Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en AAN S6 som jeg har hatt litt problemer med angående frostvæske og temperatur.

 

Startet for noen måneder siden. Var hyppig plaget med at frostvæske-slangene i motoren begynte å lekke. Byttet da et par slanger som lakk, med helt nye orginale slanger. Funket greit en stund, men igår kveld mens jeg var ute å kjørte, begynte det plutselig å ryke no så ut av helvete i motoren. Stoppet direkte, og fant ut at det sprutet frostvæske fra bl.a undersiden av frostvæske-beholderen. Så ikke om det sprutet fra noen slanger, men det sprutet ihvertfall fra undersiden av beholderen der som termostaten sitter. Kan dette være at termostaten er defekt? Evt. andre ting?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er lokket på ekspansjonstanken tett...de pleier på byne å lekke hvis bilen har kokt en gang...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kunne se ut som om det spruta fra lokket også. Kan prøve å skru det til ekstra idag og sjekke om termostaten sitter ordentlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nytter ikke...sitter en overtrykksventil i lokket som er ødelagt når den koker første gangen...møller å kjøp nytt...er ikke mange kronene..=o)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et par muligheter: Unormalt trykk pga bobling i ekspansjonstank som følge av defekt toppakning eller som følge av lite kjølevæske slik at det koker i det øvre skiketet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar. Da er det til Møller imorra og kjøpe både nytt lokk og termostat :) satser på at det ordner seg. noen som vet ca. hvor mye disse tingene koster?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Scannet bilen min med VAG-COM mens jeg kjørte meg en tur nå, og da kom det opp:

 

Engine Coolant Temperature Sensor (G62), og noe med short ground eller noe. Antar at dette er termostaten? Hvor sitter denne egentlig? Skal jo på møller imorra å kjøpe ny uansett, men har aldri byttet denne før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Scannet bilen min med VAG-COM mens jeg kjørte meg en tur nå, og da kom det opp:

 

Engine Coolant Temperature Sensor (G62), og noe med short ground eller noe. Antar at dette er termostaten? Hvor sitter denne egentlig? Skal jo på møller imorra å kjøpe ny uansett, men har aldri byttet denne før.

 

G62 er ikke termostaten..det er vanntempsensoren til motronic`en..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Men ettersom det er denne som kom opp som feil i vag-com, er det vel denne som kødder det til for meg? Denne jeg bør bytte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter det det VAG-COM`en sier er den defekt ja..men hva viser instrumentet da? blir den varm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Defekt termostat er ikke spesielt uvanlig på disse motorene. Den sitter der nedre radiatorslange går inn på motoren - "under" servopumpen omtrent. Temperaturviseren skal gå opp til rett under 90 grader og ligge stabilt der under normal kjøring, uansett by eller landevei. Går den opp på tomgang og ned når man kjører er det 99% sikkert defekt termostat, løfter den seg aldri i det hele tatt er det gåen sensor til instrumentet. (og når man får fikset den avdekker kanskje det gåen termostat også)

 

G62 er til motorstyringen og har ingenting med instrumentet å gjøre. Sjekk kontakten, mål sensoren og evt. bytt den.

 

Du har ikke hatt så tynn blanding med kjølevæske på motoren at det har frosset i slanger/radiator under kjøring, og derfor det begynte å lekke/sprute/dampe nå i kulda?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

veit at G62 ikke har noe med instrumentet å gjøre, men om tempen ikke er bra heller er det nok lurt å bytte både G62 og termostaten når du først er i gang.. :-) sliter unødvendig mye på motoren ved å kjøre med for lav temperatur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det at G62 er vanntemp-føler, passer jo midt i blinken med det som har vært problemet med den bilen da. At den stadig har kokt over og "fått" slanger til å lekke. Har ikke hatt noe problem med den igår eller idag, og vanntempen går relativt fort opp til 90+ grader,men den er rett over 90, og ikke rett under. Oljetempen går sakte men sikkert opp dit den skal være. Men om jeg kjører småkjøring i rykk og napp, så (pleide den ihvertfall) begynner den ofte å pipe om lite frostvæske. Jeg stopper bilen, går ut og sjekker, og det spruter evt. fra en slange eller, lokk, o.l.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

G62 er til motorstyringen og har ingenting med instrumentet å gjøre. Sjekk kontakten, mål sensoren og evt. bytt den.

 

Hva styrer instrumentet da? Er det en annen føler eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, instrumentet får sitt signal fra den store 3/4-polede sensoren i "vannmanifolden" under innsuget. Ikke ukjent hverken at sensoren tar kvelden eller at det er blir ledningsbrudd i/ved kontakten. Den gir i tillegg signal om overoppheting til motorstyringen hvis så er tilfelle, så en kortslutning her kan faktisk bl.a. gi lavere ladetrykk. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det at G62 er vanntemp-føler, passer jo midt i blinken med det som har vært problemet med den bilen da. At den stadig har kokt over og "fått" slanger til å lekke. Har ikke hatt noe problem med den igår eller idag, og vanntempen går relativt fort opp til 90+ grader,men den er rett over 90, og ikke rett under. Oljetempen går sakte men sikkert opp dit den skal være. Men om jeg kjører småkjøring i rykk og napp, så (pleide den ihvertfall) begynner den ofte å pipe om lite frostvæske. Jeg stopper bilen, går ut og sjekker, og det spruter evt. fra en slange eller, lokk, o.l.

 

At instrumentet ligger rett over 90 har ingenting å si, det kan være at det sitter en 92-graders termostat der eller bare misvisning. Hovedpoenget er at den skal være stabil under all normal kjøring.

 

Om temperatursensorene er defekt vil ikke det få motoren til å koke. :) Defekte sensorer gir "bare" feilvisende instrument, evt. motorstyring på bærtur om det er G62 som ikke fungerer. Selve motortemperaturen styres utelukkende av termostaten, som er en 100% mekanisk enhet montert der nedre radiatorslange går inn på motoren.

 

Mål frysepunktet på kjølevæsken for å være sikker på at det er innen rimelighetens grenser. Sjekk at instrumentet virker riktig slik at du evt. ser om temperaturen blir for høy. Få sjekket om det kan være defekt toppakning, høyt trykk i kjølesystemet *kan* også skyldes det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter sist gangs overoppheting/lekasje, tok jeg av lokket og lot bilen stå på tomgang i noen minutter, før jeg satt på lokket igjen. Etter dette har jeg forsåvidt ikke hatt noen problemer, men G62 kommer fortsatt opp som feil på VAG-COM. Burde jeg bytte den fordet?

 

Toppen ble overhalt for ikke lenge siden (inkludert ny toppakning), kan ikke se for meg at det er denne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, instrumentet får sitt signal fra den store 3/4-polede sensoren i "vannmanifolden" under innsuget. Ikke ukjent hverken at sensoren tar kvelden eller at det er blir ledningsbrudd i/ved kontakten. :)

 

Den små som er ved siden av der har kun som oppgave å starte kjøleviften sant? Har den noe med AC å gjøre og?

 

Den gir i tillegg signal om overoppheting til motorstyringen hvis så er tilfelle, så en kortslutning her kan faktisk bl.a. gi lavere ladetrykk. :)

 

Er denne grensen på 120grader? reduserer den bare trykk gjennom magnetventilen eller trekker den tenning og?

 

Motoren min kokte på banen i helgen og effekten bare "dabbet av", men jeg har manuell boostkontroller: klø :

Uansett så startet ikke viften så det må jeg få orden på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den små som er ved siden av der har kun som oppgave å starte kjøleviften sant? Har den noe med AC å gjøre og?

 

Ja, den lille har _kun_ med 'after-run' systemet å gjøre. Ikke koblet til noe annet! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.