Litt høy forbruk på A6 R5 Tdi 140hk Quattro 8L/100km

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte en A6 R5 tdi 140hk Quattro for noen uker siden, og reagerte på litt høyt forbruk på kjørecomputeren da jeg prøvekjørte (7,6L/100km), og etter å ha målt den etter å ha brukt den et par tanker, så ligger snittforbruket etter ca 120kjørte mil på drøye 8L/100km

Da er 40 av disse mila langkjøring på E18 i ca 100-120 med pen gassfot, 60 mil jobbkjøring (2mil hver vei på E18) og resten småkjøring.

 

Etter hva jeg har lest bla. her på forumet så hadde jeg forventet ett snittforbuk på under 0,7 på slik kjøring med denne bilen. Eller tar jeg feil her?

 

Har kjørt diagnose og sjekket timing i vagcom, og alt er som det skal være der.

Dyser skal være nesten nye, men jeg har ett sett nye PP dyser som jeg skal prøve om det hjelper å bytte til. Bilen går som den skal, og cattene er nylig renset.

 

Noen som har en ide om hva som kan gjøre slik at den bruker litt mye?

 

Shoot!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Kjøpte en A6 R5 tdi 140hk Quattro for noen uker siden, og reagerte på litt høyt forbruk på kjørecomputeren da jeg prøvekjørte (7,6L/100km), og etter å ha målt den etter å ha brukt den et par tanker, så ligger snittforbruket etter ca 120kjørte mil på drøye 8L/100km

Da er 40 av disse mila langkjøring på E18 i ca 100-120 med pen gassfot, 60 mil jobbkjøring (2mil hver vei på E18) og resten småkjøring.

 

Etter hva jeg har lest bla. her på forumet så hadde jeg forventet ett snittforbuk på under 0,7 på slik kjøring med denne bilen. Eller tar jeg feil her?

 

Har kjørt diagnose og sjekket timing i vagcom, og alt er som det skal være der.

Dyser skal være nesten nye, men jeg har ett sett nye PP dyser som jeg skal prøve om det hjelper å bytte til. Bilen går som den skal, og cattene er nylig renset.

 

Noen som har en ide om hva som kan gjøre slik at den bruker litt mye?

 

Shoot!

 

De jeg kjenner som har hatt samme biltype har ligget på det samme... Er jo rimelig kaldt om dagen da og den sluker jo diesel på kald motor!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fullt tanken på min nå idag, så skal jeg regne ut forbruket jeg har hatt fra idag til neste gang jeg fyller og dele det her :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

følger med i spenning, lurt litt på dette sjøl

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleide å ligge på 0,67 med samme kjøremønster, på samme årstid og med samme motor. Forskjellen var forhjulstrekk og chip, og tenker det forklarer hele forskjellen. Med en god chip så går forbruket ned på motorveikjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så reelt forbruk er altså like høyt som computer.

Jeg synes det er 0,10-0,15 for mye.

Det aller beste forbruket jeg har sett på en slik er computer ned på 0,54 med mye langkjøring. Den hadde tomme katter og PP502 spisser (den gang 502 var større enn 764).

 

Selv om dysene er "nye" i form av at de kommer fra en fabrikkny motor som kun er testkjørt i benk på fabrikk, så vet man aldri om disse kan ha korrodert under lagring i motoren. Mitt tips er som du har planer om, å skifte til PP764 spisser.

 

Disse motorene pleier ikke å drikke vesentlig mer selv om de blir slitt, så kmstanden alene forklarer neppe dette forbruket.

 

Ut over dette er det noen litt mer perifere teorier i mitt hode:

- kattene som satt på bilen var tette, derav byttet til andre katter. Vet ikke om anlegget lengre bakover kan tette seg?

- dieselpumpa har vært skiftet ut med en ny. Mulig det kan ha blitt satt inn feil type eller at den er kalibrert feil på noe vis? Forrige eier (også forum medlem) vet hvor dette ble gjort.

- mulig det kan være noe uorginal programvare som er litt dårlig. Har tidligere sett chipper som har medført feiltenning. Kan være en ide å sjekke om det er orginale chipper som sitter der.

- mulig hjernen får feil temperatursignal, vet ikke om det er mulig at den gir mer drivstoff uten at tomgang forhøyes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 97 mod A6 2,5 TDI 140 hk er gått omlag 210000 km og har et forbruk på blandet kjøring på fra 0,7 til 0,75.

Har på langkjøring Bergen-Voss målt forbruket til 0.47 for moro skyld en gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en 96mod A6 2.5TDIQ en gang.. Målte forbruket mellom tanking fra tromsø til brønnøysund på 0.67l på mila begge veiene.

Dette var med litt hard kjøring. Tror den var gått ca 280000km da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De jeg kjenner som har hatt samme biltype har ligget på det samme... Er jo rimelig kaldt om dagen da og den sluker jo diesel på kald motor!

Er med på det, men var ikke så kaldt når jeg målte første tanken, og da var forbruket høyere en den siste. ca 0,83.

 

Har fullt tanken på min nå idag, så skal jeg regne ut forbruket jeg har hatt fra idag til neste gang jeg fyller og dele det her :)

Flott!

 

Så reelt forbruk er altså like høyt som computer.

Jeg synes det er 0,10-0,15 for mye.

Det aller beste forbruket jeg har sett på en slik er computer ned på 0,54 med mye langkjøring. Den hadde tomme katter og PP502 spisser (den gang 502 var større enn 764).

 

Selv om dysene er "nye" i form av at de kommer fra en fabrikkny motor som kun er testkjørt i benk på fabrikk, så vet man aldri om disse kan ha korrodert under lagring i motoren. Mitt tips er som du har planer om, å skifte til PP764 spisser.

 

Disse motorene pleier ikke å drikke vesentlig mer selv om de blir slitt, så kmstanden alene forklarer neppe dette forbruket.

 

Ut over dette er det noen litt mer perifere teorier i mitt hode:

- kattene som satt på bilen var tette, derav byttet til andre katter. Vet ikke om anlegget lengre bakover kan tette seg?

- dieselpumpa har vært skiftet ut med en ny. Mulig det kan ha blitt satt inn feil type eller at den er kalibrert feil på noe vis? Forrige eier (også forum medlem) vet hvor dette ble gjort.

- mulig det kan være noe uorginal programvare som er litt dårlig. Har tidligere sett chipper som har medført feiltenning. Kan være en ide å sjekke om det er orginale chipper som sitter der.

- mulig hjernen får feil temperatursignal, vet ikke om det er mulig at den gir mer drivstoff uten at tomgang forhøyes?

 

Jeg skal bytte dyser når det blir litt bedre mekketemp, men vil helst være sikker på at alt er i orden før jeg bytter.

Har tenkt på det med temp sensor. Noen som har verdiene på den?

Skal sjekke chipper og om det er riktig pumpe. Noen som har delenr?

 

Er igrunn ikke så krise om den bruker 0.1-0,15 for mye, men hadde vært morro og fått den ned litt bare for å finne ut hva som kan gjøres. Ellers så er jeg storfornøyd med bilen.

Den fyrer med EN gang selv når det har vært -13, så det tyder på at komp er også tiltross for at den er godt innkjørt.

 

Er det slik at det ikke er nødvendig med catter på dieselbil? Hvis ikke så tømmer jeg dem så de ikke tetter seg igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Catten på min bil gikk tett, når mine foreldre eide den(jeg kjøpte den av dem), da ble bare innmaten av catten banket ut. Dette ble gjort for 5-7 år siden, eller noe sånt, så den har passert EU-kontroller uten problem :) Forskjeller er litt tidligere ladetrykk, og det blir en liten lydforskjell, litt hulere lyd sier folk, har selv ikke fått sammenlignet den med samme motor med cat på plass..

 

Ellers så pleier jeg å komme 130-140 mil på en tank, frem til nå, driver på å tømme tanken jeg har nå, for å regne ut snittbruk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en Audi 100 med 2,5 tdi 115hk, chippet til ca 148hk. Denne har på vinters tid forbruk mellom 0.6 og 0.7, alt etter om det er mest småkjøring eller noe mer. Dette snittet er generelt i løpet av hele vinteren. Ligger på ca 0.62 så lang denne vinteren, og vi har hatt det ganske så kaldt i en periode nå...

Langkjøring så er det ca 0.50, uansett vinter/sommer, selv med noen forbikjøringer osv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kva med ladetrykket? Kva ska det vere originalt? kan jo eventuelt vere litt dårli ladetrykk som øker forbruket? Min ligger på 0.3 i gjennomdsnitt med 0.5 peak, når ein chipper øker også ladetrykket ein del, så kan eventuelt justeres litt for og få ned forbruket? min bruker javnt 0.8 og ser du

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har et skriv her med hidden fra den lokale vgs'en på linja kjøretøy bruker, og på AEL motoren så står dette:

"Turbo ladetrykk, bar 1,84 - 1,94/ (4. gir full gass)/ 80 km/t " Tipper man skal trekke av 1 bar i atmosfæretrykk, sånn at bilene skal lade 0,8-0,9 bar.. Men det er bare en tanke :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det trykket originalt så må min justerast! det er berre greit:P er jo "ekstern" wastegate på desse, noken som veit om det går an og bytte fjøyra på desse for og få meir trykk? Kan jo vere at denne koruderer og gir etter som på s2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du tukler/øker ladetrykket, så merker motorhjernen at noe er galt, og går i nødmodus :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekka min i dag når jeg fyllte full tank. Gikk på ca 0.82. Da med sikkert 3-4 timer på tomgang til sammen og stort sett småturer (til og fra butikk, venner osv.) kanskje 150km langkjøring. Og konstant mindre enn -5 grader. Synst det er helt ok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min gikk på 0.55 på langkjøring og rundt 0.65-0.7 på normal blandet kjøring. Det innebar også bruk av Webasto vinterstid. Snaut 300kkm, original motor. Ryker det noe unormalt svart av din?

 

Til forrige her: 3-4 timer på tomgang? Hvordan er det mulig å få til? Parkere bilen og gå på jobb uten å stoppe motoren? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3-4 timer tomgang på en tank (med stort sett småturer) er da ikke så sinnsykt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

20min, hver morgen f.eks før man setter seg inn? blir fort timer av det :)

 

(glad jeg har garasje så jeg slipper å skrape/la bilens tå på tomgang og "tine")

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å la en dieselbil gå på tomgang for å bli varm er jo enorm slitasje, det blir et rimelig drøyt antall driftstimer med iskald motor siden den bruker en evighet på å bli varm på tomgang. Det er en grunn til at det frarådes å la motoren gå seg varm på tomgang i instruksjonsboken, og det er ikke bare på grunn av forbruk og utslipp..

 

Jeg tror jeg i gjennomsnitt på en tank har ca. 10 minutter tomgang, som da utelukkende kommer av venting i kryss og lignende. Starter aldri bilen før jeg kjører og stopper den uansett med en gang om jeg blir stående og vente et eller annet sted. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min ryker litt svart, men ikke så ekstremt! Mye av tomgangen kommer av at jeg ikke gidde å stoppe den i venting på kolonnekjøring og litt når jeg starter den om morgenen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å la en dieselbil gå på tomgang for å bli varm er jo enorm slitasje, det blir et rimelig drøyt antall driftstimer med iskald motor siden den bruker en evighet på å bli varm på tomgang. Det er en grunn til at det frarådes å la motoren gå seg varm på tomgang i instruksjonsboken, og det er ikke bare på grunn av forbruk og utslipp..

 

Jeg tror jeg i gjennomsnitt på en tank har ca. 10 minutter tomgang, som da utelukkende kommer av venting i kryss og lignende. Starter aldri bilen før jeg kjører og stopper den uansett med en gang om jeg blir stående og vente et eller annet sted. ;)

 

 

Ettersom jeg har dieselbrenner på min, blir den fortere varm med mindre slitasje ved å starte den og la den bli temperert før jeg kjører. Men uten brenner blir den jo aldri varm.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kolonnekjøring er noe man bare hører om på radio i de områdene jeg ferdes.. ;) Har kjørt noe sånt en gang, og hvis det ikke skal mer til før de kjører kolonne er det ikke rart det blir mye venting.. :P

 

Får du ikke startet brenneren uten å starte motoren? Det må det gå an å gjøre noe med, originalmontert lar seg jo forhåndsprogrammere, ettermonterte som ikke lar seg forhåndsprogrammere har jeg aldri hørt om, og disse bilene er jo alt for gamle til å ha kun kjørevarmer originalmontert. Det var ingenting eller full pakke fra fabrikk ihvertfall.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kolonnekjøring er noe man bare hører om på radio i de områdene jeg ferdes.. ;) Har kjørt noe sånt en gang, og hvis det ikke skal mer til før de kjører kolonne er det ikke rart det blir mye venting.. :P

 

Får du ikke startet brenneren uten å starte motoren? Det må det gå an å gjøre noe med, originalmontert lar seg jo forhåndsprogrammere, ettermonterte som ikke lar seg forhåndsprogrammere har jeg aldri hørt om, og disse bilene er jo alt for gamle til å ha kun kjørevarmer originalmontert. Det var ingenting eller full pakke fra fabrikk ihvertfall.. :)

 

Ingen kjørevarmer originalt på min nei, har ettermontert en Eberspächer fra en VW Transporter T4. Skal fikse parkeringsvarmer-funksjon på den ja, men har ikke fått gjort det enda. (skal fikse relestyring til det...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, litt hjemmemekk ja, da er det fullt mulig å skjønne hvorfor det er sånn.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.