Vaske piggdekk eller ikke?

Anbefalte innlegg

Har snakket med noen som mener at hvis man bruker dekkvask på piggdekk så fører dette til at dekkene griper dårligere pga den småseipinga blir dårligere. Føler at mine dekk trenger seg en dekkvask da de er ganske så glatte nå på vinterføre pga det jeg tror er mye asfaltrester. Så bør man vaske piggdekk eller ikke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

haha. Ja det er bare å vaske dem. At vasking gjør seipingen dårligere er kansje det dummeste jeg har hørt. Man sliter da ikke ned seipingen av å vaske dekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg har erfart er at hvis man vasker dekkene med vanlig dekkvask, så kan gummien tørke ut over tid, og dekkene blir harde. Dessuten fester veistøvet seg mye lettere i dekk som er nyvasket med dekkvask. Jeg bruker å lage en kraftig blanding med lunket vann og zalo i en bøtte,og så skrubbe dekkene med en snøkost. Så er det bare å skylle dekkene med rent vann etterpå. Det blir som regel ``bærre lækkert`` :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekkvask er jo presis det samme produktet som vanlig avfettig, bare puttet på en sprayboks og doblet prisen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekkprodusentene anbefaler at dekkene vaskes.. Piggfritt 1 gang i uken, og piggdekk annakvar uke.. Viss ikkje det var dobbelt så mye. Var eit innslag fra NAF på radioen for en stund tilbake.. Så vask i vei, så lenge du har plussgrader.

 

Du kan og stoppe i en tunell å ta flere harde starter.. Da sliter du av øverste laget i dekka, og ny gummi framkommer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vask bare du. Vasker bil hver dag året rundt. Avogtil spyler jeg avfetting skikkelig i hjulhusene og dekkene, og spyler godt etterpå med høytrykksspyler med varmt vann. Det viktigste, når du har brukt avfetting/såpe, er å skylle GODT med rent vann. I tillegg avslutter jeg vaskingen med å skylle bilen med kaldt vann (enkelte vaskehaller har hageslange tilkoblet kran). Dette fordi en bilpleier fortalte meg at det er for å lukke porene i lakken/voksen. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk takk, da skal jeg hive meg rundt før jeg skal begi meg hjemover etter juleferien :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.