Lengde på drivaksler S4/S6 kontra 100/A6?

Anbefalte innlegg

S4/S6 som har bredere sporvidde foran, har de lengre drivaksler eller er det kun mer utbygde spindler/skiver? Jeg lurer altså på om drivaksler fra A6 tdi Q har lik lengde som S4 eller om de blir noen få cm for korte.

 

Bakgrunn for spørsmålet:

 

Har planer om å sette 2,5 tdi Q kasse i S4 men har støtt på følgende problem med indre drivledd vs flensene på kassa:

- lengde på drivaksler er ulike på manuell og automat så jeg trenger manuelle drivaksler.

- manuelle og automat drivaksler har ulik diameter på splines i indre ledd, dette leddet går dermed ikke om hverandre mellom akslene.

- tdi kassa har store flenser (boltsirkel ca 11,5 cm), drivleddet har "ører" med bolthull, boltlengden gjennom drivleddet er 1-2 cm, baksiden av leddet er tettet med en gullfarget plate og således renslig.

- S4 manuell drivaksel har mindre flenser (boltsirkel ca 9,5 cm), drivleddet er helt rundt, boltlengde gjennom drivleddet er 3-4 cm, baksiden er åpen og grisete.

- S4 automat har samme drivledd som tdi manuell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken modell og motor kommer kassa fra?

Gjerne motorkode og, så skal jeg finne ut :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig interesant da jeg skal til å bygge om s4'en min til manuell selv bare med 100 2,8q driverk. Sjekket i etka og der er alle drivakslene like dvs aan, aah, aad, aar og abc har samme delenummer på komplett drivaksel så lenge det er manuell kasse. Regner derfor med lengden og er lik:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som s4 akslene (2,2t og v8) er lik 2,8l akslene

 

Og noen andre aksler på: 2,6 , 2,0 16v og 2,3l

 

1,8 har egene aksler.

 

2,5tdi akslene ser ut til å ha en stjerneformet indre drivledd og har eget delenr.

 

Tdi ytre drivknute har samme delenr som S4 knutene, men forskjellig delenr på indre knute.

 

 

Lengde finner jeg ikke ut :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som s4 akslene (2,2t og v8) er lik 2,8l akslene

 

Og noen andre aksler på: 2,6 , 2,0 16v og 2,3l

 

1,8 har egene aksler.

 

2,5tdi akslene ser ut til å ha en stjerneformet indre drivledd og har eget delenr.

 

Tdi ytre drivknute har samme delenr som S4 knutene, men forskjellig delenr på indre knute.

 

 

Lengde finner jeg ikke ut :(

 

Retter meg selv, det er ikke komplett drivaksel det er bare akselen uten knuter som er like. Drivknutene er like på aah og aan. fant heller ikke lengder dessverre. Merklig siden mellomakslene er oppgitt med lengde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

finner ikke noe konkret, men s4 skal være lik som 2,8 og den kan jeg måle for deg iløpet av morradagen tenker jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken modell og motor kommer kassa fra?

Gjerne motorkode og, så skal jeg finne ut :)

 

Girkassa kommer fra A6 2,5 tdi Q 1996 mod, 140 hk.

De indre flensene på de orginale drivakslende på denne er "stjerneformet".

 

Men siden 2,8 og 2,2/4,2 har like komplette aksler så betyr det trolig at sporviddebredden ikke medfører at akslene er lengre/kortere.

Jeg forutsetter at 2,8 har lik sporvidde som 2,5tdi og at disse er smalere enn 2,2/4,2.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner denne tråden litt fordi jeg er litt usikker på hva som er riktig:

 

 

Er det en entydig konklusjon at komplette Audi S4 C4 drivakslinger foran er helt like de som sitter på Audi 100 C4 2.8 Quattro foran når begge bilene har manuelt gir?

 

En komplett drivaksling fra en Audi 100 C4 2.3 FWD vil selvfølgelig ikke passe? Vil den passe, men kanskje bli for kort?

 

mvh Martin U

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner denne tråden litt fordi jeg er litt usikker på hva som er riktig:

 

 

Er det en entydig konklusjon at komplette Audi S4 C4 drivakslinger foran er helt like de som sitter på Audi 100 C4 2.8 Quattro foran når begge bilene har manuelt gir?

 

En komplett drivaksling fra en Audi 100 C4 2.3 FWD vil selvfølgelig ikke passe? Vil den passe, men kanskje bli for kort?

 

mvh Martin U

 

Jeg sammenlignet de og kom frem til det ja. Etka sa det samme. 2,3 derimot har ihvertfall mindre ytre drivknute. 2,8 fwd skal være lik uten at jeg tørr si det sikkert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner denne tråden litt fordi jeg er litt usikker på hva som er riktig:

 

 

Er det en entydig konklusjon at komplette Audi S4 C4 drivakslinger foran er helt like de som sitter på Audi 100 C4 2.8 Quattro foran når begge bilene har manuelt gir?

 

En komplett drivaksling fra en Audi 100 C4 2.3 FWD vil selvfølgelig ikke passe? Vil den passe, men kanskje bli for kort?

 

mvh Martin U

 

Riktig som Tommy sier.

Forutsatt at 2,8 akslene har runde indre drivledd uten "eselører" mot kasseflens så er de like som S4.

2,3 er mye ulik S4 (diameter på splines, ytre diameter på drivknute) og er helt ubrukelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takk for svar begge to.

 

Da må jeg finne ut hva jeg skal gjøre med bilen min; akslingen ser hel og grei ut på alle måter bortsett fra at stanga og ytre leddet har skilt lag : bh :; akslingen fremstår som for kort. Noen som har vært borti dette før? (vet ikke om dette hører hjemme i denne tråden, si fra hvis jeg skal starte egen tråd om dette).

 

Monterte for øvrig et fjærbein fra en 2.3 fwd på andre siden; la ikke merke til at splinesen hadde forskjellig diameter iforhold til drivakslingen som satt der, alt så ut til å passe greit sammen (så ikke spesifikt på det, men).

 

Kan det være mulig at forrige eier har brukt 2.3 fwd drivaksler og fjærbein foran på denne bilen og at det er derfor drivaksel stanga hoppet ut av ytre ledd? I så fall blir jeg litt skuffet.

 

Edit: 'Gnissegummiene' i nedre bærebro var rimelig slitne... kan dette ha noe med å gjøre at akslingen har hoppet ut?

 

mu

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takk for svar begge to.

 

Da må jeg finne ut hva jeg skal gjøre med bilen min; akslingen ser hel og grei ut på alle måter bortsett fra at stanga og ytre leddet har skilt lag : bh :; akslingen fremstår som for kort. Noen som har vært borti dette før? (vet ikke om dette hører hjemme i denne tråden, si fra hvis jeg skal starte egen tråd om dette).

 

Monterte for øvrig et fjærbein fra en 2.3 fwd på andre siden; la ikke merke til at splinesen hadde forskjellig diameter iforhold til drivakslingen som satt der, alt så ut til å passe greit sammen (så ikke spesifikt på det, men).

 

Kan det være mulig at forrige eier har brukt 2.3 fwd drivaksler og fjærbein foran på denne bilen og at det er derfor drivaksel stanga hoppet ut av ytre ledd? I så fall blir jeg litt skuffet.

 

Edit: 'Gnissegummiene' i nedre bærebro var rimelig slitne... kan dette ha noe med å gjøre at akslingen har hoppet ut?

 

mu

 

Du har altså S4?

 

Husker ikke hvilken ende splinesen er ulik på 2,3/2,6 kontra 2,5tdi/2,8 og S4 (5- og 8-syl), men lurer på om det var indre som var ulik splines, mens ytre var lik (dog er ytterdia på selve leddet for liten).

Er det viktig for deg å vite dette med splines på disse to så kan jeg sjekke i morgen.

 

Kjenner ikke 2,3 lengden.

 

Slitte foringer i nedre bærearm er vanligvis ikke nok til at aksel hopper ut av ytre ledd. MEN, det kan jo hende at fjæra på splinesen som holder ytre ledd er utslitt og derfor har ull friksjon. I slike tilfeller er det muligens mulig å få ut aksel av leddet?

 

Hvordan ser bredden på hjulsporet ut når du har et 2,3 fjærben på S4? Hva med bremsene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk igjen for svar.

 

Dette gjelder en 2.8 Audi 100 Quattro det blir mer og mer aktuelt å beholde selv.

 

Det er ikke viktig dette med splines da jeg kan sjekke dette selv i morgen. Regner med det er litt mer enn f.eks. 1 mm forskjell på ytre splines om noe? Tror det kan stemme godt at ytre splines er lik mens indre er forskjellig.

 

Har liggende et par drivledd fra 2.3 fwd jeg kan se ta en titt på, forhåpentlig i morgen. Det som er spennende for meg nå er lengden da det er det som er det akutte problemet.

 

Har for øvrig ikke lagt merke til noe uvanlig med tanke på hjulspor ved bruk av fwd fjærbein, men har ikke sett etter dette heller. Rattet stod dog skjevt når jeg kjørte en tur, men tenkte at dette kom av ujustert camber og dårlig bærearmforinger på ene siden (det var når jeg skulle justere spissing, camber og bytte bærearmforinger jeg oppdaget det dårlige drivleddet).

 

Edit: Ikke lagt merke til noe rart med bremsene heller, ser ved et overfladisk blikk likt ut på begge sider.

 

mvh mu

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.