#1 Skrevet Desember 23, 2009 (endret) sitter orginalt 2 hulls pakkning på motoren, kan jeg bruke 3 hullspakkning fra AAZ på motorkode CY eller blir det for lav komp da . Motoren skal ikke kjøres på orginalt ladetrykk, men skal godt over 1 bar opp mot 2 bar. Jeg har motorkode CY. passer da toppakning fra aaz? Cy har den mekaniske ventilløftere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 23, 2009 Du får vel minimalt lavere komp ja, men tror ikke du vil merke det særlig godt uansett. Går bra å gjøre det denne veien. Værre om du i utgangspunktet skal ha 3 hulls og bruker en pakning med færre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 24, 2009 står en del info i tråden til petter om hans golf 2.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 24, 2009 Finner lite info om dette i Petter-tråden, utover gjengivelse av ulik vendehøyde mot antall hakk på pakning. Det er ingen vurderinger om hva som skjer med feil tykkelse. Det er minimal økning/minskning av volum i forbrenningsrommet ved ulike tykkelser. Kompressjonsforholdet endres derav bare marginalt. Jeg tror derfor at årsaken til at man bør velge korrekt er å hindre muligheter for initiell forbrenning andre steder enn i forkammeret. Med større avstand stempel-topp blir det muligheter for forbrenningogså rett på oversiden av stemplene. Synes å ha erfart at den kan være ulik startvillighet med for tykk pakning, på R5 2,5 tdi motorer, men vet ikke sikkert. Håper andre har synspunkter på temaet slik at vi får svar på trådstarters spørsmål. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 26, 2009 bump. oppdatert første post 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 26, 2009 Det er litt forkjeller når du har mekanisk topp. men eg tror du må vente til Petter kommer hjem fra Juleferie før du får svar på det. eg vet han har nevnt noe om dette tidligere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 26, 2009 La meg først og fremst si at jeg overhodet ikke er noen dieselguru - det jeg "kan" har jeg lest meg fram til, og har således liten eller ingen førstehåndserfaring med dette jeg skriver om under her! Motorkode CY (69 hk 03.82-07.83) skal i utgangspunktet ha mekaniske løftere, hydrauliske kom ikke før i 85-86 så vidt jeg vet. Når det gjelder AAZ toppakning, så lister http://catalog.meca.no opp forskjellige delenummer på f.eks 2-hulls pakning til 1.6TD Golf 1 og Golf 2. Men samme nettside sier også at de forskjellige delenummerne passer på samme bil, bl.a. Audi 80 1.6TD 81-86. Har lagt inn et spm om dette på vwdiesel.net-forumet for deg, http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=22639.0 - der er det jo en haug med folk som holder på med gamle Rabbit Diesel, og de har helt sikkert oversikt på om dette går om hverandre. Jeg får legge til at jeg tror at dette skal gå fint, men en fysisk sammenligning av begge pakningene burde gi svaret. Evt senk av kompresjon vil være såpass liten at man neppe vil merke noe til det, forutsatt at alle andre systemer er i god stand (injektorer, glødeplugger etc) , men velger man korrekt pakningstykkelse ift stempelhøyde over blokk er det uansett ikke noe å snakke om. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 26, 2009 Dette går sannsynligvis ikke uten litt modifikasjoner... fant dette: http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=19002.msg142630#msg142630 The VW AAZ metal head gasket has a hole for the extra front oil drain that all hydo lifter heads have. Your head and block don't have this extra drain. So you really don't plug anything. You just fill part of the extra oil drain hole in the metal head gasket. cut a piece from the brand new oil cap gasket to fit the hole in the metal head gasket where the extra front oil drain lines up with a coolant passage in you mechanical head and block. You have extra difficulty points for trying to keep the 12mm holes in the gasket centered on your 11mm og dette: http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=17682.msg128995#msg128995 I have a 1.6 mech head and 1.9 aaz gasket. I cut and ground to shape a piece of stainless sheetmetal, a large diameter washer, that was thinner than the mls head gasket so that it fit in the other drainback hole in the headgasket . I used a hard steel punch ground to a sharp point to make 100 pock marks on each side of the sheet metal piece so that the silicone glue would grab and the piece would not move. the sheet metal piece was used as filler to change the gap from head gasket thickness of .060"/ 1.5mm to much less about .010" / .5 mm and the rest sealed with ultra silicone but only to seal the drain back hole and nowhere else on the headgasket I did not trust that silicone alone would not blow out. and I cleaned the head and block spotlessly clean and wiped them with alcohol several times to remove all oil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 26, 2009 : bh :nå aner jeg et stort tilbakesteg i mitt prosjekt her om dette ikke går pluss blokka bruker 11mm topplokksbolter, da finns det vel ikke arp bolter som passer heller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 26, 2009 Du kan bruke ARP # 204-4701 http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=21948.msg171024#msg171024 Race Ware specifically makes studs for this application, [1.5D, 1.6D] ARP makes studs for the 8-valve gas engine that work fine on the diesel. The ARP studs are generally half the cost of Race ware studs and are more commonly used. The ARP stud part number is ARP # 204-4701. Så det er fortsatt håp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 27, 2009 Du kan bruke ARP # 204-4701 http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=21948.msg171024#msg171024 Så det er fortsatt håp da er det lys i tunellen, fant en som hadde bestilt spesiallaget metall toppakkning fra thailand:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 27, 2009 Da var arp bolter bestilt:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...