Ladelampa kan komme og gå (Golf 3 1.9 tdi) hvordan få ut dynamoen?

Anbefalte innlegg

Her om dagen kom plutselig en lampe opp i dashen som jeg ikke likte.. Var batteriet(ladelampa) som kom på.. Dette var 300m fra huset.. Så kjørte hjem og stoppet, startet opp igjen, men lyste forstsatt like rødt.. Så stoppet jeg og lot den stå i 5minutter, for så og prøve igjen.. Da var lyset borte :)

MEN nå 3 dager seinere kom den på igjen :( Denne gang på vei til jobb, så måtte kjøre.. Stoppet flere ganger i busslommer etc for å se om den ble borte når jeg startet igjen, men uten hell.. Det som er rart er at ved dumper osv så går lampa bort for så og komme på med en gang igjen! : klø :

Når jeg kom fram til jobb stoppet jeg og prøvde å starte igjen, da var den borte!

Noen som vet hva det kan være?

børster, laderelé osv? Er midt i eksamenstiden så har egentlig ikke tid til å drive på i mange timer med feilsøking.. Så håper at noen har noen bra tips! :)

Kan nevne at alt av reimer etc ble byttet hos møller i februar i år samtidig som regreima ble bytta..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

setter en knapp på laderegulatoren;) billig og enkel ting å begynne med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vedder 100 spenn på at regulatoren er gåen. Sitter nede bak på dynamoen i to skruer. Enten Bosch, Valeo, eller Motorola. Koster noen få hundre, og byttes på noen minutter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men det høres jo veldig greit ut! Men kan man måle om den er gåen? eller er det bare begynne å bytte deler til alt er bra?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mål hvor mye dynamoen din lader. Den skal ligge på 13.5-14.5 V. Da eliminerer du om feilen ligger i ledningsnettet, eller i dynamoen/regulatoren. Få gjerne noen til å følge med på lampa på dashen, samtidig. Lader ikke dynamen så er det enkelt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var hos møller og hellanor i dag.. Begge skulle ha 600kr for denne delen..

hovwdiaudi.dk tar 200!

Får se om jeg bestiller fra danmark(Så kan jeg slenge med noe mer)

Men ser ut som jeg må av med div seksler for å komme til regulatoren..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Børstene på regulatoren som er rimelig slitte ja ;) HAdde samme problem på 200'n. Sørg for å kjøpe en 14.5V regulator... Ikke no mindre..

http://www.okonimo-deler.no tar 200kr også :)

Du må ha 14.4v på batteriet når den lader for at batteriet skal ha sjangs til å bli fullada... Ved 20grader vel å merke. Men om det er 14.2-14.5 nå går fint det også..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan sjekker man priser der? finner ingen ting jeg.. bare bestilling av deler..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan sjekker man priser der? finner ingen ting jeg.. bare bestilling av deler..

Har du sjekket hvilket merke du har? På golfen min måtte jeg ha Valeo. Denne var endel dyrere enn om jeg f eks måttet ha fra Bosch..Når du bestiller så skal det ikke være mulig å ta feil utifra hva slags dynamo du har: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da dukket lampa opp igjen :(

Laderegulator er bestilt, men ser ut som rulla til reima "hopper" innimellom.. Kan det være spennern til drivreima som er syndern? koster 1000kr så kjedelig å handle deler som ikke skyld i problemet..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen? haster litt da det er siste frist for å kunne få tak i den delen i morgen.. dvs hvis det er bestillingsvare hos mekonomen etc..

Møller hadde ikke.. tysklandsvare siden det var tomt :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da dukket lampa opp igjen :(

Laderegulator er bestilt, men ser ut som rulla til reima "hopper" innimellom.. Kan det være spennern til drivreima som er syndern? koster 1000kr så kjedelig å handle deler som ikke skyld i problemet..

Neppe reima. Satser på at det er regulatoren.

1000, spenn sier du, er det for regulatoren? Er'n laget av gull eller? Min Valeo-del kostet 300,-, og var forøvrig dyrere enn Bosch sin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme symptom på en golf 2, der var det dårlig kontakt mellom ledning og kabelsko til kontakt "D+" på dynamoen. Dette er ledningen som "slår på" magnetfeltet i dynamoen, som igjen sørger for at den kan lade. Dersom det er regulator er det ofte at ikke lampa vil lyse (etter erfaring på andre merker og min egen Audi i alle fall)

Derfor SJEKK LEDNINGER! kan være så enkelt at en ny kabelsko og 5 min jobb løser saken!

Grunnen til at jeg virkelig mistenker dette er at du nevner det blir forandring ved dumper. Akkurat likedan som vi hadde, og helt typisk for dårlig kontakt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er spennholdern til hjulet som koster 1000kr.. hjulet koster 650,-

regulatoren kostet 690,- :( Var spesiell del til bosch sin 120A dynamo.. Men den er i hus i hvertfall :)

men virker som hjulet hopper innimellom når jeg står på tomgang og kikker ned i motorrommet..

men som sagt, lampa blinker med dumpler osv..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tviler på at hjulet kan hoppe unna så lenge og langt at dynamoen skal slutte å lade. Rart om du ikke hadde lukta svidd reim da i alle fall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sant nok.. får bytte regulatoren først så ser jeg.. dynamoen spinner jo like mye uansett om den hopper..

da får jeg ta en tur i garasjen til onsdag.. (syk unge så dårlig med mekke tid før det)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sant nok.. får bytte regulatoren først så ser jeg.. dynamoen spinner jo like mye uansett om den hopper..

da får jeg ta en tur i garasjen til onsdag.. (syk unge så dårlig med mekke tid før det)

Er ikke rare mekkinga å bytte regulatoren. Det tar 10-12 minutter det, i passe slækk tempo: sove :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke rare mekkinga å bytte regulatoren. Det tar 10-12 minutter det, i passe slækk tempo: sove :

høres bra ut :) men tar det når jeg bytter ALT i forstillinga, vannpumpe, blokkerer EGR, større turbo og dyser :)

Like greit mens jeg først må i garasjen ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir nok bra når du får på ny regulator... Garantert;) Hvor stor regulator ble det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hiver meg på denne da etter jeg har samme problem som trådstarter. Jeg kjørte hjem fra jobb i går da jeg plutselig så at ladelampen lyste på min golf 1.4 96mod.

Den lyste ikke jevnt,ble litt svakere lys på den og så kom den sterkere tilbake. Neste dag når jeg startet bilen, lyste den ikke.

Etter 10 min med kjøring, begynnte den å lyse igjen. Kan det være regulatoren her og?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var hos møller og hellanor i dag.. Begge skulle ha 600kr for denne delen..

hovwdiaudi.dk tar 200!

Får se om jeg bestiller fra danmark(Så kan jeg slenge med noe mer)

Men ser ut som jeg må av med div seksler for å komme til regulatoren..

600 kr for regulator til en Bosch dynamo? Sist jeg skiftet dette (sommeren 2009) betalte jeg 150 kr +/- for en 15V regulator på BilXtra..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

600 kr for regulator til en Bosch dynamo? Sist jeg skiftet dette (sommeren 2009) betalte jeg 150 kr +/- for en 15V regulator på BilXtra..

er veldig spesiell del visst nok da det ikke er en standard bosch dynamo..

ikke vet jeg, men det var det de sa..

men var bare 14V så jeg..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenkte jeg skulle få byttet laderegulatoren, siden det bare var noen minutters jobb.. men det gjelder IKKE på min type/bil..

Dynamoen må av bilen for å få av dekselet :(

men er en rar festeanordning på spennrulla på min bil

Hjulet er festet til en stang som går til spennanordningen, men det er presset på en slags måte..

Morro :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette er morroa..

Hvordan få del 6 og 8 fra hverandre? virker som de sitter presset..

dynamo.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.