Trenger litt teknisk hjelp/synspunkter(Audi 80 93mod)

Anbefalte innlegg

1.Har lagt merke til at når jeg står i kø og slipper ut clutchen for å gli de få centimeteren fremover så kommer det en dunkelyd i fra hjulene. Grunnen til at jeg sier hjulene er at det varierer i fra hvilket hjul det kommer fra. Hehe.. Kan det være slark i foringer som gjør dette?

 

Det skal være sagt at hjulene på bilen står på halv 8 for tiden. Skal ha firehjulskontroll på den når jeg får satt på senkefjærer bak, kan dette ha noe å si?

 

2. Det tar veldig lang tid før det kommer varme i luftdysene og når den kommer så smått så kommer og går den når den vil. noen som aner hva dette kommer av? EGR er fjernet og har blitt fortalt at dette kan ha litt med saken å gjøre. Men må nesten kjøre rundt i 20min før det begynner å komme litt varme. Hehe.. det er kaldt på vei til jobb det da det bare tar 15min. ;)

 

3. Også dette omhandler klimaanlegget. Når jeg endelig får den varm så hender det jo at man drar litt på. Da kjenner jeg som regel alltid en skikkelig gammel halvsvidd lukt inni bilen, noen som har vært borti dette før?

 

4. Reimene mine lager veldig mye lyd. De er begge skiftet for ikke så lenge siden, eller innen 1 år eller 2 tipper jeg. Kan det være slark som gjør dette? Bilen spiller nesten opp til sang når den startes kald. Hehe..

 

Setter pris på alle tips og hjelp! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har ikke jeg sånn kjempepeiling, men problem nr. 2 tror jeg kan være at kansje termostaten er gåen? Kan være jeg som tar helt feil, men meiner å huske at det var problemet i bilen til mamma en gang...

 

4. Du kan jo prøve å stramme reimene dine. Smøre de inn med kjøleveske har jeg hørt skal hjelpe, men det vil jo pipe igjen etter kort tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Termostaten ja.. Hmm.. det skulle jeg tenkt på. Kanskje derfor bilen aldri når 90grader? Hehe.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting er jo at dieselbiler generelt bruker lenger tid på å bli varm enn en bensin bil.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er sant nok. Og det vet jeg også om, har hatt mine del av dieselbiler opp gjennom årene, både gamle og nye. Hehe.. Men vet av erfaring at så lang tid som dette skal det ikke ta. Kommer til å skifte termostaten i første omgang å se om den gjør susen. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlig termostat i kombinasjon med at det er blitt ganske kaldt ute nå kan være problemet når det kommer til varme i bilen :) har selv merket at når motor har driftstemp. og jeg blåser ut sota, så utvikler motoren mer varme i varmeapp.. Kan det være en sammenheng mellom pådrag og temperatursvingninger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Dunkelyden kan være utslitte nedre bærearmsforinger (2 stk på hvert hjul). Hadde det på min 80 for en del år siden. Der kunne jeg stå og sparke relativt hardt på dekket og da så man at hjulet vibrerte frem og tilbake..: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Dunkelyden kan være utslitte nedre bærearmsforinger (2 stk på hvert hjul). Hadde det på min 80 for en del år siden. Der kunne jeg stå og sparke relativt hardt på dekket og da så man at hjulet vibrerte frem og tilbake..: smil :

 

Var det jeg også stod å tenkte på om det kunen være. Skal få sjekket disse etterhvert. :) Takk for innspill. :)

 

De foringene må vell presses inn ikke sant? Lettere å kjøpe hele bærearm hvis man får denne rimelig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det jeg også stod å tenkte på om det kunen være. Skal få sjekket disse etterhvert. :) Takk for innspill. :)

 

De foringene må vell presses inn ikke sant? Lettere å kjøpe hele bærearm hvis man får denne rimelig?

 

Ja, må presses inn. Fint å bruke ei sånn presse som står i stativ. Men er ofte litt styr å få pressa ut den gamle som sitter godt...bruke en propanbrenner el.lign for å varme den så gummien smelter..pleier løsne da.

Problemet er ofte å finne en hylse, pipe el.lign som ligger godt an mot flaten på selve bærearmen også få pressa ut/inn foringen. Skal jo heller ikke skade den nye. Er lett å bøye kantene på bærearmen rett rundt hullet der foringen sitter.

Så mye enklere å kjøpe hele bærearmen ferdig ja...hvis du ikke liker å plundre litt da..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bærearmene inkludert nye foringer bytta jeg før EU kontroll når jeg hadde bilen, så merkelig hvis de skulle tatt kveld allerede, noe som har løsna? Kan det være dårlige fjørbeinslager? Dårlige stabstagforinger? Løft bilen i en bukk på jobben din, så kan du feilsøke uten å fryse rævva av deg :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hva hvis jeg liker å fryse ræva av meg? Hehe.. Nei, er sant nok det.

 

De er byttet ja.. Da er jo det et punkt å stryke av lista.. Skal sjekke stabstagforingene når bilen skal på firehjulskontroll på mandag.

 

Fjørbeinslagerene så OK ut, men kan sjekke de en gang til når jeg skal sette på de nye fjørene bak. Blir vell skiftet uansett da regner jeg med. Hehe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, må presses inn. Fint å bruke ei sånn presse som står i stativ. Men er ofte litt styr å få pressa ut den gamle som sitter godt...bruke en propanbrenner el.lign for å varme den så gummien smelter..pleier løsne da.

Problemet er ofte å finne en hylse, pipe el.lign som ligger godt an mot flaten på selve bærearmen også få pressa ut/inn foringen. Skal jo heller ikke skade den nye. Er lett å bøye kantene på bærearmen rett rundt hullet der foringen sitter.

Så mye enklere å kjøpe hele bærearmen ferdig ja...hvis du ikke liker å plundre litt da..:)

 

Hadde ikke vært noe problem å få pressa dem ut ettersom jeg jobber i Møller, men nå fikk jo ekskludert de foringene da. Hehe.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiftet termostaten, fikk temperaturen korrekt igjen, men fortsatt ingen varme i bilen.. noen som vet hva det kan være annet som gjør det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiftet termostaten, fikk temperaturen korrekt igjen, men fortsatt ingen varme i bilen.. noen som vet hva det kan være annet som gjør det?

 

Luft i systemet? Tett register?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvluftende system trodde jeg? Ikke noe som tyder på tett register..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvluftende system trodde jeg? Ikke noe som tyder på tett register..

 

Skal ikke jeg si noe om, siden jeg ikke har noe grunnlag for å uttale meg om det. Men ville uansett ha prøvd å parkere bilen i en bratt bakke el.l. med fronten opp. Da vil vannet "renne" bakover i blokka/systemet og presse eventuell luft fremover/ut. Bilen må selvfølgelig gå på tomgang da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare å parkere motsatt vei når jeg parkerer hjemme. Hehe.. Skal prøve det i dag å se om det virker.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare å parkere motsatt vei når jeg parkerer hjemme. Hehe.. Skal prøve det i dag å se om det virker.. :)

 

Den bakken er bratt nok ja ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer å¨om kanskje varmeregisteret er litt tett.. Grunnen til at jeg tror det er at slangene fra radiatoren var pinnharde når bilen sviver. Tenkte å bare prøve å spyle gjennom den, kanskje også rense den, Hehe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.