Korrekt montering av fjærbeinsforing a4b5

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har fått etter en stygg følelse at jeg har muligens gjort noe feil når jeg monterte mitt supersport senkesett. Dette gjelder foran. Tror ikke foringen/lageret sitter riktig/godt nok på.

Så vil gjerne sjekke litt her før jeg står der med demperne av bilen igjen.

Da jeg kjøpte nye foringer tok jeg ingenting fra de gamle. Ble det gjort en feil her?

Det jeg gjorde var:

-Slapp fjær over demperen

-Tok på foringen og mutteren lett på slik at fjæren lå i sporet. Men det var her jeg stusset litt. Rart at ikke foringen skulle hvile på noe. Var liksom ikke noe fastsatt høyde den skulle hvile på?

Fikk fjæren i spenn og strammet mutteren på demperen slik at foringen festet seg. Men her synes jeg at det var litt mye slakk i forhold til de originale. Men tenkte da ikke noe mer over det.

Trenger litt hjelp her...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel mange som har gjort denne jobben på disse bilene?

Spørsmålet er vel hva tok dere med fra de gamle demperne framme?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker ikke helt men meiner på det skal ligge ei skive mellom demper å foringen. Viktigste er at du får strammet helt opp vist ikke så får du en slik dunke lyd som du muligens har no..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er som sagt tidligere . Det skal ligge en skive på demperen før du slipper topplageret på. Jeg har Supersport på min . Der er alt skrudd slik det skal, men har fortsatt dunkelyd. Byttet alt men til ingen nytte. Min teori er at sålenge man ikke slipper bilen ned til håpløse høyder så vil fjærene bli presset sammen . Ved kjøring så vil disse slå imot hverandre. Er vel sagt tidligere at Supersport ikke er beregnet for a4 eller så og si normale høyder. Er fornøyd foruten denne ulyden ....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå demontert den ene originale demperen. Og som dere sa. Det ligger en skive å hviler på "stangen" før lageret settes på.

Men om jeg husker riktig så er det vel ikke en slik "hylle" denne skiven kan hvile på supersport settet? Gjengene ebbet vel bare ut. Eller husker jeg helt feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Monterte mitt på i julen og har ikke den dunkelyden, men jeg fikk en gummi and lyd som er verre enn verst...

Leste feil, jeg monterte autostyle....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supersport på en a4b5? Gummiand lyder? Altså pipelyder? :-) Eller gummignukkingslyd?

Hvordan gjorde du det med monteringen av den skiven som skal på "stangen" før foringen. Hviler den på noe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt å se at det ikke bare er jeg som sliter med forstillingen på B5en.

 

Monterte Supersport justerbart i høst sammen med komplett forstillingssett, og fikk en veldig knirking på venstre side.

 

Det er toppforingen som knirker mot "domen" på topplokket som holder de øvre armene. Jeg byttet denne foringen og lyden gav seg for en ukes tid, men så kom den tilbake.

Teorien min er at det er dette "lokket" som er skylda i mine problemer. Skal se om jeg får byttet dette, med mindre det er andre som har gode forslag ?

 

Jeg fikk ingen "klunking" etter monteringen, men husk at jeg bytte alle ledd og med et hardere senkesett vil man bedre merke en slitt forstilling enn man vil med en org sofa fjæring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lenge leve sofafjæring og slitte bærebruer! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg og byttet hele forstillingen. Inkludert nye fjærbeinsforinger. Men kanskje du kan svare på om du tok med den lille skiven fra de gamle demperne? Jeg husker rett og slett ikke om det var mulighet til det. Kjedelig å skru det av igjen uten vits.

 

Angående den knirkingen kan det vel kanskje funke med noe fett imellom. Har og den gummiknirkelyden fra toppen. Høres godt om jeg åpner panseret og gynger bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg flytta den over ja, var ikke noe problem å montere den.

 

Har prøvd det også, smurte hele foringen godt inn med grease og monterte igjen, tok en uke så knirka det like ille som tidligere. Men det knirker bare på ventstre side, har ikke hørt noe lyd fra høyre side. Her står fortsatt org foring i uten noen form for smøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. Takker for svar. Får prelle det av igjen til helgen da og montere den lille skiven. Tror det er det som gjør at det dunker. Tingene sitter ikke skikkelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med at det er den toppforingen som knirker hos meg og da dette kom etter demperbyttet...

sliter med på begge sidene, men er verst på høyre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde mye knirk på høyre side, merket det dobbelt så godt om det var en tjukkas som satt på med meg. Men det ser ut til å ha bedret seg over tid...

Hadde veldig klunking når jeg først monterte, men da var det en mutter som ikke var tight nok, så det ble fikset.

Viktig å føre alt man kan over når man bytter understell.. husker ikke alle delene i hodet nå, men jeg husket iallefall den store skiven.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.