Anbefaling på olje til T5 174TDI

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt og spurt litt rundt om, for å få en konkret anbefaling på olje til min 2007 Transporter 2,5 174TDI.

 

1) Det jeg har skjønt så langt, er at oljen skal oppfylle VW-norm 506.01, som er longlife-olje for pumpedyse-diesel - R5 og V10 TDI.

 

2) Jeg skal absolutt ikke kjøre noe longlife-intervaller på denne - og regner med å bytte i hvert fall hver 10.000km, så dette må hensyntas dersom det utgjør noen forskjell mht. hvilken olje man ender opp med å anbefale.

 

3) Bilen er chippet.

 

 

Ut ifra ovenstående opplysninger - er det noen som har noen konkrete oljer å anbefale? Ikke heng dere opp i at 10.000km er oftere å bytte enn nødvendig. Hyppige oljeskift ser jeg på som en billig forsikring... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Takker! Denne var i utgangspunktet veldig oversiktlig og fin! : ja :

 

Når jeg legger inn bilens spesifikasjoner, så får jeg f. eks. opp Castrol EDGE 5W-30. Castrol har jeg meget god erfaring med fra før av, så denne kunne jeg godt tenke meg å bruke.

 

Derimot så står det under oljens spesifikasjoner at den har VW spesifikasjon 504.00 og 507.00, ikke 506.01 som jeg har fått opplyst at min skal ha. Jeg har ikke peiling på dette, så jeg vet ikke om noen kan gi meg et svar på om dette har noe å si eller ikke? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du Dieselpartikkelfilter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du Dieselpartikkelfilter?

 

Jepp... Endrer det på noe? :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp... Endrer det på noe? :o

 

Da må du ha olje som er godkjent for longlife-intervall selv om du kjører 10k...:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må du ha olje som er godkjent for longlife-intervall selv om du kjører 10k...:)

 

Aha! Da er vi inne på et spor...

 

Men ingen som har noen konkrete tips? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mobil 1 ESP formula 5W-30 er en god olje da..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp en Castrol 507.00 olje;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp en Castrol 507.00 olje;)

 

Som jeg antydet i post #3, så har jeg en forkjærlighet for Castrol-oljer, så jeg ble litt happy da jeg så at den ble anbefalt i forhold til den basen som Heine postet.

 

Men det gjør altså ikke noe å bruke en 507.00, når den visstnok skal ha 506.01 altså? Jeg har ikke filla peiling på hva dette egentlig betyr i praksis engang, jeg... :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg antydet i post #3, så har jeg en forkjærlighet for Castrol-oljer, så jeg ble litt happy da jeg så at den ble anbefalt i forhold til den basen som Heine postet.

 

Men det gjør altså ikke noe å bruke en 507.00, når den visstnok skal ha 506.01 altså? Jeg har ikke filla peiling på hva dette egentlig betyr i praksis engang, jeg... :o

 

R5 TDI motorene skal ikke ha vanlig longlifeolje nei..husker det var noe spesiellt med de.. mulig det var 506.01 ja..: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

R5 TDI motorene skal ikke ha vanlig longlifeolje nei..husker det var noe spesiellt med de.. mulig det var 506.01 ja..: klø :

 

Det gjelder ikke alle R5 motorene, var kún de første modellene om jeg ikke husker totalt feil.

Må innrømme at jeg plutselig ble litt usikker så kan sjekke det i servicenormene på jobb i morgen;)

 

Har du motorkoden på denne bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det gjelder ikke alle R5 motorene, var kún de første modellene om jeg ikke husker totalt feil.

Må innrømme at jeg plutselig ble litt usikker så kan sjekke det i servicenormene på jobb i morgen;)

 

Har du motorkoden på denne bilen?

 

Fannt noe på ett forum:

 

A forum member here did some detailed research on the differences between 506.01 and 507.00, and he came to the conclusion that 507 was a better oil than 506.01 (better wear resistance, more suitable viscosity amongst other things).

 

So this leads me to believe that even if the very early R5 engines actually do require 506.01 oil and that 507 isn't suitable (and I'm not really convinced of this), the 2005 and later engines will be better off running on 507, regardless of whether they happen to have been fitted with a DPF or not.

 

Med andre ord på R5TDI motorer etter 2005 er det best med 507.00 olje;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det gjelder ikke alle R5 motorene, var kún de første modellene om jeg ikke husker totalt feil.

Må innrømme at jeg plutselig ble litt usikker så kan sjekke det i servicenormene på jobb i morgen;)

 

Har du motorkoden på denne bilen?

 

Det hadde vært storveis! :)

 

Motorkoden så jeg oppgitt et sted til "AXE/BPC", hvis det kan høres vettugt ut? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fannt noe på ett forum:

 

A forum member here did some detailed research on the differences between 506.01 and 507.00, and he came to the conclusion that 507 was a better oil than 506.01 (better wear resistance, more suitable viscosity amongst other things).

 

So this leads me to believe that even if the very early R5 engines actually do require 506.01 oil and that 507 isn't suitable (and I'm not really convinced of this), the 2005 and later engines will be better off running on 507, regardless of whether they happen to have been fitted with a DPF or not.

 

Med andre ord på R5TDI motorer etter 2005 er det best med 507.00 olje;)

 

Se der, ja... Da begynner vi jo i så fall å bli enige, høres det ut som... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hadde vært storveis! :)

 

Motorkoden så jeg oppgitt et sted til "AXE/BPC", hvis det kan høres vettugt ut? :P

 

AXE høres ut som motorkoden ja;)

Gir deg en tilbakemelding i morgen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

AXE høres ut som motorkoden ja;)

Gir deg en tilbakemelding i morgen!

 

Gjør gjerne det, så ser vi om det rimer sett opp imot det Vegard fant ut her. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør gjerne det, så ser vi om det rimer sett opp imot det Vegard fant ut her. :)

 

AXD, AXE og BLJ skal ha 506.01 MEN, T5 med partikkelfilter skal ha 507.00

Så jeg tolker det som at har du en AXE med partikkelfilter bruker du 507.00;)

 

Du er sikker på at du har DPF?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

AXD, AXE og BLJ skal ha 506.01 MEN, T5 med partikkelfilter skal ha 507.00

Så jeg tolker det som at har du en AXE med partikkelfilter bruker du 507.00;)

 

Du er sikker på at du har DPF?

 

 

Takker!

 

Jeg TRODDE i hvert fall jeg hadde DPF. Har forsøkt å få tak i noen på et Møller-verksted i Vestfold via sentralbordet nå i en halvtime for å få bekreftet dette, men etter masse setting frem og tilbake uten at noen tar telefonen noe sted, så blir det brutt, så det var enklere sagt enn gjort.

 

Jeg har i hvert fall utstyrskoden "7GG" på lappen i serviceheftet på bilen. Jeg innbilte meg at det er koden for DPF, men det er mulig jeg er feil-informert? :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått bekreftet at det ER DPF på bilen, så da har vi jo allerede fastslått at 507.00 blir fasiten! :)

 

HJERTLIG takk til både Heine, Tor og Vegard for bistand til å finne ut av dette! Knallbra, gutta! : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.