#1 Skrevet Desember 16, 2009 Hei! Har orginalt xenon i nærlysene på bilen min, men syns det er svakt lys i de igrunn. Spesielt når det er vått ute. Vil det hjelpe om jeg bytter pærer? Har ingen anelse om de er byttet noen gang. Har egentlig alltid vært sånn trur jeg men det er kanskje sånn de er? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 16, 2009 Hjelper ofte og bytte pærer ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 17, 2009 Linselys (som er standard på xenon nærlys) har dårligere lysflate rett foran bilen enn standard reflektorer. Dette er fordi alt lyset skal ut gjennom den lille linsa i motsetning til en stor reflektor som sprer lyset med en gang. Dette merkes veldig godt når asfalten er ny (sort) eller våt. Det blåvite lyset som er i xenon gjør også at du ikke ser det reflekterte lyset så godt som vanlig (gult) halogenlys. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 17, 2009 visst ikke pærene dine er byttet siden bilen var ny så anbefaller jeg deg å bytte. og når du først skal gjøre dette så sett inn 6000K (dette gir et bedre lys og du trenger bare å bytte pærene alt annet funker som det er) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 19, 2009 Ok, så det er kun pærene jeg trenger bytte da? Noen her som vet om jeg har D1 eller D2 pærene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 19, 2009 Ok, så det er kun pærene jeg trenger bytte da?Noen her som vet om jeg har D1 eller D2 pærene? Denne bilen kan det sitte både D1s og D2s pære på. Så anbefaler og sjekke hva du har. I tilfelle ta ett bilde av den og legg det ut her så får du svar. Anbefaler også 6000K hvis du skal ha best mulig lys. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 20, 2009 Vel, vet ikke om de har hatt samme problemet her i europa som i usa, men jeg har i hvert fall fått godkjent nye lykter til min. http://www.lemonauto.com/complaints/audi/a4.htm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 20, 2009 (endret) anbefaller jeg deg å bytte. og når du først skal gjøre dette så sett inn 6000K (dette gir et bedre lys og du trenger bare å bytte pærene alt annet funker som det er) Anbefaler også 6000K hvis du skal ha best mulig lys. Høyere Kelvin betyr høyere fargetemperatur, ikke økt styrke eller lyseffekt. Øyets evne til å sanse er best ved fargetemperaturer mellom 3800k og 5500K. En pære på 4100K avgir ca. 3200L, mens en pære på 6000K avgir ca. 2800L. Ved fargetemperatur over 5750K blir øyets evne til sanse betydelig dårligere, spesielt dybdesyn svekkes. Over 6000K så svekkes mengden lys betraktelig, 8000K avgir da ca. 2500L, og en på 10000K avgir 2200 noe som er ca. det samme som en bra halogenpære. At det oppfattes som om 6000K+ gir mer lys har med lysets bølgelengde å refleksjon å gjøre. I det synlige spekteret av lys(Rød, oransje, gul, grønn, blå, lilla og indigo) har blå og lilla kortest bølgelengde og sprer seg derfor mest, derfor oppfattes f,eks himmelen som blå. Disse bølgelengdene gjør samme funksjon i øyet, de sprer seg og gjør at øyets evne til å fokusere blir dårligere, i tillegg gjør den korte bølgelengden at andre bilister oppfatter lyset som mer forstyrrende. Hadde 6000K vært det ideelle lyset når det er mørkt ville en nok sett flere gatelys med tilnærmet samme fargetemperatur, derimot brukes det enten Natriumlamper som lyser gult(3000K) eller lysstoffrør som lyser hvit(4700K) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 20, 2009 Høyere Kelvin betyr høyere fargetemperatur, ikke økt styrke eller lyseffekt.Øyets evne til å sanse er best ved fargetemperaturer mellom 3800k og 5500K. En pære på 4100K avgir ca. 3200L, mens en pære på 6000K avgir ca. 2800L. Ved fargetemperatur over 5750K blir øyets evne til sanse betydelig dårligere, spesielt dybdesyn svekkes. Over 6000K så svekkes mengden lys betraktelig, 8000K avgir da ca. 2500L, og en på 10000K avgir 2200 noe som er ca. det samme som en bra halogenpære. At det oppfattes som om 6000K+ gir mer lys har med lysets bølgelengde å refleksjon å gjøre. I det synlige spekteret av lys(Rød, oransje, gul, grønn, blå, lilla og indigo) har blå og lilla kortest bølgelengde og sprer seg derfor mest, derfor oppfattes f,eks himmelen som blå. Disse bølgelengdene gjør samme funksjon i øyet, de sprer seg og gjør at øyets evne til å fokusere blir dårligere, i tillegg gjør den korte bølgelengden at andre bilister oppfatter lyset som mer forstyrrende. Hadde 6000K vært det ideelle lyset når det er mørkt ville en nok sett flere gatelys med tilnærmet samme fargetemperatur, derimot brukes det enten Natriumlamper som lyser gult(3000K) eller lysstoffrør som lyser hvit(4700K) Dette er mye mulig. Men så lenge jeg får mere/ ser bedre med 6000K. og denne oppfatningen er det mange som har, så syntes jeg dette er bra. Vet flere som har byttet ut org. pærer med 6000K og de er storfornøyde med lyset de får etterpå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 20, 2009 Dette er mye mulig. Men så lenge jeg får mere/ ser bedre med 6000K. og denne oppfatningen er det mange som har, så syntes jeg dette er bra. Vet flere som har byttet ut org. pærer med 6000K og de er storfornøyde med lyset de får etterpå. Da kan man jo lure på hvorfor alle bilprodusentene installerer pærer i området 4000-4500k, og ikke ca 6000k? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 20, 2009 Da kan man jo lure på hvorfor alle bilprodusentene installerer pærer i området 4000-4500k, og ikke ca 6000k? Helt sikkert en grunn for det ja. Jeg snakker bare av egen erfaring og hva jeg har hørt av de som jeg har pratet med som har byttet ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 21, 2009 er endel arbeidslys som leveres i 8000K, litt rart det også da siden det optimale skal ligge rundt 4-5000K. har ei slik 8000K lampe selv, og den lyser vanvittig godt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...