Ladelampa kan komme og gå (Golf 3 1.9 tdi) hvordan få ut dynamoen?

Anbefalte innlegg

Kjøpte du kun 14V eller hadde du kun 14v?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja på begge :) handlet 14V og er 14v org..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

14v regulator holder det, er bare japse biler som SKAL formodning ha ladespenning på 14,5-14,8 typisk japse.

 

Dette gjelder hvis du har den øverste patenten.

Og løsne reimstrammeren på din bil er veldig lett, finn deg en grov lang skruetrekkker (slik som man bryter med , eller har du ikke det kan du bruke et brekkjern)

Du bare løsner bare bolt 14,13 også bryter du dynamoen nedover mens du tar av reima, kan også være veldig greit og fjerne bolt nr 14 helt, da får du benna dynamoen lenger ned og enklere og ta av reima.

Du bare bryter mellom dynamo braketten og huset på dynamoen ved den øvre bolten.

Så etter reima er av kan du bare skru løs dynamoen og ta den ut.

 

Har du den nederste trenger du egentlig spesial verktøy som passer inn på armen til spennrulla, men

ved litt oppfinnsomhet for du nok benda den nedover og får vippet av reima.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er den nederste jeg har :( uansett hvordan jeg bente på rulla så var reima like trang :(

 

men er ikke mulig å løsne 6 og 8 fra hverandre? eller er det det man må ha spesialverktøy til?

skal det brukes på nr 6 som kommer ut på baksiden av 8 eller på framsiden mot hjulet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

14v regulator holder det, er bare japse biler som SKAL formodning ha ladespenning på 14,5-14,8 typisk japse.

 

Hah javel.. Er ikke spesielle batterier på japsebiler.. Et vanlig batteri MÅ ha 14.4 ved 20 grader for å bli fullt.. Jo kaldere, jo mer V..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

14v regulator holder det, er bare japse biler som SKAL formodning ha ladespenning på 14,5-14,8 typisk japse.

 

Dette gjelder hvis du har den øverste patenten.

Og løsne reimstrammeren på din bil er veldig lett, finn deg en grov lang skruetrekkker (slik som man bryter med , eller har du ikke det kan du bruke et brekkjern)

Du bare løsner bare bolt 14,13 også bryter du dynamoen nedover mens du tar av reima, kan også være veldig greit og fjerne bolt nr 14 helt, da får du benna dynamoen lenger ned og enklere og ta av reima.

Du bare bryter mellom dynamo braketten og huset på dynamoen ved den øvre bolten.

Så etter reima er av kan du bare skru løs dynamoen og ta den ut.

 

Har du den nederste trenger du egentlig spesial verktøy som passer inn på armen til spennrulla, men

ved litt oppfinnsomhet for du nok benda den nedover og får vippet av reima.

 

Ideelt sett skal du ha 14,4V ladespenning inn på batteriet, så en 14V-regulator holder absolutt ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Behovet for ladespenning avgjøres av batteriet, og batteriet er identisk uansett hvor bilen kommer fra. Ladespenning på 13-tallet vil aldri lade batteriet fullt med mindre man bor i tropiske strøk, og følgene blir batterier som må skiftes med få års mellomrom og startproblemer vinterstid fordi batteriet aldri blir mer enn 60-70% fulladet og etterhvert blir ødelagt av dette. Ladespenning på 14,4 volt ved 20 grader, høyere ved lavere temperatur er ideelt, og en 14V-regulator gir normalt ikke 14V ladespenning engang, så det er ganske enkelt for dårlig.

 

At mange japanske biler har over 14,5 volt ladespenning er det som er grunnen til at de rett og slett har mye mindre strømproblemer vinterstid, at batterier gjerne holder ti år og at lyset generelt er mye bedre. Det er rett og slett jevnt over et mye bedre elektrisk anlegg i mange japanske biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hah javel.. Er ikke spesielle batterier på japsebiler.. Et vanlig batteri MÅ ha 14.4 ved 20 grader for å bli fullt.. Jo kaldere, jo mer V..

 

Trur du jeg er helt grønn eller? Det var satt litt på spissen hvis du ikke skjønnte det....: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er den nederste jeg har :( uansett hvordan jeg bente på rulla så var reima like trang :(

 

men er ikke mulig å løsne 6 og 8 fra hverandre? eller er det det man må ha spesialverktøy til?

skal det brukes på nr 6 som kommer ut på baksiden av 8 eller på framsiden mot hjulet?

 

Du skal IKKE løsne 6 og 8 fra hverandre, på Møller har dem en spak som man setter på staget som går til

løpehjulet, da får du bendet det nedover og får vippet av reima.

Har du en grov vannpumpe tang el.lignende så gjør den samme nytta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette er morroa..

 

Hvordan få del 6 og 8 fra hverandre? virker som de sitter presset..

 

dynamo.jpg

 

hæ? Hva er dette for slags svada da? Merklig at Tyskerne skal bygge flere hundre varianter av samme sak alltid. Skulle tro de gikk på ecstasy hele gjengen. Helt seriøst, så har jeg knapt nok opplevd ett eneste motorrom som har vært likt fra den ene bilen til den andre.: dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hæ? Hva er dette for slags svada da? Merklig at Tyskerne skal bygge flere hundre varianter av samme sak alltid. Skulle tro de gikk på ecstasy hele gjengen. Helt seriøst, så har jeg knapt nok opplevd ett eneste motorrom som har vært likt fra den ene bilen til den andre.: dum :

 

Det er nok de samme folka som finner på boltsirkler og navåpninger. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trur du jeg er helt grønn eller? Det var satt litt på spissen hvis du ikke skjønnte det....: klø :

 

Neida, ikke helt grønn. Men lysegrønn, siden du mener at 14v holder ;):P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men fått den ut nå :) løsnet bare 11 og 16 så var det ikke noe mothold i spenndelen(8) så da løsnet reima med en gang.. blir værre å presse den på plass :) men det ordner seg vel :)

 

Men skal hjulet på dynamoen være løst? dvs sviver lettere enn dynamoen går rundt? er det kanskje det som er feilen med ladinga? MORRO! :(

 

 

edit: og det er fryktelig mange tagger(ikke 12 kant) for å kunne stramme det på noen måte..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok mulig du har frihjul på dynamoen din, spesialverktøy der også.

Både VAG og MB har dette verktøyet på sine verksted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det var jo veldig morro det her skulle være da :( så det hjulet skal ikke vare lettere enn dynamoakslingen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er verktøyet til frihjulet ditt

dynfri.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet du tilfeldigvis hvor man får kjøpt slik?

 

men det hjulet skal ikke være løsere enn akslingen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter ikke regulatoren p åbaksiden, altså motsatt side av hjulet ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jo.. men reima driver jo akslingen.. og hjulet som reima går på er "løs" fra akslingen.. dvs den sviver raskere enn akslingen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

japp! Deilig det med slike deler som ryker.. som krever spesial verktøy :(

 

og alt er stengt i nyttårshelgen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

japp! Deilig det med slike deler som ryker.. som krever spesial verktøy :(

 

og alt er stengt i nyttårshelgen..

 

Er sånn det er, alltid noe mer som ryker når en holder på i helga eller noe sånt :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I know! Men typisk at det er slike "billige" ting som ryker... også rett etter jul : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen som vet hvor man kan kjøpe slik spesialverktøy? kan wurth ha det, eller kun hazet?

 

edit: Vil noe av dette passe?

http://www.biltema.no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Spesialpipesett-for-dynamo/

 

og det hjulet skal ikke spinne rundt, og akslingen nesten ikke bevege seg? Står at det er fri hjul, men får være grenser på hvor mye frihjul det skal være..?

 

kjedelig å bruke ennå mer penger på noe som ikke er feil.. havner på 2000,- totalt for å få den til å lade igjen(hvis det siste er feilen)

 

 

Ny koster ikke mer enn ca 6500,-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.