Sentrallåsproblemer på Polo, får ikke åpnet dørene

Anbefalte innlegg

Hei

Har nettopp kjøpt meg 2000 VW Polo, og etter batteribytte oppfører denne seg litt merkelig. Sentrallåsen er veldig vrang. På vei til jobb i dag åpnet jeg bilen med fjernkontrollen, og den blinket med lysene og jeg kom inn i bilen på førersiden. Dama kom ikke inn i døra på passasjersiden, så jeg forsøkte å åpne den innenfra. Det funket ikke. Eneste døra som lot seg åpne innenfra var bakdøra på førersiden, der jeg endte opp med å måtte krabbe ut når jeg endelig kom meg på jobb. Jeg tenkte jeg skulle ta med vakumpumpa inn på jobb for å se om den var fuktig/ødelagt, men kom ikke inn i bagasjerommet. Har hatt problemer med denne på en tidligere bil, men da var symptomene annerledes.

Hovedpunkter:

* Nytt batteri

* Fjernkontrollen fungerer

* Noen av dørene kan ikke åpnes innenfra

* Noen av dørene kan ikke åpnes utenfra

* Hvilke dører som har problemer varierer

Noen tips? Har batteribyttet gjort noe rart?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering: Kun bakdøra på førersiden kan åpnes. Selger sa noe om en noe i dørlåsen som måtte byttes, og etter det jeg har lest på forumet er det en microbryter som jeg må bytte. Hvordan i huleste kommer jeg til denne hvis jeg ikke får opp døra?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, da går nok heller dørtrekket ;)

Vil dørhåndtakene fungere som normalt hvis jeg kobler av batteriet? For nå møter jeg ingen motstand i det hele tatt når jeg tar i døra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan jo bare være fukt i dørlåsen, også har den fryst? Er det ikke kaldt der for tiden?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få tatt en diagnosescan for å finne mulige feil.

Tror at dørlåsene er elektrisk styrt (som på golf IV/bora) så uten batteri så får du verken låst eller låst opp bilen.

Hvis låsene er frosset så vil du høre at det klikker i døra uten at pinnene inne løfter seg.

Prøv å tine opp låsen med hårføner fra utsiden og lås opp med nøkkelen. (fordel om du kan stå inne/varmt)

Edit. ser at disse bilene har vacumstyrte låser og hvis en lås sitter fast så får ikke pumpa riktig signal for åpning/lukking.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den tappen som holder døren lukket kan fryse. Da nøtter det ikke ta i handtaket, og låspinnen beveger seg som den skal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skjedde plutselig nå som det ble kaldt, så mulig dere er inne på noe. Men rart at tre av dørene fryser samtidig? Og bakluka.

Dørpinnene går forresten opp normalt. Men dørhåndtakene går alt for lett, ingen motstand når jeg prøver å åpne. Heldigvis en dør som funker, så kommer meg inn og ut av bilen. Bare synd det ikke er førerdøra :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har to slike.. Mine løser seg opp når jeg har kjørt i ca 15 min med full varme i bilen. Hvordn fungerer det for deg?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har funnet frem noen tegninger nå.

Så da ser du kanskje hvor feilen kan ligge.

Ps. 2000 mod polo har to versioner av låser foran så jeg har tatt med begge.

862300 Polo CENTRAL LOCKING SYSTEM FOR TAILGATE AND FUEL FILLER FLAP-0.PDF

862300 Polo CENTRAL LOCKING SYSTEM FOR TAILGATE AND FUEL FILLER FLAP-1.PDF

862300 Polo CENTRAL LOCKING SYSTEM FOR TAILGATE AND FUEL FILLER FLAP-2.PDF

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frosne låser på Polo er da ingen nyhet! Det finnes en mod på det, man skal lage en bøy på ei fjær i låsekassa. Mener å huske at frosta presser et stag utav posisjon sånn at det ikke nytter å åpne med hverken håndtaket på utsida eller innsida. Min frøys på den måten, og der var det også sånn at venstre bakdør var den eneste som lot seg åpne, parkerte stort sett bilen uten verdisaker og lot bakdøra stå ulåst om vintern ;) hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange takk! Har bare kjørt fra Oslo til Ski, så har ikke fått bilen skikkelig varm inni. Fikk handlet julegaver og åpnet bagasjerommet og lagt dem inn, men når jeg kom hjem igjen var bagasjerommet også frosset fast :P

Burde det ikke vært en DIY på et så vanlig problem? Skal jeg se om jeg får lagd en? Kommer isåfall opp i løpet av året en gang.

Edit: Låseolje i dørlåsene før jeg vasker den neste gang hjelper ganske mye :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.