#1 Skrevet Desember 22, 2009 Har skiftet motor i en 1999 A4 1,8T, men det viser seg at den nye ikke er helt frisk . . . Problemer med hydr løftere, tikker vilkårlig på en eller flere løftere. Av og til er det ille, av og til er det helt stille. Har flushet motor, skiftet olje og filter flere ganger. Det var litt sølvskimmer i det som kom ut, litt små partikler. Har montert magnet på tappeplugg. Har til satt Liqui Moly hydro løfter "ordne" stoff uten at dette løste problemet. Om man kjører rolig med bilen så kan den går helt fint lenge, men så snart man legger på litt turtall og trykk, så stopper motoren. Etter dette tørner den over med audiovisuellt HELT feil kompresionsforhold. Det virker som løfterene kollapser totalt (og det gjør de sikker også) . . . Etter å ha stått noen minutter så starter den igjen, går litt ujevnt, men går seg til på alle 4 etter litt kjøring. Noen som har opplevd tilsvarende? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 22, 2009 Ville først og fremst anbefalt å få målt oljetrykket. Er trykket for høyt vil du få 0 kompresjon i motoren da løfterne ikke komprimeres slik de skal. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 22, 2009 Ja, dette er nok en bra plass å begynne. Mener jeg har lest et sted at det skal være ca 1 bar på tomgang og ca 3,5 på 4000 rpm. Noen som kan bekrefte dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 22, 2009 Ja, dette er nok en bra plass å begynne. Mener jeg har lest et sted at det skal være ca 1 bar på tomgang og ca 3,5 på 4000 rpm. Noen som kan bekrefte dette? 1-2 bar på tomgang, noe avhengig av oljeviskositet og oljetempratur. På 4000 kan oljetrykket fort være oppe i 4-5bar. Men ligger du på over 2 bar på tomgang, og passerer f.eks 5 bar på 2000rpm, da vil jeg si noe er galt. Biltema har målere til under 200kr, fungerer fint, enkle å montere. Du kan ta ut en oljetrykksbryter og erstatte med denne for testens skyld. Instrumentet vil pipe, men du ser jo på meteret hva du har av trykk Legg gjerne ut verdiene her, så kan man synse mere 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 22, 2009 Som Ole sier:) + liten vits å flushe for koks om man ikke renser/bytter sila til oljepumpa etterpå.. masse dritt som pleier sette seg i den etter en flushing. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 22, 2009 Jeg hadde av bunnpanna og steamet denne før motoren ble satt inn. Hadde også av sil og rengjorde denne. Det så ikke ille ut noen av delene, ikke mye "sludge" i forhold til det jeg har sett tidligere. Litt i bunnpanne, ingen koks i sil. Skal sjekke hva jeg har av manometer og fittings og ta en sjekk av trykk. Stemmer det at det er en form for restriksjon/ventil som gjør at det er mindre trykk i topp enn i motorens bunndel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 22, 2009 Sjekk sila ja. Kjenner til en her som motoren tok kvelden på. Kokset igjen over alt og tett sil. 0 smøring til motor= uheldig utfall..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 22, 2009 Det er jo oljetemp måler på disse - enkleste er vel å ta ut denne føleren og sjekke trykket her. Står denne i oljekjøler? Trykket fra topplokket tenkte jeg å lage et t-stykke på slange inn på turbo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...