Anbefalte innlegg

går det ann å kjøre på 95 oktan på en 1996 modell a4 1,8t med aeb motor og chipp? det sitter abt chipp i den forresten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle turbo Motorer skal ha 98 eller høyere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en b5 med 1.8t og ts-racing chip. den har gått 150 000 km med chip på 95 nå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vel gå fint med 95oktan. Men du får mer effekt med 98 pga. tenningen blir mer optimal. Med 95 vil tenningen stilles tilbake etterhvert som det oppdages tenningsbank via bankesenosorene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan, men hva er vitsen med chippingen da?

 

Sannsynligvis vil du bruke mer bensin også. På mine biler har det som regel blitt billigere å kjøre på 98 oktan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører også på 95. AEB chipet med ABT chip.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører med 95 oktan på min chippa bil også, prøvde en stund med 98 men merka ikke det helt store.

 

også selger jo ikke jet 98, å der er det jo billigst ^^

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører med 95 oktan på min chippa bil også, prøvde en stund med 98 men merka ikke det helt store.

 

også selger jo ikke jet 98, å der er det jo billigst ^^

 

Det du sparer på evnt fylle 95 oktan med tanke på pris, taper du på økt forbruk kontra å fylle 98 oktan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved å bruke 95 oktan oppnår du følgende,

 

*større sjanse for tenningsbank, og at elektronikken ikkje klarer å kompansere nok

*mindre effekt og moment (kva er da vitsen med å chippe)

*større forbruk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved å bruke 95 oktan oppnår du følgende,

 

*større sjanse for tenningsbank, og at elektronikken ikkje klarer å kompansere nok

*mindre effekt og moment (kva er da vitsen med å chippe)

*større forbruk

 

Forbruket på min er helt likt om jeg kjører på 98 eller 95.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

(...)*mindre effekt og moment (kva er da vitsen med å chippe)(...)

Dersom chippen kun endrer tenninga fra å tåle både 95 og 98, til kun å tåle 98 da har du rett i at det er ikke noe vits å chippe om du likevel skal kjøre på 95.

Heldig vis endrer de fleste chipper på turbobiler mer enn det. Her er et eksempel på et g-tech-run på en 1,8T med original og MTM chip. Begge run er kjørt på 95 oktan. Jeg vil påstå at det er vesensforskjell:

kurve.jpg

Merk:

* Heltrukken linje er effekt i KW og prikkete linje er moment i NM

* Rød linje er original chip og svart linje er MTM chip

* G-techmålinger viser krefter som er sving etter at luftmotstand, rullemotstand og drivverkmotstand har tatt sitt.

* G-techmålinger gir ikke noe 100% pålitelig resultat, men en god pekepinn på hvordan det står til.

 

Thor-Eivind: du lurer på om du kan kjøre på 95. Svaret er at du kan det om du ikke får tenningsbank. Hør med en forhandler av ABT-chipper hva de sier. Jeg kjenner ikke så godt til ABT, men vet at de aller fleste MTM-chipper til moderne turbomotorer kan justere ned tenninga til å takle 95 oktan. Ville være underlig om en så annerkjent produsent som ABT ikke tar hensyn til at man noen steder kan bli nødt til å fylle 95. 98 forsvinner jo i større og større grad fra pumpene.

 

Og om noen skulle lure: Min TT er original

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du sparer på evnt fylle 95 oktan med tanke på pris, taper du på økt forbruk kontra å fylle 98 oktan.

 

98 oktan er jo en hel krone dyrer enn 95 da. er mye det for meg som er stdent: gråter : dessuten er dette bare bruksbilen så om jeg taper 5 hester så er ikke det så farlig.

 

Dersom chippen kun endrer tenninga fra å tåle både 95 og 98, til kun å tåle 98 da har du rett i at det er ikke noe vits å chippe om du likevel skal kjøre på 95.

Heldig vis endrer de fleste chipper på turbobiler mer enn det. Her er et eksempel på et g-tech-run på en 1,8T med original og MTM chip. Begge run er kjørt på 95 oktan. Jeg vil påstå at det er vesensforskjell:

 

Merk:

* Heltrukken linje er effekt i KW og prikkete linje er moment i NM

* Rød linje er original chip og svart linje er MTM chip

* G-techmålinger viser krefter som er sving etter at luftmotstand, rullemotstand og drivverkmotstand har tatt sitt.

* G-techmålinger gir ikke noe 100% pålitelig resultat, men en god pekepinn på hvordan det står til.

 

Thor-Eivind: du lurer på om du kan kjøre på 95. Svaret er at du kan det om du ikke får tenningsbank. Hør med en forhandler av ABT-chipper hva de sier. Jeg kjenner ikke så godt til ABT, men vet at de aller fleste MTM-chipper til moderne turbomotorer kan justere ned tenninga til å takle 95 oktan. Ville være underlig om en så annerkjent produsent som ABT ikke tar hensyn til at man noen steder kan bli nødt til å fylle 95. 98 forsvinner jo i større og større grad fra pumpene.

 

Og om noen skulle lure: Min TT er original

 

takk for bra svar:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom chippen kun endrer tenninga fra å tåle både 95 og 98, til kun å tåle 98 da har du rett i at det er ikke noe vits å chippe om du likevel skal kjøre på 95.

Heldig vis endrer de fleste chipper på turbobiler mer enn det. Her er et eksempel på et g-tech-run på en 1,8T med original og MTM chip. Begge run er kjørt på 95 oktan. Jeg vil påstå at det er vesensforskjell:

kurve.jpg

Merk:

* Heltrukken linje er effekt i KW og prikkete linje er moment i NM

* Rød linje er original chip og svart linje er MTM chip

* G-techmålinger viser krefter som er sving etter at luftmotstand, rullemotstand og drivverkmotstand har tatt sitt.

* G-techmålinger gir ikke noe 100% pålitelig resultat, men en god pekepinn på hvordan det står til.

 

Thor-Eivind: du lurer på om du kan kjøre på 95. Svaret er at du kan det om du ikke får tenningsbank. Hør med en forhandler av ABT-chipper hva de sier. Jeg kjenner ikke så godt til ABT, men vet at de aller fleste MTM-chipper til moderne turbomotorer kan justere ned tenninga til å takle 95 oktan. Ville være underlig om en så annerkjent produsent som ABT ikke tar hensyn til at man noen steder kan bli nødt til å fylle 95. 98 forsvinner jo i større og større grad fra pumpene.

 

Og om noen skulle lure: Min TT er original

Du må missforstå meg rett,

stort sett klarer chippen å kompensere for lavere oktantall,

men skal du ha mest moment/effekt som bruker du 98.

Eg syns det er rart å bruke mange tusen kroner på ny software i bilen,

men så å bruke 95 oktan i bilen.

 

Og ja du får meir effekt ved endring av software, sjølv ved bruk av 95 oktan.

Men du får fortsatt ikkje utnytta potensialet.

 

Software endringar ved chipping er langt fra berre å endre tenning. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

98 oktan er jo en hel krone dyrer enn 95 da. er mye det for meg som er stdent: gråter : dessuten er dette bare bruksbilen så om jeg taper 5 hester så er ikke det så farlig.

 

takk for bra svar:)

 

Altså, det jeg mener er at det du sparer på at 95 oktan er 1 krone billigere, det taper du igjen på at forbruket ditt øker med 95 oktan kontra 98 oktan og du må fylle oftere. Det som på papirer kan se ut som om lønner seg, siden 95 oktan er billigere, blir egentlig et tap i det lange løp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva blir forburket på 98 oktan i forhold til 95 oktan da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man kjører normalt økonomisk (som en prest og ikke tar ut kreftene som potensielt ligger der... :D) så TVILER jeg på at forbruket automatisk går ned over 8% (som sånn ca utgjør prisforskjellen mellom 95 og 98 bensin, hvis den er 1 kr) ved å benytte 98 oktan bensin.

 

Man chipper en bruksbil fordi man ønsker litt ekstra guffe en gang i blant, ikke for at man skal kjøre rundt med bånn gass til enhver tid.

 

Når det er sagt, har jeg alltid fyllt 98 oktan selv på audi'ene mine.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alltid kjørt på 98 uansett ka bil jeg har hatt som går på bensin! Kjører på 98 på bilen min no 1.8t med chip å bensinforbruket er under 1liter på mila å da kjører ikke jeg som en kjerring heller :) overraskende kor lenge jeg kan kjøre på en tank egentlig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte opp de ~20 literne jeg hadde med 95 på tanken etter jeg chippet A6'en, og må si jeg merket stor forskjell på effekten fra 95 til 99 oktan. Forskjellen i veiledende pris er forøvrig 31 øre/liter hos Statoil, og DET er garantert så lite at du tjener det inn i redusert forbruk.

 

Si at du fyller 70 liter, og bilen bruker 0,8 på mila i snitt. Prisforskjellen blir da 21,70 kr på en tank, dvs 2.5%. Hvis forbruket går ned fra 0,80 til 0,78 så har du tjent inn prisforskjellen.

 

Eller sett med student-øyne: Bilen din har det bedre hvis du tar én shot mindre på byen, én gang, annenhver mnd, og fyller 98 for de sparte pengene ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.