Quick detailer - hva kan det brukes til?

Anbefalte innlegg

Hei:).

 

Jeg polerte/vokset bilen min i forrige uke, og i den forbindelse kjøpte jeg den Clay pakken fra Meguairs som inne holder Clay bar og en sprayflaske med Quick detailer. Jeg tolket det dithen at denne quick detailer'en skulle brukes som "glidemiddel" (Jeg har brukt vann før etter instruksjoner fra bilxtra) for claybar'en, men når jeg leser på flasken ser jeg at det i all hovedsak er ment til å spraye på etter vask for å bevare glans etc.

 

Så spørsmålet mitt er da hva en Quick detailers hovedformål er?

 

Håper noen kan hjelpe en glad amatør:).

 

Mvh

Erik: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei:).

 

Jeg polerte/vokset bilen min i forrige uke, og i den forbindelse kjøpte jeg den Clay pakken fra Meguairs som inne holder Clay bar og en sprayflaske med Quick detailer. Jeg tolket det dithen at denne quick detailer'en skulle brukes som "glidemiddel" (Jeg har brukt vann før etter instruksjoner fra bilxtra) for claybar'en, men når jeg leser på flasken ser jeg at det i all hovedsak er ment til å spraye på etter vask for å bevare glans etc.

 

Så spørsmålet mitt er da hva en Quick detailers hovedformål er?

 

Håper noen kan hjelpe en glad amatør:).

 

Mvh

Erik: vinke :

 

Begge deler:)

Men det blir jo fort dyrt i lengden å bruke QD til clay, jeg bruker Optimum No Rinse blandet til claylube og det fungerer meget bra og er økonomisk

http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&products_id=16

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så Quick detaileren er mest hensiktsmessig (kost/nytte) å bruke etter vask? Da sprayer jeg den på våt bil etter avspyling og tørker deretter av med et microfiberhåndkle?

 

Et lite oppfølgningsspørsmål:

Jeg ser i diverse "Show & shine" tråder at noen også bruker quick detailer mellom hvert lag (polering / voks). Jeg har tidligere brukt Autoglym (Rød + gull), men har nå gått over til forbruker serien til Meguairs (3 stegs programmet) for å prøve dette. Er det hensiktsmessig med disse produktene?

 

Mvh

Erik:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

QD brukes etter vask for å bevare vokslaget du har på bilen. Når du vasker bilen så fjærner du litt av den voksen du la på, med å bruke QD etter vask så får du "nyvoksa" bil etter hver gang.

 

QD gjør det også veldig mye enklere å tørke bilen etter vask.

 

Jeg ville ikke brukt QD mellom lagene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for oppklaringen:). Jeg får prøve litt QD etter neste vask;).

 

Mvh

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

QD kan også være grei til å fjerne oljer etter polish før man skal f.eks vokse bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

QD kan også være grei til å fjerne oljer etter polish før man skal f.eks vokse bilen.

 

Den fjerner dessverre ikke oljer etter polish, men den er fin å bruke etter at man har tørket av voksen, når voksen har fått svettet ut litt og gå over med noen rene microfiberkluter og en god QD er ikke dumt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den fjerner dessverre ikke oljer etter polish, men den er fin å bruke etter at man har tørket av voksen, når voksen har fått svettet ut litt og gå over med noen rene microfiberkluter og en god QD er ikke dumt..

 

I følge scandicshine kunne jeg bruke qd for å fjerne oljer for igjen å få bedre heft til voksen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I følge scandicshine kunne jeg bruke qd for å fjerne oljer for igjen å få bedre heft til voksen...

 

Menzerna top Inspection kan brukes til det ja, og den kan vel kanskje betegnes som en QD. Andre typer QD har jeg mine tvil om fjerner noe olje, gitt... Men ta det med en liten klype salt, da jeg ikke har prøvd så mange forskjellige.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det nok noen misforståelser ute og går, en quick detailer hjelper ikke voksen å gi heft da den er ment til å booste voksen og gir en liten, men kortvarig beskyttende hinne. Det som jeg heller ville ha gjort da er å brukt en wipedown ala Menzerna Top Inspection eller Scholl CF02, da fjerner du oljene som ligger igjen etter polish og du kan samtidig inspisere området du har polert for å se om du fikk vekk alt av kjørespor osv(kjørespor "gjemmer" seg ofte under oljene), samt at lakken er helt fri for andre midler enn det du skal legge på :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den fjerner dessverre ikke oljer etter polish, men den er fin å bruke etter at man har tørket av voksen, når voksen har fått svettet ut litt og gå over med noen rene microfiberkluter og en god QD er ikke dumt..

 

Er Meguairs en god QD?

 

Jeg føler at det er lengre tørketid med Meguairs enn med Autoglym, og at det er mer oljer o.l. som ligger igjen. Spesielt Steg 1 (den som skal gjøre lakken klar for polish). Er dette tilfelle? Må man få vekk dette helt før man legger neste steg/lag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er Meguairs en god QD?

 

Jeg føler at det er lengre tørketid med Meguairs enn med Autoglym, og at det er mer oljer o.l. som ligger igjen. Spesielt Steg 1 (den som skal gjøre lakken klar for polish). Er dette tilfelle? Må man få vekk dette helt før man legger neste steg/lag?

 

Det viktigste du gjør er å legge tynt på, det skal omtrent ikke synes at du har lagt på..

Er en fordel å få vekk alt sammen før du begynner på steg 2, ellers drar du med deg rensen rundt..

 

Megs sin er en god QD det ja, kan du også spraye på bilen når bilen er våt, som en "drying aid", så blir det lettere å tørke bilen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Takk, det var en veldig bra guide:)!

 

Det viktigste du gjør er å legge tynt på, det skal omtrent ikke synes at du har lagt på..

Er en fordel å få vekk alt sammen før du begynner på steg 2, ellers drar du med deg rensen rundt..

 

Megs sin er en god QD det ja, kan du også spraye på bilen når bilen er våt, som en "drying aid", så blir det lettere å tørke bilen..

 

Jeg har sikkert vært litt for raus med rens- og poleringsmiddelet;). Jeg satser på å prøve QD etter neste vask;).

 

 

Mvh

Erik: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.