#1 Skrevet Desember 23, 2009 Har prøvd å søke på forumet etter problemet, men finner ikke akkurat noe om dette! Har akkurat kjøpt bilen, en 92 mod Audi 80 2.3E Quattro. Bilen gikk som den skulle da jeg kjørte den hjem, bortsett fra at den ikke dro over 3000 omdr. Bilen trengte et umiddelbart regreimbytte, så det ble gjort i første omgang. Samtidig oppdaget jeg at gummibelgen mellom mengdefordeler og innsug var morken, så denne måtte byttes. Problemet er at etter reimbytte, syns jeg at den begynte å butte i mot, skyte i luftfilterboksen og lugge fælt ved halv gass. Så fort jeg passerer 3000 omdr går den bra! Sjekka merkinger på reima idag, og fant ut at dette stemmer, men da er ikke merkinga på svinghjulet synelig!? Og rotoren i fordeleren står ikke mot tenningsmerket på den. PÅ svinghjulet er det noen andre merker i tillegg til 0, dvs. 6 - 9 - 12 - 14 - 16 - 18 trur jeg det var, hva er dette?? Noen som har noe forklaring(hvis dere skjønte problemet?) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 23, 2009 Tallene du ser på svinghjulet er nok grader før topp.. (btdc) before top dead center. Når 0. merket på svinghjulet stemmer med kanten i clutchhuset, må merket på kamhjul også stemme. Er også en "prikk" på det nedre reg.reim dekselet som skal stemme med merket på reimhjulet på veiva. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 25, 2009 (endret) Merkinga foran stemmer, både på kammen og på veiva, men da står ikke 0 merket på veiva riktig..??? Reimhjulet og vibrasjonsdemperen er jo to løse deler, kan disse bli satt feil så merkinga blir feil? Det skal vel bare passe på en måte det?! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 25, 2009 Merkinga foran stemmer, både på kammen og på veiva, men da står ikke 0 merket på veiva riktig..??? Reimhjulet og vibrasjonsdemperen er jo to løse deler, kan disse bli satt feil så merkinga blir feil? Det skal vel bare passe på en måte det?! Hei.passer bare på en måte det ja.sitter en kile der.prøv og dra den en runde til,og se om 0 stemmer da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 25, 2009 (endret) Bilen går den, men kun over 3000omdr.. Så den er jo dratt rundt rett etter montering og nå i ettertid for å kontrollere merkinga da... Kan det være noe med de microbryterne i forbindelse med fullgass? Bil gikk jo helt fint før bytte av reg reim og den gummibelgen, men dro ikke over 3000 omdr.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 26, 2009 Bilen går den, men kun over 3000omdr.. Så den er jo dratt rundt rett etter montering og nå i ettertid for å kontrollere merkinga da... Kan det være noe med de microbryterne i forbindelse med fullgass? Bil gikk jo helt fint før bytte av reg reim og den gummibelgen, men dro ikke over 3000 omdr.. Da må det jo være noe som har skjedd ifbm bytte av reim el belg?Feil timing el en slange el noe som ikke sitter som det skal. den brytern slår bare inn på full gass som sagt,så kan ikke være den. kom gjerne med bedre forklaring på symtomer,så er det lettere og gjette:) og les ut feilkoder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 27, 2009 Har nettopp kjøpt meg en 80 2.3E selv, en 93 modell. Min driver også og skyter i innsuget, fusker på lave rpm etc., men her ser det ut til at det er bensintrykkregulatoren som fusker, da bilen går renere hvis jeg kobler fra strømmen på regulatoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 27, 2009 Har nettopp kjøpt meg en 80 2.3E selv, en 93 modell. Min driver også og skyter i innsuget, fusker på lave rpm etc., men her ser det ut til at det er bensintrykkregulatoren som fusker, da bilen går renere hvis jeg kobler fra strømmen på regulatoren. Har ikke sett på det nå i det siste, men skal prøve å koble fra denne og kjøre en tur! Skal få med meg en kamerat og lese av feilkoder, og få sjekka at alt av timing er korrekt, samt at tenning er ok! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 27, 2009 NUH!! Fått måka fram skyssen fra en halvmeter med snø!! Dermed ble den stående og gå en stund på tomgang og bli god og varm. Kjørte en tur for å teste bilen uten den kontakta på trykkregulatoren, da fuska den ikke eller skøt i filterboksen, men den gikk jo som ei bøtte med møkk da!! Kobla den på igjen, da går jo bilen som ei kule! Men litt poffing og fusking.. MEN, når den fortsatte å gå på tomgang og ble varmere, virka det plutselig som om det var en eller anna føler som kobla inn, for da endra tomgangen seg og den gikk som normalt!! Men hva slags føler kan dette være? Den store under på øvre vannflens?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 27, 2009 NUH!! Fått måka fram skyssen fra en halvmeter med snø!! Dermed ble den stående og gå en stund på tomgang og bli god og varm. Kjørte en tur for å teste bilen uten den kontakta på trykkregulatoren, da fuska den ikke eller skøt i filterboksen, men den gikk jo som ei bøtte med møkk da!!Kobla den på igjen, da går jo bilen som ei kule! Men litt poffing og fusking.. MEN, når den fortsatte å gå på tomgang og ble varmere, virka det plutselig som om det var en eller anna føler som kobla inn, for da endra tomgangen seg og den gikk som normalt!! Men hva slags føler kan dette være? Den store under på øvre vannflens?? Den under er til radiatorvifte og instrument.Det er den oppe på vannstuss du sikter til.Den kan skape div problemer hvis defekt.(sort) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 28, 2009 Forrige eier prata på at han hadde bytta diverse, men den ser ikke ny ut! Ohmer man den for å se om den er deffekt?? Prøvde å lese av feilkoder idag, men maskina ville ikke... Den delen koster ikke mye igjennom jobben, så jeg kan da bytte den for å ha gjort det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 28, 2009 Det er nok den samme som kødder det til på min bil også. Skal skifte den i morgen, og håper at problemet forsvinner... Jeg skiftet ut trykkregulatoren på mengdefordeleren, og det hjalp ikke veldig mye. Fikk noe renere gange, men bilen vil bare gå med denne tilkoblet på kald motor, når motoren lunkes opp, så må jeg koble den fra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 29, 2009 Nå har jeg skiftet den øvre temp.sensoren på min bil, og motoren funker som en drøm igjen. Denne sensoren kostet ca 250 kr på BIlXtra, og ca 750 hos Audi (jeg valgte uoriginal). Da er det bare å finne ut av hvorfor temp.måleren på dashbordet er død. Her koster sensoren (den under) ca 1500 kr hos Audi, og det kommer jeg ihvertfall ikke til å betale! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 29, 2009 Har bestillt denne føleren idag og håper det hjelper å bytte den... Begynner å bli lei av fusking.. Takk for alle tips forresten! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 2, 2010 Føler byttet, hjalp ikke... Byttet lambdasonde og da virker det som om alt er i orden! Bilen har jo bikka 230' og lambda bør byttes på rundt 180' fikk jeg høre! Neste prosjekt blir å bytte o-ringer på dysene, men ikke på denna sida av gradestokken.. Case closed i'll hope... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...