det nok til en brøkdel av summen på 11 300,-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres egentlig veldig rart ut at Møller faktisk går på en sånn jobb istedetfor å bare bestille en komplett shortblock (d.v.s. motorblokk med innhold) fra Tyskland. Sikker på at de ikke bare skal skifte blokk med innhold?

 

Har akkurat samme bil og motor. Har fått gjort samme jobb da min brukte 0.41L pr 1000km.

De byttet stempler og div deler. Har ikke fått listen enda men skal ned å få den imorgen.

Motoren fikk ihvertfall nye stempel ringer og motoren ble honet opp igjen på Motor Teknik.

 

Nå har jeg kjørt ca 2500km og nåla er på min alt. Mulig den skal bruke litt ekstra ved innkjøring, noen kommentar til dette?

 

Tok samtidig å byttet olje på multitronic'en og det tok de vel ca.3300.- ink. Dette på Møller Ensjø. Sjekket med Møller Jessheim og de skulle ha 2300.- ink

Sjekket da hva Møller Ensjø skulle ha for 60.000km service, da bilen nå har gått 68.000km. Og at de måtte gi meg en bra pris da olje osv på motor var byttet. Jaja, det skal du få og fikk tilbud på rett over 8000.- ink mva

Sendte så mail til gutta på Jessheim og fikk hakeslep, de skulle ha 4005.- ink mva

Så imorgen så skal min på service der, og det lønner seg å sjekke pris. Møller er tydeligvis ikke Møller.

 

Blir aldri mer ny bil el service på Møller Ensjø. Det kan jeg skrive under på. Blir morsomt å se om forbruket går ned da jeg kjører ca.30.000 i året. Ikke aktuelt å etter fylle ca 15liter olje på et år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Irelevant her, men like vel: Veldig gamle motorer har pakninger og filtringer som ikke tåler syntetisk olje. Disse må ha mineralolje. Ellers tyter olja ut over alt. Men som sagt. Dette gjelder ikke moderne biler som denne passaten.

 

Joda, men da snakker man tidlig 60-tall og tidligere. ;) En av de aller siste motorene med filt-tetning på veivakselen var Mercedes OM616/617 (dieselmotor) som var i produksjon til sent på 80-tallet, og den går fint med helsyntetisk olje uten å lekke. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde holdt et øye med dem at dem ikke begynner å hone sylinderne selv. Men at et motorverksted gjør det ala oslo sylinderservice. Uten skikkelig hone jobb øker bare forbruket ditt.

Og hones sylinderne med veiva i motoren får du masse steinstøv rundt om nedi dær.: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Honing": Er det noe som må gjøres etter bytte av stempelringer? Er det rimelig at det også dekkes av garantien?

 

Høres ellers ut som en tur til Jessheim fort kan lønne seg!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Honing": Er det noe som må gjøres etter bytte av stempelringer? Er det rimelig at det også dekkes av garantien?

 

Høres ellers ut som en tur til Jessheim fort kan lønne seg!

 

Honing av sylindre bør apsolutt gjøres før montering av nye stempelringer ja..mye rart som kan trikses til men en garantijobb er en garantijobb..det bør gjøres skikkelig. Er rart at det ikke blir skiftet til ny shortblokk igrunn..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere som sliter med olje forbruket, kjører dere med longlife olje? Denne er så sinnsyk tynn og mange av de nye VW/Audi'ne sliter med høyt olje forbruk grunnet longlife, tipper forbruket synker betraktelig ved bruk av hel.synt 5/40 olje.

Og å si at Møller ikke kan og hone, så tar dere nok litt feil, de har utstyr til slik.

Men tilbake til topic så har du nok fått en stiv pris på og bytte reima samtidig, klart at det tar max 45-60min ekstra når alt det andre er demontert, de må jo av med nedre reimhjul div deksler og vannpumpa må ut/inn med ny.

-Men som sagt over så er det rart at det ikke blir byttet shortblock egentlig...., men kanskje de har regnet litt på det av hva

dem bruker av tid på og skifte ringer og div enn og skifte motor og at motor må ut/inn monteres og alt må flyttes over...

Hilsen X Møller mek.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forrige eier brukte longlife, men jeg har fylt på totalt fire liter 5/40 på ca 13.000km, så det er nok bare 5/40 igjen der nå. Ser ikke ut til å hjelpe noe. Jeg har notert km-stand og oljepåfyll (fylte hver gang det peip):

 

29215 km: 1 liter

31247 km: 1 liter

32936 km: 1 liter

35262 - ca 36450: Oljeveiing hos Møller, var utenfor Audis toleranse

37057 km: 1 liter

 

Siden jeg skal til Utlandet i morgen, gir jeg samboer en lapp med det jeg hadde tenkt å spørre om ved innlevering:

 

Høyt oljeforbruk

- Hvilken garanti gis når alt er gjort?

- Har hørt om andre som har fått høyt oljeforbruk igjen etter bytte av stempelringer?

- Hvorfor ikke bytte "shortblock"?

- Regner med at sylinderne "hones"?

- Fylle mineralolje etter at stempelringer er byttet (for innkjøring)

-Bytte til vanlig (syntetisk, 5/40) olje etter innkjøring

 

Registerreim og vannpumpe

- Kan være aktuelt å bytte hvis vi får et ok tilbud.

- Hvor mye koster delene? (er det et sett?)

- Er blitt fortalt nedre reimhjul, deksler, vannpumpe, etc må av for å få ut stemplene, og at registerreim må av uansett?

- Hvor mye ekstraarbeid er det?

 

Kommer med en oppdatering etter hvert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering:

 

Registerreim og vannpumpe, etter klubbrabatt: 4400kr, som jeg slo til på.

Stempelringer/shortblock/honing/etc: Gjøres i henhold til det Audi i Tyskland bestemmer, liten mulighet til å endre på det, siden det er de som dekker dette for Møller.

 

:-/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siste nytt:

 

Det blir motorbytte. Med topp, mente han jeg snakket med. Det var misfarging i sylinderne, og selv om det ikke gikk an å måle noe, bytter de motoren. Bra, synes jeg!

 

Litt usikker på innkjøring og denslags. Er det mineralolje og "hard" innkjøring (som nevnt ovenfor) som gjelder? Hvordan blir dette i kaldt vær (får montert motorvarmer)? Hvem er ekspert på dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det kommer en ny motor er det ingenting å tenke over, den er testkjørt hos fabrikken og ferdig innkjørt når det gjelder stempelringer og slikt - akkurat som motoren i en ny bil. Eneste man trenger å følge er de anvisningene som står i instruksjonsboken til bruk når bilen er ny, pleier å stå noe om å unngå fullt turtall og slikt de første 1500-2000 km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endte opp med samme operasjonen i min Golf GTI nå i sommer, og da måtte jeg ut med mellom 3500 0g 4000,- for å få montert ny reg.reim, vannpumpe med tilbehør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for raske svar! Testkjøring/innkjøring i benk virker jo fint, har ikke noe behov for å drive med det selv. Verre med turtallet, med skal klare det også. Får se hva det blir med regreim+pumpe, har jo budsjettert for det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt usikker på innkjøring og denslags. Er det mineralolje og "hard" innkjøring (som nevnt ovenfor) som gjelder? Hvordan blir dette i kaldt vær (får montert motorvarmer)? Hvem er ekspert på dette?

 

Etter min mening: ja. Man vet ikke hvor langt/hardt denne er fabrikkjørt. Jeg har sett en ny orginal shortmotor fra Audi og den var ikke kjørt nok til å ignorere behovet for å innkjøre videre med høyt ringtrykk.

 

Vedr kaldt vær: uansett ingen grisekjøring før motor er driftsvarm, men når den er det spiller utetemp liten rolle.

 

Hvem er ekspert: Ikke godt å si. Du vil få ulike svar........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok..

 

Fikk bilen på fredag, med ny motor. Snakket med mekanikeren som hadde ansvaret, og han sa (også) at når bilen var varm, var det bare å gi gass.

 

Det fikk jeg imidlertid ikke så mye tid til i helgen, og i dag stoppet bilen to ganger. Nå har de funnet ut at kontaktene for bankesensor var montert feil (byttet om). Det er fikset, men i tillegg var det svetting fra en slange til kjølevæsken, og den måtte bestilles fra Tyskland.

 

I helgen oppdaget jeg også at baksetet var løst, og at det ene "lokket" under sitteputa var av. Ingen av nøklene virket som fjernkontroll, heller, så de måtte jeg "parre" selv. Har de ikke sjekklister de går gjennom før bilene blir utlevert?

 

Nå er jeg klar for å bruke et annet verksted enn Møller Skøyen. Hva anbefaler dere i Oslo-området?

 

Har fått en ny A4 TDI som låpnebil, men den er så godt som utstyrsfri, og har selvsagt ikke quattro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.